Gå til innhold

Alternativ til fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en lang periode slitt med (det jeg tror er) depresjon, og føler at jeg blir verre. Mitt eget råd ville være å snakke med fastlegen, men om akkurat dette føler jeg at jeg ikke klarer det. Hun er dyktig på det fysiske, men hvis jeg forsøker å blunke bort tårer i øynene mens jeg er der (i forbindelse med noe annet) forbigås det i stillhet. Det virket som om følelser gjør henne utilpass, og det gjør meg igjen såpass utilpass at jeg ikke føler jeg kan betro meg til henne. 

Jeg føler likevel at jeg trenger hjelp, så spørsmålet mitt er: hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp med psyken hvis jeg ikke vil snakke med fastlegen? 

Anonymkode: eff85...46c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bare sier til fastlegen at du trenger henvisning til psykolog uten at du føler deg komfortabel med å snakke om hvorfor. 

Anonymkode: c354a...13b

Skrevet

Undersøk med kommunen om de har et lavterskeltilbud eller om du kan få samtaler med psykiatrisk sykepleier uten henvisning. 

Anonymkode: 2e83b...9c7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en lang periode slitt med (det jeg tror er) depresjon, og føler at jeg blir verre. Mitt eget råd ville være å snakke med fastlegen, men om akkurat dette føler jeg at jeg ikke klarer det. Hun er dyktig på det fysiske, men hvis jeg forsøker å blunke bort tårer i øynene mens jeg er der (i forbindelse med noe annet) forbigås det i stillhet. Det virket som om følelser gjør henne utilpass, og det gjør meg igjen såpass utilpass at jeg ikke føler jeg kan betro meg til henne. 

Jeg føler likevel at jeg trenger hjelp, så spørsmålet mitt er: hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp med psyken hvis jeg ikke vil snakke med fastlegen? 

Anonymkode: eff85...46c

Hun forbigår dine tårer i stillhet fordi hun ikke vet om det du sliter med er noe du ønsker å snakke om eller ta opp. Hun gir deg tid til å finne ut om du vil betro henne årsaken til tårer. Jeg tolker hennes reaksjon som en respektfull måte å møte deg på. Men jeg har ikke vært flue på veggen i ditt møte med din fastlege. 

Jeg foreslå at du bestiller en ny time og innleder med å si at du sliter psykisk og trenger hjelp. Så tar dere dette derfra. 

Har du penger kan du finne en privat psykolog eller gå til en privat allmennpraktiker og be om henvisning til psykolog. Eventuelt undersøke om kommunen din har Livskrisehjelp el. Legevakten kan også hjelpe deg dersom du er i akutt behov for psykisk hjelp. 

Håper dette ordner seg for deg. 

Anonymkode: 853c8...4dd

Skrevet

Du kan oppsøke lege på en privatklinikk, for eks. Aleris, men det koster ganske mye. Jeg gjorde det en gang fordi jeg opphold meg på en annen kant av landet enn der hvor jeg hadde fastlege. 

Skrevet

Volvat, evt helsesøster om du er under 25 i Oslo eller noe sånt, aleris, lavterskel tilbud i kommunen - rask psykisk helsehjelp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...