AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #1 Skrevet 19. oktober 2017 Hei! Har noen blitt friske av grense psykose? Hvor lang tid brukte dere? Anonymkode: 723e8...5ec
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 19. oktober 2017 #2 Skrevet 19. oktober 2017 Har ikke vært grensepsykotisk som jeg vet om, men når legen skrev henvisning til DPS så hadde hun skrevet et eller annet som han på DPS tolket som psykotiske symptomer. Jeg skal ikke si noe skråsikkert, men jeg kan tenke at en grensepsykose kan gå over av seg selv. Det kommer nok an på hva som utløste den, hvor lenge den har vart og hvor alvorlig den er. Hvilke symptomer har du? Har du en eller flere psykiatriske diagnoser? (Schizofreni, bipolar, borderline eller paranoid personlighetsforstyrrelse?). Disse kan gi psykoselignende symptomer.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #3 Skrevet 19. oktober 2017 5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Har ikke vært grensepsykotisk som jeg vet om, men når legen skrev henvisning til DPS så hadde hun skrevet et eller annet som han på DPS tolket som psykotiske symptomer. Jeg skal ikke si noe skråsikkert, men jeg kan tenke at en grensepsykose kan gå over av seg selv. Det kommer nok an på hva som utløste den, hvor lenge den har vart og hvor alvorlig den er. Hvilke symptomer har du? Har du en eller flere psykiatriske diagnoser? (Schizofreni, bipolar, borderline eller paranoid personlighetsforstyrrelse?). Disse kan gi psykoselignende symptomer. Hallo Ja, med tiden. Har bla av og til uvirkelighetsfølelse, følese av og forsvinne, og ikke føle meg som meg selv. Og myyyye tanker, helt sjukt. Ja, terapauten sier at det går over, med tiden. Hos meg så er det selvfølelsen som fikk en real knekk iforb. med jobb, å at jeg jobba sykt mye. Glemt meg selv rett og slett Så er sykemeldt på 4-5 mnd nå, skulle jo tatt grep i dette i mars, meen helse norge, fikk ikke plass/tid før i juni.. Anonymkode: 723e8...5ec
Maestro Skrevet 19. oktober 2017 #4 Skrevet 19. oktober 2017 (endret) Endret 19. oktober 2017 av Maestro
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #5 Skrevet 19. oktober 2017 Ikke ser jeg eller hører ting, eller tror at jeg er f.eks mesias eller noe. Har ikke andre lidelser nei Anonymkode: 723e8...5ec
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 19. oktober 2017 #6 Skrevet 19. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo Ja, med tiden. Har bla av og til uvirkelighetsfølelse, følese av og forsvinne, og ikke føle meg som meg selv. Og myyyye tanker, helt sjukt. Ja, terapauten sier at det går over, med tiden. Hos meg så er det selvfølelsen som fikk en real knekk iforb. med jobb, å at jeg jobba sykt mye. Glemt meg selv rett og slett Så er sykemeldt på 4-5 mnd nå, skulle jo tatt grep i dette i mars, meen helse norge, fikk ikke plass/tid før i juni.. Anonymkode: 723e8...5ec Dette høres egt ut som dissosiasjon. Har du opplevd traumer?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #7 Skrevet 19. oktober 2017 3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Dette høres egt ut som dissosiasjon. Har du opplevd traumer? Nei, er det jeg ikke har. Psykeriateren min kaller det for grense psykotisk. Anonymkode: 723e8...5ec
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 20. oktober 2017 #8 Skrevet 20. oktober 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, er det jeg ikke har. Psykeriateren min kaller det for grense psykotisk. Anonymkode: 723e8...5ec Forstår. Det kan nok tolkes på ulike måter. Psykose kjennetegnes av at man mister kontakt med virkeligheten, og deretter kan se,føle,høre ting som ikke eksisterer. Derimot dissosiasjon er ofte en reaksjon på traumer. Det man har opplevd er noen ganger for sterkt til at en person kan fordøye det, og det lagres i fragmenter (i triggere). Mine triggere er typisk høye lyder, utrygghet, avvisning, sirenelyder og kjefting. Når jeg fanger opp dette kan jeg "falle ut", ikke huske hva jeg gjorde for kort tid siden, slite med å skrive et ord fysisk på et ark, føle at jeg er utenfor kroppen min eller rett og slett at tanker og følelser ikke går hånd i hånd (at jeg styrtgriner selvom jeg vet at jeg overreagerer). Dette skjer dog ikke ofte, men har hatt og har slike episoder enda. Det finnes en hårfin linje mellom dissosiasjon og psykose.