Gå til innhold

Alt er bare dritt, ingenting går bra for meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, visste ikke hvor jeg skulle sette denne.

Er en jente på 16 år og går i 1.klasse vgs. Klokken er 01 på natten når jeg skriver dette, i full fortvilelse. Har en prøve i morgen tidlig, som jeg ikke har øvd på, noe jeg kommer nærmere inn på hvorfor nå. 

Jeg har alltid hatt gode rutiner og god orden i livet mitt. Har alltid (selv om jeg har slitt med søvnproblemer, men tar piller) lagt meg og stått opp til nogenlunde samme tid hver dag, spist regelmessige måltider til ca samme tidspunkt hver dag, trent 2-3 ganger i uka, gjort ferdig skolearbeid etc, og samtidig hatt tid til venner og familie. 

Etter jeg startet på vgs har alt forandret seg. Om jeg ikke tar sovemedisinen sovner jeg rundt 3/4 om natten, om jeg i det hele tatt sovner. Har alltid stått opp 0630-0700, men siden jeg ikke har fått sove så forsover jeg meg enten så jeg kommer for sent på skolen eller så jeg har 5 minutter på å gjøre meg klar så dagen starter ekstremt dårlig. Rekker ikke fikse meg og føler meg ekkel, er i dårlig humør fordi jeg har stresset etc. Spiser da ikke frokost, rekker heller ikke lage lunsj, og siden jeg er veganer er det få alternativer i kantina jeg kan spise så spiser ikke før middag. Ender opp med å spise middag, normal porsjon, men så spise vanvittig mye dritt på kvelden/natten. Får da ekstremt dårlig samvittighet, og har lagt på meg i det siste også. Føler meg igjen ekkel og stygg. 

Klarer ikke følge med på skolen lenger, fordi jeg er så ekstremt sliten, trist, lei, dårlig humør, ukonsentrert.. er så fjern. Og når jeg kommer hjem og må gjøre lekser eller øve til prøve klarer jeg ikke det heller, så ligger bare i senga og stirrer opp i taket i flere timer, frem til middag. etter det klarer jeg heller ikke jobbe, trøstespiser, føler skyld, legger på meg, spiser.. Sliter litt med mat, og har gjort det lenge. Hadde en periode der jeg gikk ned mye, fra 60 til 53 kg på kort tid, og er nå på over 60 kg. Tør ikke veie meg. (Er 1.72 cm). Så at jeg har lagt på meg så mye hjelper virkelig ikke. Skal sies at vekt osv IKKE!!!! er grunnen til at jeg er veganer. 

Har bare fått dårlige karakterer og tilbakemeldinger så langt på skolen. Var en 5'er og 6'er elev på ungdomsskolen, men får nå 3'ere.. helt krise. Men jeg klarer virkelig ikke jobbe, konsentrere meg eller noe. Ser ikke for meg at jeg kommer til å klare noe i fremtiden og er på tanken på å droppe ut av vgs. Er jævlig sliten. 

Vet ikke helt hvordan jeg skulle forklare meg. Målet var å forklare at jeg har så jævlig dårlig orden. I tillegg til at jeg ikke har familie som pusher meg. Mamma er oppegående og en god mamma, men hun droppet ut av vgs da hun var 16 selv, og tok det opp igjen da hun var 24/25. Jeg er flinkere på skolen enn det hun var på den alderen så uansett hva jeg gjør er det over alle hennes forventninger, og om jeg får dårlige karakterer sier hun "du får det til neste gang". Jeg føler jeg står i alt helt alene, vennene mine har foreldre som passer på at de gjør sitt beste, pusher dem, sier de må gjøre en bedre jobb etc. Glad for at mamma ikke er kjempestreng, men i min situasjon hadde det vært deilig å ha noen som kunne pushe meg litt.. 

Jeg vet ikke hva jeg vil fram til nå. Ville bare skrive det. Og lurte på om noen kanskje hadde noen tips. Eller har følt det slik de og. Eller. Ja. 

Anonymkode: f7295...8ac

Videoannonse
Annonse
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hei :-)

Har du vurdert å snakke med moren din Ts? Er grunnen til at alt ble verre at du føler mer press på vgs?

Skrevet

Ta med deg moren din og besøk fastlegen din, TS. Piller er ikke en langvarig løsning på noe. Men heller å snakke med noen, kanskje jobbe med tankenønster og urimelige krav til seg selv. Klem :-) 

Anonymkode: 9d1f9...0e2

Skrevet

Ja, tenker også at det kan være lurt å ta en tur til fastlegen å få sjekket vitaminer, mineraler ect som kan forklare søvnmangel, konsentrasjonsvansker osv. Samt få noen å prate med ❤

Anonymkode: 26baf...b1b

Skrevet

Er det en spesiell grunn til at du har fått sovemedisin av legen?

Sovemedisin er typisk sånn som gjemmer problemer. Du får ikke kjent etter hvorfor du ikke klarer sove, og da får du ikke løst den egentlige årsaken heller Er det for eks angst, tristhet, stress, fysisk manglende søvnfølelse eller andre ting som gjør at du ikke får sove?

Dårlig søvn kan påvirke energinivå. Å sove i seg selv er ikke bra nok, man må ha god søvn mens man sover. Og alt etter hva søvnproblemene dine er, så er det ikke sikkert sovemedisin gir deg dyp og god søvn. 

Har dere en helsesøster på skolen du kan snakke med om disse problemene? Kanskje hun vet råd?

Anonymkode: 61df3...d85

• Liker 1
Skrevet

Jerntilskudd eller noe sånt. Ta blodprøver.

Overgangen til vgs kan være tøff, og det er naturlig. Det kan være flere av vennene dine som sliter, uten at det merkes på dem. Det pleier å gå seg til utover året og til neste skoleår. Prøv å ta en dag av gangen, ikke bli overveldet over arbeidsmengden og alt det nye.

Anonymkode: 184b7...233

Skrevet

Hvorfor er du veganer? Blir litt enklere med mat og lunsj hvis du kan spise variert? Kanskje derfor du er sliten, pga ensidig kosthold. Du bør absolutt oppsøke lege.

Anonymkode: 1df25...380

Skrevet

Som veganer må du ta tilskudd av B12 og jod (sistnevnte fordi Norge ikke følger Verdens helseorganisasjon sine anbefalinger om å tilsette jod i salt istedenfor kumelk, du kan lese mer på hepla). Alle nordmenn bør ta d-vitamin i vinterhalvåret.

Be om en blodprøve for å sjekke om du har mangel på noe samt sjekke stoffskiftet.

Vanskelig å si hva dette skyldes, at du er veganer i seg selv er ikke et problem så lenge kostholdet ditt er godt sammensatt og variert, og at du spiser nok kalorier, proteiner og fett. Du bør ta med matpakke på skolen. 
Spis nøtter og avokado for fett, drikk plantemelk/spis planteyoghurt tilsatt kalsium (gjerne soyabasert pga. det inneholder alle de essensielle aminosyrene). Belgvekster (bønner, linser og kikerter) for protein, fiber, b-vitaminer, jern, magnesium etc. Brød og knekkebrød med pålegg. Mye nyttig på helsenorge.no og hepla.no (Helsepersonell for plantebasert kosthold).

Nå fokuserte jeg egentlig kun på det ernæringsmessige, men det kan godt være problemene dine kommer av noe annet. Uansett, bestill legetime for å ta blodprøve og i tillegg ta opp disse tingene. Likevel greit å utelukke mangel/stoffskifteproblemer i første omgang.

Anonymkode: de839...8cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...