male32 Skrevet 21. oktober 2017 #1 Skrevet 21. oktober 2017 Er det greit å ha en 16-17 grader innetemp om vinteren? Jeg bor i en gammel leilighet med mye trekk. Strømregningen blir forferdelig høy og har dårlig råd. Jeg har nå ca 17 grader inne. Fryser ikke, har på longs, og to tykke gensere, ullsokker og lester Noen mente at jeg kan få fuktskader når jeg har det så kaldt inne. er det riktig? Jeg har kjøpt en avfukter som skal hjelpe å holde luftfuktigheten nede. Den ligger på mellom 45-55. Den går opp når jeg lager mat, dusjer eller trener.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #2 Skrevet 21. oktober 2017 Om du overlever på så lav temperatur er en ting, huset ditt kan få fuktskader med så lav tempratur og det er uheldig både for deg og huset med innbo. Avfukter trekker strøm. Den hjelper heller ikke mot fuktskader nå du mangler tilstrekkelig oppvarming. Kan du iikke fyre i ovn? 17 grader nå, hvordan blir det da til vinteren? Høres ut som hotellgjenomtrekk. Anonymkode: 5debd...844 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #3 Skrevet 21. oktober 2017 Nei dette er ikke bra, du og huset kommer til å få skader Anonymkode: ea9a5...c4d 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #4 Skrevet 21. oktober 2017 Huset kan få skader av det ja. Øk temperaturen. Hvis det er ditt hus vil du få store utgifter når du må reparere skadene. Hvis du leier kan de kreve hele depositumet og gå til sak mot deg for å ha ødelagt hele leiligheten. Da er det plutselig litt billigere å skru opp temperaturen med 3 grader Anonymkode: dc7f7...f2f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #5 Skrevet 22. oktober 2017 Hvordan kan huset få skader av 17 grader innetemperatur? Anonymkode: 0fd7a...4de 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #6 Skrevet 22. oktober 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: Hvordan kan huset få skader av 17 grader innetemperatur? Anonymkode: 0fd7a...4de Fordi lav temperatur gjør at det blir mer fukt i huset, akkurat som de fleste kjellere er kalde og "rått". Muggsopper og insekter elsker akkurat det klimaet og har du først fått det kan det være vanskelig, tidkrevende og dyrt å bli kvitt. Når luften får høyere temperatur klarer den også å holde på mer fuktighet. Anonymkode: 9a524...65c 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #7 Skrevet 22. oktober 2017 17 grader vil på ingen måte føre til fuktskader, hadde det vært snakk om 5-6 grader eller svært flukserende temperatur kunne det vært noe annet, Det er mange land i verden der innetemperaturen hanger mye mer sammen med utetemperaturen, feks i Japan der det overhodet ikke er uvanlig å ha 14-15 grader inn på vinteren mange steder, uten at husene deres faller sammen av mugg og råte Anonymkode: 5050e...f80 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #8 Skrevet 22. oktober 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi lav temperatur gjør at det blir mer fukt i huset, akkurat som de fleste kjellere er kalde og "rått". Muggsopper og insekter elsker akkurat det klimaet og har du først fått det kan det være vanskelig, tidkrevende og dyrt å bli kvitt. Når luften får høyere temperatur klarer den også å holde på mer fuktighet. Anonymkode: 9a524...65c Fuktige kjellere skyldes gjerne at fukt trekker inn fra bakken, uavhengig av temperatur, temperaturen i seg selv har ikke noe med det å gjøre. Hvis det kommer varm luft (som holder på mer fuktighet) inn i et kaldt rom, kan det kondensere på kalde flater. Hvor skal denne varme, fuktige lufta komme fra hvis hele leiligheten til TS holder 17 grader? Anonymkode: 0fd7a...4de 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #9 Skrevet 22. oktober 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: 17 grader vil på ingen måte føre til fuktskader, hadde det vært snakk om 5-6 grader eller svært flukserende temperatur kunne det vært noe annet, Det er mange land i verden der innetemperaturen hanger mye mer sammen med utetemperaturen, feks i Japan der det overhodet ikke er uvanlig å ha 14-15 grader inn på vinteren mange steder, uten at husene deres faller sammen av mugg og råte Anonymkode: 5050e...f80 Den nordiske tradisjonen er "dessverre" å ha hus som er bygget så tett og lukket som mulig for å holde fukten ute. Skal man ha så lave temperaturer i nordiske hus er man nesten avhengig av å ha tre-fire vinduer åpne til enhver tid for at fukten som bygger seg opp ikke skal trekke inn i gulv, vegger og tak. Med vintertemperaturer mot 15-20-30 minus sier det seg selv at det ikke blir noe særlig å oppholde seg i det huset med full gjennomtrekk, da kunne en like gjerne bodd i telt ute. Anonymkode: 9a524...65c
