Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #1 Skrevet 23. januar 2005 Inspirert av tråden om det er ok å bruke samme navn på ungen som noen i familien eller venner... Jeg lurer på hvorfor folk har lyst til å velge topp-10 navn til ungene sine? Vet de ikke at de er uhyre populære, eller velger de navnet nettopp fordi det er så populært? Har inntrykk av at folk flest tror de er veldig originale når de velger å kalle ungen sin for Thea eller Matthias...
Gjest Leola Skrevet 23. januar 2005 #2 Skrevet 23. januar 2005 Tror folk velger navn de synes er fine uansett om de er på topp 10-listen eller ei.
Cr@sh Skrevet 23. januar 2005 #3 Skrevet 23. januar 2005 Tror folk velger navn de synes er fine uansett om de er på topp 10-listen eller ei. Det tror jeg også... Selv har vi riktignok ikke valgt et topp 10-navn... Men det er det vakreste i verden...
Gjest Lina Skrevet 23. januar 2005 #4 Skrevet 23. januar 2005 Men det er kjempekjedelig for barna å bli kaldt "Lille Nora" eller "Sara M" eller Markus Nilsen.... I stedet for bare Sara, Nora eller Markus...
Gjest baby-E Skrevet 23. januar 2005 #5 Skrevet 23. januar 2005 jeg veit allerede nå hva mine barn skal hete....selv om det sikkert er en lang stund til jeg får barn.... om de er på en topp 10 liste eller ikke når den tiden kommer, kunne ikke brydd meg mindre...
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #6 Skrevet 23. januar 2005 Jeg hadde mine favoritter før guttene kom, men så var det å bli enige da... Det endte ihvertfall med at vi kom frem til noe helt annet... Uansett så var vi litt obs på at vi ville ha et navn som ikke var så veldig vanlig. Litt kjedelig når det er mange Kristian, Markus og Ingrid i barnehagen eller i klassen... :-( Så nå har vi en med et noe uvanlig navn (tror jeg) og en med et vanlig navn som var veldig populært for noen år siden. Uanset: det viktigeste var å finne et navn som vi likte begge to!
Arkana Skrevet 23. januar 2005 #7 Skrevet 23. januar 2005 Jeg synes faktisk det at et navn er på 10 på topp-listen er nok til at jeg ville vurdere et annet navn. Synes det er så fantasiløst, og tror ikke det er morsomt å bli kalt Emma G, Emma B og Emma J i klassen. Selv har jeg alltid vært den eneste i klassen med mitt navn, og jeg kjenner kun en håndfull mennesker som heter det samme. Det er ikke et spesielt uvanlig navn heller. Jeg er veldig glad og stolt over å ha et navn som få andre har, føler meg mer unik og er sjeleglad for at jeg ikke heter noe kjedelig. Så jeg kommer til å styre langt unna 10 på topp-lista når vi får barn.
Gjest Leola Skrevet 23. januar 2005 #8 Skrevet 23. januar 2005 Det er bare det at de såkalte Topp10-listene endrer seg hele tiden - så om navnet ikke står det iår - så står det der muligens neste år eller året etter det. Synes det er viktigst å velge et navn foreldrene liker - enten det er sånn eller sånn. Og ikke minst er det viktig å tenke på at den lille rosa eller lyseblå bylten vokser veldig fort - og derfor bør velge et navn som passer like godt på en stor gutt og en stor jente.
Gjest gjest1 Skrevet 23. januar 2005 #9 Skrevet 23. januar 2005 og er sjeleglad for at jeg ikke heter noe kjedelig. Så jeg kommer til å styre langt unna 10 på topp-lista når vi får barn. Betyr det at du mener navn på 10 på topp er kjedelige?? Bare fordi det finnes mange med mitt navn, så er det vel ikke kjedelig? Det er jo subjektivt om man synes det er pent eller stygt, men kjedelig? Det er forresten helt genialt å ha samme navn som noen i klassen på skolen. I noen år gikk jeg med en som hadde likelydene bokstav på etternavnet også, så da var det full forvirring hos lærerene. Men vi hadde det gøy med det.
Vimsevips Skrevet 23. januar 2005 #10 Skrevet 23. januar 2005 Vi gikk bevisst inn for å ta et navn som ikke sto på topp 10, og heller ikke et som var på frammarsj. Og om det var en av disse kategoriene ville vi ha dobbelt navn. Navnet hennes kan så klart fortsatt komme på Topp 10 en gang i fremtiden, men ingeting tyder på at det vil skje de nærmeste 5 årene. Og for oss er det godt å vite. Hverken Ordensmannen eller jeg har uvanlige navn, men ikke mange på vår alder har navnet. Foreldrene mine valgte navnet mitt fordi de ikke regnet med at det vile komme på Topp 10, noen gang. De tok feil, men jeg var 15 da det skjedde, og glad er jeg for det. Det viktigste for oss var uansett at navnet vi endte opp med var et navn vi begge likte, og at vi ikke kunne tenkt oss noe annet.
Polly Ester Skrevet 23. januar 2005 #11 Skrevet 23. januar 2005 Jeg har vært veldig "on edge" når det gjelder navn til babyen vi venter nå - og det er langt unna topp 10. Da begge sønnene mine fikk navn visste jeg ikke om det kom til å bli populært navn eller ikke, for da fulgte jeg ikke med. Men min yngste heter Markus, så han har jo et veldig pop navn, da - men ikke i '96 da han ble født, tror jeg - er ikke helt sikker... Eldste sønnen min har et helt vanlig navn men ligger heller ikke på navnetoppen - og har vel aldri gjort det.. Jeg håper ikke det plutselig blir kjempepopulært med det navnet vi har valgt til babyen vi venter i april... Vet ikke hvordan jeg kunne forutsett det heller.
koldbruna Skrevet 23. januar 2005 #12 Skrevet 23. januar 2005 Jeg valgte ikke navnet Julie til vesla fordi det ligger på topp 10 lista i Norge,men fordi hun skulle bli oppkalt etter tippoldemoren sin som het Julie. Min førstefødte Gøril fikk navnet sitt fordi vi synes det var fint,og hun er nesten oppkalt etter oldemoren sin.Men jeg ville ikke kalle jenta Gerda Jeg tror at uansett om ett navn er på topp 10 liste så velger folk etter hva de synes er pent. Jeg vet også at jeg kommer til å kalle neste mann hvis det skjer at vi skal ha små igjen så blir det Mathias eller Anita...ikke fordi navnene er så populær men fordi vi liker dem. Koldbruna
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #13 Skrevet 23. januar 2005 Det er jo en grunn til at navn havner på topp 10-lista, og det er jo at de er fine navn. Sliter veldig med å finne navn til jenta som er ventet om fem dager. Hadde egentlig bestemt meg, men da lista som viste at det lå på topp i Norge, Sverige og Danmark kom mistet jeg lysten på å kalle henne det. Synes allikevel ikke det er noe poeng med et ultraspesielt navn. Det at veldig få velger et navn er vel kanskje fordi det ikke er så mange som synes det er fint...
Gjest i.i. Madam Mim Skrevet 25. januar 2005 #14 Skrevet 25. januar 2005 Jeg synes at babyen skal passe til det navnet den får, ikke om det er populært eller ikke. Mine jenter fikk navn for vi syntes de var fine og at de passet. Det viste seg at noen år etter at eldstejenta var født, kom navnet hennes på navnetoppen. Det samme skjedde med minstejenta. Men vi hadde vel gjort et godt valg da, siden mange syntes om de samme navnene som oss.
Gjest oppkalling Skrevet 25. januar 2005 #15 Skrevet 25. januar 2005 Og vi kalte opp førstemann etter oldefar og farfar, uten tanke på om det var populære navn eller ikke. Og vips så lå navnet på 10 på topp det året, trendene svinger og selv om du tror at du velger originalt så kanskje det er flere som er like originale.
Gjest Gjesta Skrevet 25. januar 2005 #16 Skrevet 25. januar 2005 Mine barn har tre fornavn hver så det er aldri noe problem for oss, skulle et av navnene bli kjemevanlig så bruker vi bare et av de andre. De er vant til at jeg bruker ett, to eller tre av navnene deres når jeg snakker til eller om dem, og at rekkefølgen er tilfeldig, så det hadde ikke bydd på problemer. Når det er sagt ble jeg velsignet med et veldig vanlig navn, det var tre jenter til i min klasse som het det samme og det var IKKE på noe vis morsomt i det hele tatt. Å bare bli kalt for initialer i årevis gjorde meg fast bestemt på at samme skjebne ikke skulle ramme mine barn. Skulle jeg hatt flere barn ville jeg, som sist, sjekket navnestatistikken både for inneværende år og for de siste årene. Og dessuten følger jeg med i fødselsannonser og dåspannonser i kirkebladene, så litt peil har man jo.....
Gjest gjesta Skrevet 25. januar 2005 #17 Skrevet 25. januar 2005 Har allerede bestemt meg Vil helst ikke ha et navn som er på 10 på topp listen, men uvanlig.
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #18 Skrevet 25. januar 2005 Mange sier "vi valgte ikke navnet fordi det var populært, men fordi vi syntes det var fint". Det er jo litt pussig at SÅ mange samtidig syns at Emma og Mathias er de fineste navna i hele verden? Og for 25 år siden var navn som Hilde, Elin, Frode, Rune, Ronny de fineste i verden. Ikke så mange som velger de navna nå vil jeg tro? Er ikke tilhenger av å velge så sære navn at man lurer på hva kjønn det kan være heller altså! Men et topp 10 navn vil jeg unngå for alt i verden!
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #19 Skrevet 25. januar 2005 Min førstefødte Gøril fikk navnet sitt fordi vi synes det var fint,og hun er nesten oppkalt etter oldemoren sin.Men jeg ville ikke kalle jenta Gerda Unskyld meg, men Gerda er da et orntlig fint navn! (jeg ville i alle fall valgt det laaangt forann Gøril)
Charmina Skrevet 25. januar 2005 #20 Skrevet 25. januar 2005 Vi valgte navn på ungene utifra hva vi begge syntes var fint vi!Guttenavn var det enkleste mens jentenavn slet vi litt mere med! Så ble det Henrikog om de er populære eller ei spilte ingen rolle - vi tenkte mest at det er et navn de skal leve med og som passer til etternavnet deres! -Charmina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå