Gå til innhold

Mensen og overvekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man er overvektig, kan det føre til at mensen uteblir eller at den kommer en sjelden gang? Jeg hadde regelmessig mens på ungdomsskolen, men etter det ble det uregelmessig, ante aldri når den kom, og når den kom, var det bare litt. Ingen kramper, ikke særlig mye blod, merket ingenting egentlig. Bare litt blod når jeg tørket meg etter jeg hadde vært på do. 

Nå har jeg gått ned 13 kg det siste året, og nå ser det ut som om mensen er tilbake slik den pleide å være. Jeg blør mer. Har overvekt og mangel på mens en sammenheng? 

Anonymkode: bf132...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg lege, men hvis du har PCO/PCOS kan uregelmessig menstruasjon eller menstruasjon som uteblir helt ha sammenheng med overvekt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser en del på programmer om overvektige personer type over 250 kg som blir satt i programmer der de slanker seg. Der opplyser legen ofte at overvekt medfører at mensen forsvinner. Når de så går ned i vekt, kommer plutselig mensen tilbake. (Nå regner jeg ikke med at de er så mye overvektig som disse.) Men mekanosmene i kroppene er nok noe like. Når vi blir for undervektige eller for overvektige i forhold til det kroppen synes er greit, så påvirkes både hormoner og andre kroppslige funksjoner. 

Du bør snakke med legen din og få utelukket at der ikke er andre årsaker til manglende mens i perioder. 

Anonymkode: f4d5c...8a5

• Liker 1
Skrevet

PCOS gir sjelden eggløsning og derfor også menstruasjon. Med PCOS så får man også som oftest en overvekt. Det er gjerne fett på magen som gir økt testosteron, som er et problem ved PCOS. 

Så kan man diskutere, var det overvekten eller PCOS'en som kom først. Det blir litt som høna eller egget. 

De sier at det hjelper å slanke seg 10% for å få tilbake eggløsningen. 

Så ja, i noen tilfeller så vil overvekt gi manglende eller sjeldne menstruasjoner. 

Anonymkode: eba8a...b37

Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Nå er ikke jeg lege, men hvis du har PCO/PCOS kan uregelmessig menstruasjon eller menstruasjon som uteblir helt ha sammenheng med overvekt. 

Jeg er ikke ts, men

Er pcos noe som oppstår i voksenalder? Altså at man har hatt regelmessig mens fram til f.eks 20år for så å bli uregelmessig?

Anonymkode: d5aa8...b4c

Skrevet

Kjenner flere som har PCO(S). Det som er litt merkelig er at de tynne mister mensen og klarer ikke å få den uten hormoner osv. Mens de overvektige går ned kanskje 10 kg så kommer mensen skikkelig i gang og de blir gravide uten problem... Lurer på hva som er greia der jeg. Men det er alt for lite seriøs forskning på emnet.

Anonymkode: 5ee0d...aea

Skrevet

Da jeg var 80kg var syklusen helt på tur,  gikk ned til 60kg og fikk normal stabil syklus,  la på meg igjen og syklus på tur. Ingen tvil at overvekt er skylden hos meg. 

Anonymkode: 210c9...91f

Skrevet

Det er ikke tilfellet for meg hvertfall. Jeg har vært over 110 kg og hatt mensen regelmessig hver måned og med like mye blødning hele tiden. Ble og gravid med en vekt på 98 kg. Har gått ned i vekt og det er ingen forandringer. Lege mente jeg ikke har pcos til tross for veldig høyt nivå av mannlige hormoner og kraftig kroppsbehåring samt hurtig hårvekst på hodet. 

Anonymkode: 073e2...f2a

Skrevet

Er ikke gunstig for kroppen å bære frem et barn ved overvekt, derfor vil mensen ofte utebli (som følge av at man ikke har eggløsning). 

Anonymkode: 6ed58...076

Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Er ikke gunstig for kroppen å bære frem et barn ved overvekt, derfor vil mensen ofte utebli (som følge av at man ikke har eggløsning). 

Tydeligvis gunstig med mitt dna visst. Fått 3 barn uten noen problemer.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

PCOS gir sjelden eggløsning og derfor også menstruasjon. Med PCOS så får man også som oftest en overvekt. Det er gjerne fett på magen som gir økt testosteron, som er et problem ved PCOS. 

Så kan man diskutere, var det overvekten eller PCOS'en som kom først. Det blir litt som høna eller egget. 

De sier at det hjelper å slanke seg 10% for å få tilbake eggløsningen. 

Så ja, i noen tilfeller så vil overvekt gi manglende eller sjeldne menstruasjoner. 

Anonymkode: eba8a...b37

Det trenger man ikke å diskutere. PCOS er noe man har uavhengig av vekt, men det oppdages gjerne først når man allerede er overvektig og mislykkes med å bli gravid som følge av uregelmessig/uteblitt menstruasjon og/eller eggløsning. Symptomene forsterkes gjerne av overvekt, men den hormonforstyrrelsen som PCOS er, er der hele tiden. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts, men

Er pcos noe som oppstår i voksenalder? Altså at man har hatt regelmessig mens fram til f.eks 20år for så å bli uregelmessig?

Anonymkode: d5aa8...b4c

Det oppstår ikke i voksen alder, men det er mange variasjoner over temaet så det kan helt sikkert skje. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner flere som har PCO(S). Det som er litt merkelig er at de tynne mister mensen og klarer ikke å få den uten hormoner osv. Mens de overvektige går ned kanskje 10 kg så kommer mensen skikkelig i gang og de blir gravide uten problem... Lurer på hva som er greia der jeg. Men det er alt for lite seriøs forskning på emnet.

Anonymkode: 5ee0d...aea

Det varierer mye fra person til person så å trekke konklusjoner på bakgrunn av noen få man kjenner blir nok litt feil. Men jeg her selvfølgelig helt enig i at det er alt for lite forskning på dette. 

Skrevet

Ja, kroppen prioriterer å overleve selv foran forplantning. Den skrur av eggløsning om den mener at kroppen din ikke tåler graviditet. Det gjelder for både overvekt og undervekt. 

Anonymkode: 4dd9f...b62

Skrevet
1 time siden, yeans skrev:

Tydeligvis gunstig med mitt dna visst. Fått 3 barn uten noen problemer.

Selv om man i teorien kan bli gravid som overvektig, er dette ikke gunstig for verken mor eller barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...