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #9 Skrevet 20. oktober 2017 5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Forstår. Det kan nok tolkes på ulike måter. Psykose kjennetegnes av at man mister kontakt med virkeligheten, og deretter kan se,føle,høre ting som ikke eksisterer. Derimot dissosiasjon er ofte en reaksjon på traumer. Det man har opplevd er noen ganger for sterkt til at en person kan fordøye det, og det lagres i fragmenter (i triggere). Mine triggere er typisk høye lyder, utrygghet, avvisning, sirenelyder og kjefting. Når jeg fanger opp dette kan jeg "falle ut", ikke huske hva jeg gjorde for kort tid siden, slite med å skrive et ord fysisk på et ark, føle at jeg er utenfor kroppen min eller rett og slett at tanker og følelser ikke går hånd i hånd (at jeg styrtgriner selvom jeg vet at jeg overreagerer). Dette skjer dog ikke ofte, men har hatt og har slike episoder enda. Det finnes en hårfin linje mellom dissosiasjon og psykose. Vel, det er flere grader/type psykoser. Er man en klar psykose, så ser/hører man ting, kan f.eks tro at folk stjeler tankene dine og sånn, tror kanskje at noen spionerer på deg. tror at man har kommet til verden for og gjøre spesifike ting etc. Disse har ikke jeg. Har dog fremmedgjørelse, uvirkelighetsfølelse(i blandt), utav kroppen opplevelser. Og at tankekjøre står litt i veien for mine skikkelige tanker. Anonymkode: 723e8...5ec
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 20. oktober 2017 #10 Skrevet 20. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er flere grader/type psykoser. Er man en klar psykose, så ser/hører man ting, kan f.eks tro at folk stjeler tankene dine og sånn, tror kanskje at noen spionerer på deg. tror at man har kommet til verden for og gjøre spesifike ting etc. Disse har ikke jeg. Har dog fremmedgjørelse, uvirkelighetsfølelse(i blandt), utav kroppen opplevelser. Og at tankekjøre står litt i veien for mine skikkelige tanker. Anonymkode: 723e8...5ec Men det du beskriver høres ut som dissosiasjon
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #11 Skrevet 20. oktober 2017 9 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Men det du beskriver høres ut som dissosiasjon Hvordan vet man at man har det? Skal til MR for hodet. Anonymkode: 723e8...5ec
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #12 Skrevet 20. oktober 2017 Hører du stemmer? Anonymkode: 6203d...704
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #13 Skrevet 20. oktober 2017 Nei, eller, gjorde det når jeg ble "syk". Kunne høre søsteren til samboeren si hvor uduelig jeg var, o.l men ikke sånn ellers. Altså, hørte mine egne bekymringer. Tror det har en sammenheng med at det var da selvfølelsen min begynte og gå kraftig ned.. Anonymkode: 723e8...5ec
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #14 Skrevet 21. oktober 2017 Har en venninne som var såkalt "psykotisk" og var innlagt flere ganger. Hun levde i to forskjellige virkeligheter til tider, og i den andre så hun vesen som vi ikke normalt ser, som alver og diverse. Noen av dem var mindre hyggelige, og hun snakket ikke så mye om det men jeg skjønte det førte til at hun mistet grepet på virkeligheten og ble innlagt og medisinsert flere ganger. Men så møtte hun (nå avdøde) Ailo Gaup og gikk på sjamanskolen hans, og ble faktisk frisk. Slik som jeg forstår det fikk hun både en forklaring på hva det var som skjedde, hvordan hun skulle unngå det, og hun fikk reparert noen