Gå til innhold

Alkohol tidlig i graviditeten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg fant ut at jeg var gravid ganske sent (uke 9). Fordi jeg sjeldent drikker alkohol har jeg ikke tenkt over dette før nå, men det viser seg at jeg var mellom uke 3 og 4 da jeg var på ferie i utlandet.

Under ferien drakk jeg litt alkohol - jeg ble aldri full, og jeg angrer noe enormt! Jeg skulle aldri i verden rørt så mye som en dråpe alkohol om jeg hadde visst at jeg var gravid :( Kan noen fortelle meg at dette kommer til å gå bra?

Jeg har gransket hjernen min og kommet frem til at dette var omtrent den alkoholen jeg drakk under ferien:

Søndag (3+4): 1 glass vin
Mandag (3+5): 0 alkohol
Tirsdag (3+6): 0 alkohol
Onsdag (4+0): 1 eller 2 glass vin
Torsdag (4+1): 1 glass vin
Fredag (4+2): 1 glass vin
Lørdag (4+3): 1 glass vin + 1 drink

Jeg har ikke rørt alkohol etter dette, ikke fordi jeg visste at jeg var gravid, men fordi jeg som regel ikke drikker. Hadde jeg bare visst at jeg hadde en liten en i magen hadde det ikke kostet meg noenting å la være å drikke under ferien. Jeg er så lei meg :( 

Det skal også sies at jeg har vært på UL i uke 12, og at alt så fint ut (jeg er nå 13+0). Jordmor fortalte meg at de allerede denne uken kunne "se mye" og at alt mest sannsynlig vil være bra med barnet ved neste UL i uke 19/20. Dessverre har jeg ikke fortalt jordmor at jeg drakk alkohol tidlig i graviditeten. Jeg vet at det ikke finnes noen garantier, men er det andre der ute som har drukket alkohol i starten og som til tross for dette har fått friske babyer?

Anonymkode: ad99f...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fant ut at jeg var gravid i uke 7, og da hadde jeg drukket alkohol nesten hver helg før det (for det meste bursdager, pleier ikke drikke så ofte). Jeg drakk mindre enn jeg pleier, da jeg ikke var i humør til å drikke noen av gangene, ble aldri full, men drakk gjerne et par glass vin eller cidere. Tenkte egentlig ikke så mye over det da jeg har hørt det er normalt. Samme skjedde med svigermor. Alt er helt fint med jenta mi (og mannen min) :) ikke uroe deg.

Anonymkode: eef95...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det MANGE som har gjort og fått friske babyer og barn :) Det viktigste er at du har sluttet nå, så ikke gå å gnag på dette noe mer. Nyt heller det at du skal bli mamma! Jordmor og lege vil si det samme 

Anonymkode: 13a86...0f7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det finnes ingen sikre nedre grense for trygg alkoholbruk, verken når det gjelder mengde eller hvor tidlig i svangerskapet. Sannsynligheten for at det har gått bra er imidlertid størst. Det er ikke mulig å undersøke dette på UL eller på en liten baby da slike type skader er konsentrasjonsvansker, ADHD, atferdsvansker, personlighetsforstyrrelser og psykiske vansker. Jeg får litt klump i magen når jeg leser innlegget ditt fordi jeg kom dessverre ut i samme situasjon som deg, fant ut at jeg var gravid da jeg var 5-6 uker på veg, hadde også vært på ferie. :tristbla: En grusom følelse, jeg valgte abort den gangen for jeg klarte ikke å leve med det. Jeg hadde drukket mer enn det du har. Sjansen er størst for at baby ikke har tatt noen skade av dette, og du har ikke drukket store mengder. Men det er uansett en vond situasjon å være i. Jeg sender deg en stor klem:troest: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre/a/10145774/

Anonymkode: ee11f...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk en god del (festival) helt i starten av svangerskapet. Jeg tenkte at det var siste helgen jeg kunne drikke før el. Men viste seg at el var mye tidligere enn anntatt. Så jeg var allerede gravid. Men jeg er i uke 21 nå. Og alt er bra enda. Satser på en frisk gutt. 

Anonymkode: 8ab18...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnfangelsen skjer ved start av uke 3, så ved uke 3-4 er det jo veldig begrenset hvor langt i utviklingen fosteret har kommet og hvor mye alkohol kan påvirke. Jeg hadde ikke bekymret meg for det man inntar i perioden før graviditetstesten viser positivt (ved uke 4). Selvfølgelig skal man unngå alkohol mens man prøver aktivt, men man skal ikke la et par glass vin ødelegge gleden av å bli gravid når det først skjer plutselig. 

Anonymkode: 68247...e29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle store forskningsprosjekter på området viser at litt alkohol i svangerskapet er helt ufarlig! Legen min sa at grunnen til at man er så streng i Norge er at man ikke vet helt nøyaktig hvor grensen går for hva som er greit og hva som kan være skadelig. Dette vil heller aldri bli undersøkt da man ikke kan utføre forsøk hvor man ber noen gravide drikke 4-5 enheter i uken... I de fleste andre land sier de at 1-2 enheter i uken i snitt går fint. I Danmark anbefaker de ril og med et glass vin eller to nomør riene starter da der roer nervene. 

Stress påvirker mer enn de få glassene du har tatt. Slapp av, og bare lå være å drikke mer nå. 

Anonymkode: ea5ec...99f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle store forskningsprosjekter på området viser at litt alkohol i svangerskapet er helt ufarlig! Legen min sa at grunnen til at man er så streng i Norge er at man ikke vet helt nøyaktig hvor grensen går for hva som er greit og hva som kan være skadelig. Dette vil heller aldri bli undersøkt da man ikke kan utføre forsøk hvor man ber noen gravide drikke 4-5 enheter i uken... I de fleste andre land sier de at 1-2 enheter i uken i snitt går fint. I Danmark anbefaker de ril og med et glass vin eller to nomør riene starter da der roer nervene. 

Stress påvirker mer enn de få glassene du har tatt. Slapp av, og bare lå være å drikke mer nå. 

Anonymkode: ea5ec...99f

Det her er bullshitt! Det er ingen forskningsprosjekter, verken små eller store, som med sikkerhet har kunnet definere en trygg mengde alkohol på tidlig tidspunkt i graviditet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av mine venninner drakk MYE alkohol før de fant ut at de var gravid. De var ganske unge da. Det har gått bra med alle sammen :) Jeg selv drakk litt før jeg fant ut at jeg var gravid med første. Han er nå nesten voksen, og ingen problemer :) Tror nok det er VELDIG mange som har drukket, spist usunt, røykt osv før de visse de var gravid.

Anonymkode: 7a68b...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er bullshitt! Det er ingen forskningsprosjekter, verken små eller store, som med sikkerhet har kunnet definere en trygg mengde alkohol på tidlig tidspunkt i graviditet. 

Det er jo det hun sier. De kommer ikke til å kvalifisere det de vet med undersøkelser som er uetiske, men gravide kvinner som ts rapporterer om alkoholforbruk tidlig i svangerskapet og helseinformasjon bearbeides. Ut fra dette har de statestikker som kan gi gode ledetråder. 

De vet at det ikke skal mye til for føtalt alkoholsyndrom. Men de vet også at litt alkoholforbruk svært tidlig sjelden har målbare bieffekter hos barnet. 

Hva andre land anbefaler får de selve stå for. 

Anonymkode: 42122...8bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er jo det hun sier. De kommer ikke til å kvalifisere det de vet med undersøkelser som er uetiske, men gravide kvinner som ts rapporterer om alkoholforbruk tidlig i svangerskapet og helseinformasjon bearbeides. Ut fra dette har de statestikker som kan gi gode ledetråder. 

De vet at det ikke skal mye til for føtalt alkoholsyndrom. Men de vet også at litt alkoholforbruk svært tidlig sjelden har målbare bieffekter hos barnet. 

Hva andre land anbefaler får de selve stå for. 

Anonymkode: 42122...8bb

Nå er det jo lenket til forskning lenger opp som sier at jo, man har funnet målbare bieffekter. 

Anonymkode: a4345...85e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg var gravid i fjerde måned. Drakk alkohol vær helg og i store mengder i de fire månedene. Jeg har en frisk fem åring i dag. 

Anonymkode: 1743d...639

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du behøver nok ikke bekymre deg TS :) Men hvis du synes det er vanskelig å legge bort den dårlige samvittigheten kan du snakke med jordmor eller legen din om det ved neste kontroll - de kan nok trygge deg :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, bib_84 skrev:

Du behøver nok ikke bekymre deg TS :) Men hvis du synes det er vanskelig å legge bort den dårlige samvittigheten kan du snakke med jordmor eller legen din om det ved neste kontroll - de kan nok trygge deg :)

Lege og jordmor sier uansett kun beroligende ord slik at det ikke skal gå utover mors psykiske helse, uavhengig av eventuell skadeeffekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studien referert til over er nyere og finner altså det motsatte 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23888929

Anonymkode: a4345...85e

de sier jo ikke det motsatte. De sier bare forskjellige ting. den danske studien sier at et moderat inntak ikke skader fosteret, og den andre at fyllekuler med mer enn 5 enheter kan skade fosteret. 

Anonymkode: 71281...27a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2017 den 12.08, AnonymBruker skrev:

Jo, det finnes, det kan du lese deg opp på før du avfeier ting med saklige argumentet "bullshit".

Det finnes også nærmest ingen forskningsprosjekter som viser at små mengder er skadelig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mnjah skrev:

Jo, det finnes, det kan du lese deg opp på før du avfeier ting med saklige argumentet "bullshit".

Det finnes også nærmest ingen forskningsprosjekter som viser at små mengder er skadelig. 

Den nyeste forskningen jeg har lest på området fastslår det motsatte. Jeg ønsker gjerne linker til forskningsprosjekter som sier at litt alkohol med sikkerhet er trygt? Så lenge man ikke har kunnet fastslå at det ikke skadelig, så må man leve som om at det er det. Og nå er det faktisk forskningsprosjekter som viser funn hvor det har blitt påvist skader hos barn født av mor med et  lite alkoholinntak helt tidlig i graviditeten. Å spre "kunnskap" og holdninger som går på det motsatte syns jeg er betenkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den nyeste forskningen jeg har lest på området fastslår det motsatte. Jeg ønsker gjerne linker til forskningsprosjekter som sier at litt alkohol med sikkerhet er trygt? Så lenge man ikke har kunnet fastslå at det ikke skadelig, så må man leve som om at det er det. Og nå er det faktisk forskningsprosjekter som viser funn hvor det har blitt påvist skader hos barn født av mor med et  lite alkoholinntak helt tidlig i graviditeten. Å spre "kunnskap" og holdninger som går på det motsatte syns jeg er betenkelig. 

Link til forskningen, takk :)

Den eneste forskningen(nye) jeg har kommet over, er forskning hvor mor drakk betydelig, altså mer enn en enhet flere ganger. 

Anonymkode: da9de...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...