Gjest Fortvilet Skrevet 23. januar 2005 #1 Skrevet 23. januar 2005 Noen som vet noe om denne hudsykdommen? Jeg har den selv - og har hverken funnet en lege som vet noe særlig, heller ikke funnet opplysninger på "helse"-nettstedene (kun kort beskrivelse av sykdommen). Det eneste legen sier er at jeg kan velge mellom stadige operasjoner (som maltrakterer underlivet mitt fullstendig) eller en type råsterke tabletter; som roer ned hidroadenittene, men som tørker ut hud, slimhinner, hår mm. i tillegg. Er allerede plaget med tørr hud. Skulle gjerne visst noe om hva sykdommen skyldes og evt. forskning på området, og hva jeg kan gjøre for å hindre nye utbrudd. Noen som vet noe - eller vet om noen som vet noe osv.?
Gjest Anonymous Skrevet 23. januar 2005 #2 Skrevet 23. januar 2005 Her er i alle fall en link - vet ikke om du har lest den? http://www.doktoronline.no/section/illnesses/300083 Hvis du søker litt rundtomkring på HIDROSADENITT, så finnes det mye stoff. Ellers vet jeg ikke så mye, sorry. Lykke til. :-)
Bellybutton Skrevet 23. januar 2005 #3 Skrevet 23. januar 2005 Jeg regner med at det det er det jeg har hatt!! Kikka litt på den linken,og det så VELDIG kjent ut.... Jeg var relativt overvektig og slet hele året med verkende byller i lysken og rundt kjønnsleppene(utvendig). Var hos legen både titt og ofte for å tømme dem,og bare de som har gjort dette kan forestille seg hvor vondt det er! Det lar seg nemlig ikke gjøre å bedøve betent område.Etter noen år orket ikke legen min mer,og han sa at fra nå av ville han sende meg akutt til sykehuset ved utbrudd.Så ble min nye bane lett søvn og en overnatting før jeg ble sendt hjem. Dette gikk naturligvis ikke i lengden..Så ble jeg henvist til hudavd på Haukeland og de begynte med CO2 laser på byllene. Men det var først etter at den ble tømt på sykehuset. På et litt senere tidspunkt begynte jeg å trene og slanke meg og gikk ned ca 15 kilo over kort tid. Jeg hadde fått innvilget bukplastisk operasjon etter mange år med ekstra hudfold på magen. Etter dette har jeg IKKE hatt utbrudd. Selv mener jeg at det er mindre svette,og mer tilgang til luft som gjør det. Jeg ble i den verste tiden anbefalt å ikke barbere meg eller fjerne hår,bruke boxere(ikke strikk i lysken) og pudre lysken etter dusjing. Sove naken og vaske med hibiskrub(alkohol). Det hjalp litt,men følte meg jo ikke spesielt lekker på den verste tida.Idag er underlivet mitt fullt av mørke kratere,etter laserbrenningen. Men jeg har som sagt ikke hatt noen problemer de siste to årene.,og jeg var VELDIG plaget tidligere. Håper det var til litt hjelp. Lykke til og god bedring!
Gjest fortvilet Skrevet 24. januar 2005 #4 Skrevet 24. januar 2005 Tusen takk til dere begge to! Linken var ukjent for meg. Nyttig info der, og mye jeg ikke visste fra før. Skal ta en utskrift med til legen min, så kanskje han kan sette igang noen av de nevnte behandlingene. Ser også på linken at dette stort sett rammer overvektige, og at vektreduksjon anbefales som en del av behandlingen. Litt merkelig, jeg er 172 høy og vekten ligger mellom 60 og 63 kilo. Men uansett, dette var til stor hjelp for meg, og nå føler jeg at det kanskje er et lite håp for å ihvertfall bedre tilstanden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå