Gå til innhold

Ufør - autisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit å være ufør når man har høytfungerende autisme? Leser så mye stygt her inne om uføre at jeg er flau over å fortelle de rundt meg som spør at jeg er ufør.. 

Folk rakker spesielt ned på de med psykiske problemer som er ufør. Går jeg innunder psykiske problemer? Føler det bare er greit å være ufør om man har ekstreme smerter, kreft eller verre.. i tillegg er jeg veldig ung, aldri jobbet. Føler jeg vil bli sett ned på når folk får vite at jeg er ufør pga autisme for det er ikke så godt synlig alltid. 

Anonymkode: b2257...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er ufør pga sterk asperger syndrom og ADHD, også er det tilleggsproblemene som følger med. jeg har ikke jobbet mye, hadde fast jobb i to år, men jeg fungerte ikke i den jobben. jeg gikk på AAP i flere år og hadde mange jobbutprøvinger på forskjellige steder, men ble bare dårligere så da ble det uføre. det vil alltid være noen som er negative eller ikke forstår, men sånn er det uansett hva det handler om. folk har forskjellige meninger om hva som er riktig og galt. det som er viktig er at du vet hva du får til og hva som gjør deg dårligere, ikke hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 17.51, AnonymBruker skrev:

Er det greit å være ufør når man har høytfungerende autisme? Leser så mye stygt her inne om uføre at jeg er flau over å fortelle de rundt meg som spør at jeg er ufør.. 

Folk rakker spesielt ned på de med psykiske problemer som er ufør. Går jeg innunder psykiske problemer? Føler det bare er greit å være ufør om man har ekstreme smerter, kreft eller verre.. i tillegg er jeg veldig ung, aldri jobbet. Føler jeg vil bli sett ned på når folk får vite at jeg er ufør pga autisme for det er ikke så godt synlig alltid. 

Anonymkode: b2257...8c5

Hva andre mener om deg har ikke noe med deg å gjøre. Deres mening definerer ikke deg som person. Du kjenner din historie, du vet hvorfor du er uføretrygd og det er det viktigste. Enklere sagt enn gjort. Hvis du ikke vil si hvorfor, så sier du ikke hvorfor. Det er ikke noe folk har rett på å vite. Jeg har sagt til veldig få hvilke diagnoser jeg sitter på, ofte så kan jeg lyve og si noe helt annet. For meg så handler det litt om at jeg skal fordøye det per dagens dato, men også at jeg er klar over at det er en veldig alvorlig diagnose. Jeg har et barn som går på skolen og jeg tenker noen ganger på, om jeg hadde vært åpen om det, så ville de andre latt barna deres komme på besøk til oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er ufør eller ikke, har ikke de noe med. Det er en privatsak. Tror de fleste som hetser uføre, har lite kunnskap, og mindre empati enn andre.

Anonymkode: 784a9...9a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at ingen har noe med det. Men familie blant annet, eller folk lenger ut i slekta spør ALLTID "hva gjør du for tiden da?" "Søker du jobber eller?" Osv.. enda de vet jeg aldri har jobbet.. og da føler jeg liksom at jeg må fortelle det? Dette spørsmålet føler jeg at jeg får av ALLE. Til og med da jeg skulle lufte hundene til en dame jeg aldri hadde møtt spurte hun om det! 

Det er det at mine diagnoser ikke syns så veldig godt, jeg ser jo "normal" ut. Jeg får høre mye om hvordan jeg er, men folk konkluderer med at jeg er uhøflig og vanskelig 😅

Anonymkode: b2257...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, billy1 skrev:

jeg er ufør pga sterk asperger syndrom og ADHD, også er det tilleggsproblemene som følger med. jeg har ikke jobbet mye, hadde fast jobb i to år, men jeg fungerte ikke i den jobben. jeg gikk på AAP i flere år og hadde mange jobbutprøvinger på forskjellige steder, men ble bare dårligere så da ble det uføre. det vil alltid være noen som er negative eller ikke forstår, men sånn er det uansett hva det handler om. folk har forskjellige meninger om hva som er riktig og galt. det som er viktig er at du vet hva du får til og hva som gjør deg dårligere, ikke hva andre mener.

Kan du fortelle vordan det ble verre? Er det ikke mulig å trene opp sosiale ferdigheter? Eller blir de sosiale ferdighetene på en måte oppbeukt når du er i full jobb? Skal selv til utredning for denne forbannelsen, og er redd ufør kan bli fremtiden her og. Ingwnting jeg har prøvd på har jeg mestret. Savner også en kjæreste men jeg sliter med å åpne meg om mulig diagnose, er så redd han skal løpe . 