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #10 Skrevet 22. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Den nordiske tradisjonen er "dessverre" å ha hus som er bygget så tett og lukket som mulig for å holde fukten ute. Skal man ha så lave temperaturer i nordiske hus er man nesten avhengig av å ha tre-fire vinduer åpne til enhver tid for at fukten som bygger seg opp ikke skal trekke inn i gulv, vegger og tak. Med vintertemperaturer mot 15-20-30 minus sier det seg selv at det ikke blir noe særlig å oppholde seg i det huset med full gjennomtrekk, da kunne en like gjerne bodd i telt ute. Anonymkode: 9a524...65c Det høres ikke ut som TS har problemer med tett hus, akkurat. Anonymkode: 0fd7a...4de 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #11 Skrevet 22. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Fuktige kjellere skyldes gjerne at fukt trekker inn fra bakken, uavhengig av temperatur, temperaturen i seg selv har ikke noe med det å gjøre. Hvis det kommer varm luft (som holder på mer fuktighet) inn i et kaldt rom, kan det kondensere på kalde flater. Hvor skal denne varme, fuktige lufta komme fra hvis hele leiligheten til TS holder 17 grader? Anonymkode: 0fd7a...4de Fukten kommer fra pust, svette, matlaging, dusjing, vasking og klestørk blant annet. Luft med høyere temperatur kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Anonymkode: 9a524...65c 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #12 Skrevet 22. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fukten kommer fra pust, svette, matlaging, dusjing, vasking og klestørk blant annet. Luft med høyere temperatur kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Anonymkode: 9a524...65c Men det er jo ikke mer enn at luftavfukteren tar unna. Jeg tror ikke 17 grader innetemperatur skaper problemer for TS. Anonymkode: 0fd7a...4de
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #13 Skrevet 22. oktober 2017 Ifølge Anticimex sine nettsider, er dette faktisk et problem TS. Ikke bare fukt, men midd kan komme av lave temperaturer og fukt. Er det ikke mulig å ekstra isolerer rundt vinduer og dører for å hindre at varmen forsvinner ut pga trekk ? Jeg har oljeovn og konvektor ovn. Begge deler holder godt på varmen, selv når de er skrudd ganske langt ned (vedlikeholdsvarme). Hvis du ser på strømregningen din, vil du i tillegg se at du betaler det samme i nettleie uansett hva du bruker i strøm, mens det kan være store forskjeller på hva de ulike strømleverandørene tar for selve strømmen. Det kan være noen kroner å spare på å undersøke prisene på strøm. Anonymkode: 6c1d4...06a
GauteS Skrevet 22. oktober 2017 #14 Skrevet 22. oktober 2017 Hus står i årevis uten oppvarming og er akkurat like gode, bare taket er tett.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #15 Skrevet 22. oktober 2017 3 minutter siden, GauteS skrev: Hus står i årevis uten oppvarming og er akkurat like gode, bare taket er tett. Men er det da folk som bor der, svetter konstant, lager mat, drikker vann, koker suppe, dusjer, vasker hender, vasker klær og tallerker daglig...? Anonymkode: f7d6a...355 5
GauteS Skrevet 22. oktober 2017 #16 Skrevet 22. oktober 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Hvis du ser på strømregningen din, vil du i tillegg se at du betaler det samme i nettleie uansett hva du bruker i strøm Kjøp deg briller! Min leverandør tar 3600 pr. år pluss 55 øre pr. kWh i nettleie.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #17 Skrevet 22. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ifølge Anticimex sine nettsider, er dette faktisk et problem TS. Ikke bare fukt, men midd kan komme av lave temperaturer og fukt. Er det ikke mulig å ekstra isolerer rundt vinduer og dører for å hindre at varmen forsvinner ut pga trekk ? Jeg har oljeovn og konvektor ovn. Begge deler holder godt på varmen, selv når de er skrudd ganske langt ned (vedlikeholdsvarme). Hvis du ser på strømregningen din, vil du i tillegg se at du betaler det samme i nettleie uansett hva du bruker i strøm, mens det kan være store forskjeller på hva de ulike strømleverandørene tar for selve strømmen. Det kan være noen kroner å spare på å undersøke prisene på strøm. Anonymkode: 6c1d4...06a Midd trives best ved 25 grader. Kilden din sier ikke at det er et problem, men at det kan bli et problem hvis man ikke fjerner fukten. TS har luftavfukter så dette går nok strålende. Anonymkode: 0fd7a...4de
GauteS Skrevet 22. oktober 2017 #18 Skrevet 22. oktober 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Men er det da folk som bor der, svetter konstant, lager mat, drikker vann, koker suppe, dusjer, vasker hender, vasker klær og tallerker daglig...? Du svetter ikke konstant om du har 17° innendørs! Heller ikke om du drikker vann. Alvorlig talt: Jeg bodde i mange år med 15-16° innendørs om vinteren, og merket ingenting spesielt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #19 Skrevet 22. oktober 2017 5 minutter siden, GauteS skrev: Du svetter ikke konstant om du har 17° innendørs! Heller ikke om du drikker vann. Alvorlig talt: Jeg bodde i mange år med 15-16° innendørs om vinteren, og merket ingenting spesielt. Jo, du svetter faktisk litt hele tiden, du avgir endel fult bare ved å være i et rom, gjennom hud og pust. Opp mot en halvliter pr natt, selv i kalde soverom. Anonymkode: f7d6a...355 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #20 Skrevet 22. oktober 2017 13 minutter siden, GauteS skrev: Kjøp deg briller! Min leverandør tar 3600 pr. år pluss 55 øre pr. kWh i nettleie. Vel, det gjør altså ikke min. Men jeg har en nettleieleverandør, og en strømleverandør. Så på fakturaen står begge deler oppført pr kWh. Eneste muligheten jeg har til å spare inn på strømmen i forhold til pris på selve strømmen, er altså å bytte strømleverandør eller avtale. F eks er det billigere for meg hvis jeg benytter efaktura/avtalegiro, enn om jeg får regningen tilsendt på mail. Anonymkode: 6c1d4...06a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå