Gå til innhold

Autisme/Asperger eller k-PTSD


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tidligere en partner som jeg mistenkte kunne være på spekteret, iallefall når han i voksen alder mistet sin nærmeste venn ( han hadde ikke mange), og ble verre i de typiske symptomene. 

Og jeg har mang en gang kommet frem til at det kun er en veldig redd/ skadet mann, og at han dermed tyr til dissosiativ adferd +++, og at han ikke var på spekteret, slik jeg kanskje trodde.

Jeg kan ikke vite dette 100% da vi dessverre måtte bryte med ham, da han etterhvert også tydde til psykisk vold.

Dette er nå flere år siden.❤️

Men jeg er sikker på at det er en mulighet. 

Endret av Mary Margaret
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Horten Market skrev (På 20.10.2017 den 0.16):

Autismespekterlidelser anses å være en nevrologisk feil som gir utslag i mangler i hjernens ubevisste fungering. Hvordan kan dette resultere i samme symptomer som for eksempel tilknytningsproblematikk? Dette er sentralt å forstå for å kunne sette riktig diagnose.

Kort sagt blir sanseinntrykk behandlet i den ubevisste hjernen, som så skyver det ferdige resultatet til bevisstheten, som vi til slutt reagerer på. Når den ubevisste prosessen ikke fungerer som den skal, som er tilfellet ved autismespekterlidelser, så må prosessen foregå bevisst (i den grad det er mulig). Det er derfor sosiale sammenhenger kan være slitsom for de som har denne lidelsen. En rekke sanseinntrykk må analyseres og vurderes bevisst, som hos andre foregår lynraskt i det ubevisste.

Autister mangler tillit til visse ubevisste prosesser fordi prosessene ikke fungerer. Tilknytningsproblematikk kan resultere i mistillit til de samme prosessene fordi personen ikke har erfart at de fungerer. I samspillet mellom barn og omsorgsperson lærer barnet å forstå mennesker, at det forstår det samme som andre, og kan ta del i det sosiale rom. Det får altså tillit til sine ubevisste evner til å bevege seg i det sosiale miljøet. Denne lærings- og erfaringsprosessen blir hemmet når forbindelsen til omsorgspersonen ikke er god nok. Dette fremstår som generelle mangler i selvfølelse og selvtillit, men er ofte mangel på tillit til helt konkrete ubevisste evner.

Når du mistror dine ubevisste evner til å forstå mennesker, vil du prøve å forstå bevisst. Da gjør du det samme som autister, og kan fremstå som om du har samme lidelse.

Kan du sende meg link på denne forskningen/informasjonen, jeg ønsker å lese meg opp litt på det.

Anonymkode: 29ac3...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du sende meg link på denne forskningen/informasjonen, jeg ønsker å lese meg opp litt på det.

Anonymkode: 29ac3...1de

Tråden er fra 2017.

Anonymkode: cd72b...b37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tråden er fra 2017.

Anonymkode: cd72b...b37

Men likevel relevant i dag og også viktig for de det gjelder.

Anonymkode: e12d3...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men likevel relevant i dag og også viktig for de det gjelder.

Anonymkode: e12d3...a1b

Poenget er at det er ikke sikkert den brukeren er her i dag.

Anonymkode: cd72b...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Poenget er at det er ikke sikkert den brukeren er her i dag.

Anonymkode: cd72b...b37

Nei, men det er likevel relevant for de det gjelder. Mulig flere har noe å informere med ift dette.

Anonymkode: e12d3...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, men det er likevel relevant for de det gjelder. Mulig flere har noe å informere med ift dette.

Anonymkode: e12d3...a1b

Kanskje greit å lese kontekst før du kommentere. Just saying.

Anonymkode: cd72b...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...