Anonymkode: 72898...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Du skal heve deg over hva andre mener Ts! Vet det er lett å si,men vær et ok menneske mot de du møter. Det har alt å si. Selvsikkerhet er så viktig,og det er alfa og omega for å få et ok liv.

Følte meg så langt nede da jeg måtte avbryte studier og ble halvt ufør. Følte det som verdens største tap. Det er noe som alltid vil følge meg. MEN! Jeg går med rett rygg fordi jeg er en hyggelig person (stort sett :-D ). Jeg fant ut at jeg hadde andre talenter,og alle har ett!! 

Ikke la andre styre hverdagen din Ts. Folk er mye oftere hyggeligere enn du tror også:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Du skal heve deg over hva andre mener Ts! Vet det er lett å si,men vær et ok menneske mot de du møter. Det har alt å si. Selvsikkerhet er så viktig,og det er alfa og omega for å få et ok liv.

Følte meg så langt nede da jeg måtte avbryte studier og ble halvt ufør. Følte det som verdens største tap. Det er noe som alltid vil følge meg. MEN! Jeg går med rett rygg fordi jeg er en hyggelig person (stort sett :-D ). Jeg fant ut at jeg hadde andre talenter,og alle har ett!! 

Ikke la andre styre hverdagen din Ts. Folk er mye oftere hyggeligere enn du tror også:-)

 

Men det er ikke alltid man er så fornøyd med talentet man har.. det er ikke altid dette er til å tjene penger på. :/ 

Anonymkode: 72898...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke alltid man er så fornøyd med talentet man har.. det er ikke altid dette er til å tjene penger på. :/ 

Anonymkode: 72898...4f3

Nei,men nå trenger en ikke tjene penger på det. Dyrk det talentet du har! Det er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎10‎.‎2017 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle vordan det ble verre? Er det ikke mulig å trene opp sosiale ferdigheter? Eller blir de sosiale ferdighetene på en måte oppbeukt når du er i full jobb? Skal selv til utredning for denne forbannelsen, og er redd ufør kan bli fremtiden her og. Ingwnting jeg har prøvd på har jeg mestret. Savner også en kjæreste men jeg sliter med å åpne meg om mulig diagnose, er så redd han skal løpe . 

Anonymkode: 72898...4f3

det er fult mulig å trene opp sosiale ferdigheter, det jeg mente er at du vet selv hvor mye du kan presse deg før det blir for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du aner ikke hvor mye jeg misunner deg at du er ufør! Jeg kommer til å gå på AAP i årevis, eventuelt sosialpenger, fordi mine diagnoser ikke automatisk kvalifiserer til uføretrygd.

Du er jo kjempeheldig!

Anonymkode: a7ced...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 10 år kommer alle normale mennesker til å slite på arbeidsmarkedet. Alle kommer til å slite med jobb. Du trenger ikke bekymre deg

Anonymkode: 73a87...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du aner ikke hvor mye jeg misunner deg at du er ufør! Jeg kommer til å gå på AAP i årevis, eventuelt sosialpenger, fordi mine diagnoser ikke automatisk kvalifiserer til uføretrygd.

Du er jo kjempeheldig!

Anonymkode: a7ced...024

Det er ikke sånn at det er en diagnose som automatisk kvalifiserer til uføretrygd. De ser på arbeidsevnen og hva du har gjort tidligere. Det er enklere å få noen tilbake til arbeidsmarkedet enn å få i gang mennesker som aldri har arbeidet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, SesameStreet skrev:

Det er ikke sånn at det er en diagnose som automatisk kvalifiserer til uføretrygd. De ser på arbeidsevnen og hva du har gjort tidligere. Det er enklere å få noen tilbake til arbeidsmarkedet enn å få i gang mennesker som aldri har arbeidet. ;) 

Jeg tror faktisk ikke at det med diagnose ikke teller. Leser her inne at det ikke er diagnosen som har noe å si, men det er det. Når jeg var på møte med min saksbehandler sa han "siden det er snakk om autisme og ikke noe psykisk som alle sliter med som angst frks, kan du søke ufør" ..

Anonymkode: b2257...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror faktisk ikke at det med diagnose ikke teller. Leser her inne at det ikke er diagnosen som har noe å si, men det er det. Når jeg var på møte med min saksbehandler sa han "siden det er snakk om autisme og ikke noe psykisk som alle sliter med som angst frks, kan du søke ufør" ..

Anonymkode: b2257...8c5

Mens med meg så er klar og tydelig på at de forventer en tilbakegang til arbeidslivet. Merkelig hvordan det der kan være. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...