Gå til innhold

Automat


EllK

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 minutter siden, EllK skrev:

Hvordan er det å kjøre med automat? Trenger man aldri å tenke på gir osv? 

 

Det er behagelig, har kjørt såpass. Nei, du trenger ikke tenke på giring, opp og ned giring går av seg selv. Og husk å IKKE bruk venstrefoten😂😂

Anonymkode: 878db...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er behagelig, har kjørt såpass. Nei, du trenger ikke tenke på giring, opp og ned giring går av seg selv. Og husk å IKKE bruk venstrefoten😂😂

Anonymkode: 878db...f5d

Har strøket 4 ganger på oppkjøring, og tenkte å ta med automat til neste gang da slepper jeg å tenker når jeg må gire opp og ned og stresse meg selv med det der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du trenger å tenke er:

Nå skal jeg opp i fart - gass.

Nå skal jeg ned i fart -, slipp gass evt. trykk på brems.

Anonymkode: 52a89...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, EllK skrev:

Hvordan er det å kjøre med automat? Trenger man aldri å tenke på gir osv? 

 

Det er helt utmerket. Men skal du kjøre med auutomat så må du og lære deg å vite og kunne gire ned manuelt ved en krisesituasjon, i bratte bakker, dersom du sklir ol. 

Ellers er der ingen koblingspedal og dermed ingen giring å tenke på ved ordinær kjøring. Og du kveler ikke bilen grunnet glemt omgiring i lyskryss. (Noe som irriterer vettet av meg når manuellbiler kjører foran meg i byen. I tillegg har gjerne disse også en stor L i bakvinduet.) 

Anonymkode: 830c2...ccb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter bilen i gir og kjører. Når du skal parkere setter du bilen i park. Når du skal rygge så setter du den i revers. That's it. Ingen opp og ned giring når man kjører. Det er veldig deilig, spesielt i køkjøring!  

Anonymkode: f70f3...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du setter bilen i gir og kjører. Når du skal parkere setter du bilen i park. Når du skal rygge så setter du den i revers. That's it. Ingen opp og ned giring når man kjører. Det er veldig deilig, spesielt i køkjøring!  

Anonymkode: f70f3...fb4

Bortsett fra det ccb skriver, du må overstyre den automatiske giringen i bratte nedoverbakker, for å unngå å risikere varmgang i bremsene.

Anonymkode: d94be...4be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2017 at 2:26 PM, AnonymBruker said:

Det er helt utmerket. Men skal du kjøre med auutomat så må du og lære deg å vite og kunne gire ned manuelt ved en krisesituasjon, i bratte bakker, dersom du sklir ol.

Anonymkode: 830c2...ccb

 

On 10/18/2017 at 5:11 PM, AnonymBruker said:

Bortsett fra det ccb skriver, du må overstyre den automatiske giringen i bratte nedoverbakker, for å unngå å risikere varmgang i bremsene.

Anonymkode: d94be...4be

Herregud, dette var jeg ikke klar over!! Hvordan gjør man det da, noen tips?

Anonymkode: 22891...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig behagelig. Men jeg bytter mellom automat og manuell. Og en sjelden gang når refleksen er raskere enn hodet fyker venstrefoten til bremsen. Ikke farlig, men veldig ubehagelig. Men heller ikke noe problem når man er vant til å kjøre kun automat. 

Manuell overstyring er ikke nødvendig med de moderne automatbilene. Så dette er tips som henger igjen fra gammelt av. Moderne biler får ikke varmgang, og i nødsituasjoner fikser ABS og bilens øvrige systemer saken mye bedre enn manuell overstyring. 

Men automat er heller ikke løsningen på å klare å få lappen. Det er ikke dårlig giring man stryker på, men aktsomhet og adferd i trafikken. Og det eneste som hjelper på dette er mengdetrening. Men øv gjerne en del med automat, så ser du om det hjelper på konsentrasjonen. 

Anonymkode: d2507...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, AnonymBruker said:

Manuell overstyring er ikke nødvendig med de moderne automatbilene. Så dette er tips som henger igjen fra gammelt av. Moderne biler får ikke varmgang, og i nødsituasjoner fikser ABS og bilens øvrige systemer saken mye bedre enn manuell overstyring. 

Anonymkode: d2507...3b7

Da er det ekstra viktig å være klar over problematikken, i fall man låner/leier en bil som ikke har moderne funksjonalitet på dette området. For de fleste er det sjelden å kjøre i lange og bratte nedoverbakker, og den ene gangen bremsene går varme kan bli fatal, når bremsene svikter. ABS har null og niks med saken å gjøre.

Anonymkode: d94be...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedover lange, rette bakker er det mye mer behagelig å koble inn manuelt gir som holder bilen i jevn fart enn å sitte og finjustere tråkket på bremsa hele tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det ekstra viktig å være klar over problematikken, i fall man låner/leier en bil som ikke har moderne funksjonalitet på dette området. For de fleste er det sjelden å kjøre i lange og bratte nedoverbakker, og den ene gangen bremsene går varme kan bli fatal, når bremsene svikter. ABS har null og niks med saken å gjøre.

Anonymkode: d94be...4be

Det er ikke inkludert i moderne kjøreopplæring, litt teori, men ikke i praktisk opplæring. Selv med eldre bilpark kan jeg ikke huske sist jeg hørte om en ulykke som følge av bremser som gikk varme, selv her på vestlandet. 

Kommentar til ABS og automatiske systemer gjaldt nødsituasjoner, som ulykker og mistet veigrep.

Når det gjelder komfort og fart i nedoverbakkene bruker man cruise kontroll, jeg har ikke eid en bil uten dette de siste ti årene. 

Anonymkode: d2507...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Når det gjelder komfort og fart i nedoverbakkene bruker man cruise kontroll, jeg har ikke eid en bil uten dette de siste ti årene. 

Godt å få skryte litt? Men en slik opplysning er dessverre verdiløs. Bare en ubetydelig del av bilparken i Norge har cruise control med bremsefunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.10.2017 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra det ccb skriver, du må overstyre den automatiske giringen i bratte nedoverbakker, for å unngå å risikere varmgang i bremsene.

Anonymkode: d94be...4be

Jeg har kjørt automat i 5 år og har aldri hatt behov for å overstyre den automatiske giringen. 

Anonymkode: f70f3...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, October 18, 2017 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Bortsett fra det ccb skriver, du må overstyre den automatiske giringen i bratte nedoverbakker, for å unngå å risikere varmgang i bremsene.

Anonymkode: d94be...4be

Hvis du kjører lastebil og personbiler som er 20 år + så er dette aktuelt. Nyere biler er dette uaktuelt på, varmgang i bremsene altså. 

De man må kunne er å gire ned manuelt når krise/nødsituasjoner krever det. 

Anonymkode: 830c2...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Når det gjelder komfort og fart i nedoverbakkene bruker man cruise kontroll, jeg har ikke eid en bil uten dette de siste ti årene. 

Anonymkode: d2507...3b7

Med den uttalelsen så har du ikke fått med deg at ingen cruicekontroll holder farten i nedoverbakker. Du må  ruke bremsen i tillegg. Naturlovene overstyrer nemlig cruisekontrollen. 

Anonymkode: 830c2...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har kjørt automat i 5 år og har aldri hatt behov for å overstyre den automatiske giringen. 

Anonymkode: f70f3...fb4

Det jeg lurer på er hvordan man gjør dette. Overstyre automatisk giring på en automat?

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis du kjører lastebil og personbiler som er 20 år + så er dette aktuelt. Nyere biler er dette uaktuelt på, varmgang i bremsene altså. 

De man må kunne er å gire ned manuelt når krise/nødsituasjoner krever det. 

Anonymkode: 830c2...ccb

Får helt noia jeg, aldri hørt at man må kunne det, og ikke aner jeg hvordan man gjør det heller.

Anonymkode: 22891...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2017 den 14.21, EllK skrev:

Har strøket 4 ganger på oppkjøring, og tenkte å ta med automat til neste gang da slepper jeg å tenker når jeg må gire opp og ned og stresse meg selv med det der....

Med samme lærer/skole?

Problemet med å kjøre automat er når man bruker bremsen som clutch. Sjefen min så bra paff ut når jeg gikk fra 60 til 0 på et øyeblikk (skulle bare bytte gir). Og så må man bytte gir når man rygger. 

En gang leide jeg en toyota med et B-gir, håpet først at det var for båt men det er visst bare for batteri, og den startet motoren hvis du kjørte fort uansett så det var et ubrukelig gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...