sår fra fortiden som gjorde henne sårbar og gjorde så hun hadde lett for å miste fotfestet. Hun tok tilbake kontrollen rett og slett. Det finnes nå en organisasjon som heter Hvite Ørn som jobber for alternativ til medikamenter i psykiatrien - eller de har faktisk fått det gjennom tror jeg...? Lederen der ble også frisk av psykose med sjamanistiske metoder. Men syns at grensepsykotisk er et dårlig ord for det du opplever. Du forteller at det var at du jobbet for mye og glemte deg selv som utløste det. Og når man glemmer seg selv er det jo naturlig at man føler at man "forsvinner". Det du først og fremst må gjøre er å ta vare på deg selv. Spis skikkelig og spis ofte, pass på å få sove nok, og sove godt, og omgi deg med mennesker som gir deg noe og ikke tapper deg for energi. Om du går uten mat i flere timer er det lettere å føle seg fjern, og om du hele tiden går på akkord meg deg selv er det jo lett å føle at man forsvinner. Anonymkode: b0922...c47
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2017 #15 Skrevet 21. oktober 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en venninne som var såkalt "psykotisk" og var innlagt flere ganger. Hun levde i to forskjellige virkeligheter til tider, og i den andre så hun vesen som vi ikke normalt ser, som alver og diverse. Noen av dem var mindre hyggelige, og hun snakket ikke så mye om det men jeg skjønte det førte til at hun mistet grepet på virkeligheten og ble innlagt og medisinsert flere ganger. Men så møtte hun (nå avdøde) Ailo Gaup og gikk på sjamanskolen hans, og ble faktisk frisk. Slik som jeg forstår det fikk hun både en forklaring på hva det var som skjedde, hvordan hun skulle unngå det, og hun fikk reparert noen sår fra fortiden som gjorde henne sårbar og gjorde så hun hadde lett for å miste fotfestet. Hun tok tilbake kontrollen rett og slett. Det finnes nå en organisasjon som heter Hvite Ørn som jobber for alternativ til medikamenter i psykiatrien - eller de har faktisk fått det gjennom tror jeg...? Lederen der ble også frisk av psykose med sjamanistiske metoder. Men syns at grensepsykotisk er et dårlig ord for det du opplever. Du forteller at det var at du jobbet for mye og glemte deg selv som utløste det. Og når man glemmer seg selv er det jo naturlig at man føler at man "forsvinner". Det du først og fremst må gjøre er å ta vare på deg selv. Spis skikkelig og spis ofte, pass på å få sove nok, og sove godt, og omgi deg med mennesker som gir deg noe og ikke tapper deg for energi. Om du går uten mat i flere timer er det lettere å føle seg fjern, og om du hele tiden går på akkord meg deg selv er det jo lett å føle at man forsvinner. Anonymkode: b0922...c47 Vel, på jobb så sto jeg mye 13 timer, opp igjen etter og hatt 7 timer hjemme, jobba hver helg, og ikke følt meg sett og anerkjent i hverken det jeg gjør eller hvem jeg er som person av de andre, veldig(lite?) tilbakemeldinger. Slutta og føle meg bra på jobb, rett og slett. Er dog ikke jeg som kaller det grense psykotisk, men, psykeriateren min. Nå kan jeg kjenne på, ikke føle meg helt som meg selv(jeg er jo egentlig en energisk person, så er vel pga at jeg mangler energien min..) jeg går og ser bilder av meg selv fra de siste 5 årene, om og om igjen, jeg husker ting fra dagen i bilder. Knaser i hodet og ørene når jeg prater, spiser etc. Ikke så godt. Kjenner ikke kroppen helt, kan fint holde en gaffel uten og kjenne det oppi hodet om du skjønner? Kjenner ikke helt hva jeg driver med. Fordi hjernen min stresser sånn for og finne tilbake til meg. Blitt kjempe utrygg på meg selv, da de på jobb fikk meg føle meg sånn.. Er ny i leder stilling, er under 25 liksom. Så., ja, terapauten sier og, spis, slapp av, mosjon(jeg går tur med hunden hver dag, vil prøve treningsenter senere), sover, slapper av, prøver og gjøre litt huselige ting. Anonymkode: 723e8...5ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå