AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg er ei jente på 21 år, 165cm høy og veier rundt 50 kg. Har tidligere spist MYE og ofte, gjerne pizza, burgere, men også fisk og grønnsaker. Det siste halvåret har jeg nesten mistet følelsen av å være sulten, og spiser egentlig kun fordi jeg vet jeg må. I løpet av en dag kan jeg spise ett egg uten å føle at jeg trenger mer. Ofte når jeg prøver å få i meg mat blir jeg kvalm, og om jeg faktisk spiser mye får jeg nesten litt dårlig samvittighet. Er fornøyd med kroppen min, men er definitivt også redd for å legge på meg. Styrer alltid unna sukler. Tips til hvordan jeg kan få i meg nok næring når jeg absolutt ikke er sulten og maten er vanskelig å få ned? Drikker mye vann og juice, annen drikke liker jeg ikke. Anonymkode: ce84a...6c4
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Ta kontakt med fastlegen din og fortell det som du fortalte her, og få hjelp. Anonymkode: 7a2e7...513 4
saltyliquorice Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 Spiseforstyrrelse...? Snakk med lege eller ernæringsfysiolog Nevn de tingene du skriver her også. Et egg er ikke nok, og det ser jeg at du forstår.
gummihansken Skrevet 17. oktober 2017 #4 Skrevet 17. oktober 2017 Kan godt være en form for spiseforstyrrelse, men jeg er jo fullt klar over situasjonen og hvordan jeg ser ut.. I såfall må det være noe i underbevisstheten som jobber meg i mot! -ts
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #5 Skrevet 17. oktober 2017 Har du mistet smakssans også? Jeg skjønte ikke selv at det måtte være noe veldig galt før jeg mistet smakssansen totalt. Hadde alvorlig B12-mangel pga tarmsykdom. Mitt råd er å bestille legetime først i morgen tidlig og så drikker du 4 næringsdrikker i tillegg til mat hver dag frem til du får legetime. Anonymkode: 6f38c...111 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 Forresten; næringsdrikker er i juice style også, så du kan kjøpe med eplesmak også. Anonymkode: 6f38c...111 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 Ett egg? Det er ikke å regne som et mellommåltid engang, men som pålegg for ei brødskive. Dette er galskap ts, ikke rot bort livet ditt på det tullet der. Anonymkode: 34a79...811
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 Spis oftere, og spis smoothies og frukt, det er lettere å få ned. Når du allerede spiser noe er det lettere å kjenne sultfølelse. Anonymkode: de71b...d72 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 Har ikke mistet smakssansen, men mat jeg synes smaker godt gir meg liksom ingenting. Nyter sjeldent mat, spiser som sagt kun fordi jeg vet at jeg må. Ellers har jeg det veldig bra, sover godt og føler meg ikke spesielt sliten til tross for at jeg får i meg lite næring. Anonymkode: ce84a...6c4
timmian Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 Bra at du viser bekymring til det fordi det kan være noe alvorlig, hvis man plutselig mister matlysten kan det være tegn til mulige sykdommer så du må absolutt gå til fastlegen om det. Å bare spise et egg om dagen er definitivt ikke nok, har hatt lignende problem med matlyst før og det viste seg på grunn av stress og glemte å spise - og siden man ikke spiser så kan kroppen til slutt ikke sende sterke sultsignaler (dette var tilfelle for meg), gikk til fastlegen, sjekket blodprøve og fikk råd og begynte å spise mer og fikk sulten tilbake til vanlig. Hvis du føler at du har anstrengt forhold til kropp og mat må du snakke med noen med det, og gjerne fastlegen og noen du stoler på, har slitt med det før og det er ikke den retningen noen vil ende i. Ta vare på deg selv 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 Tror jeg skal gå og spise nå! Anonymkode: de71b...d72 3
Pringle Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 Ikke noe rart om du ikke har matlyst, når du er redd for å legge på deg. Å spise for lite over tid kan føre til at man mister sultfølelsen. Tror ikke "tips" har noen hensikt her - kom deg til legen så fort som mulig. Det kan være psykisk, det kan være fysisk, en kombinasjon. Legen din er rette instans. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 Du merker vel om det er matlysten som har endret seg plutselig, eller om det er psykisk? Er det frykt og angst som gjør at du vegrer deg, eller er det fysisk mangel på matlyst? Sistnevnte kan i verste fall være symptom på fysisk sykdom. Når det er sagt, så er det ikke unormalt å ha en uke der man ikke spiser så mye. Anonymkode: 3e70a...79b
lillesky Skrevet 18. oktober 2017 #14 Skrevet 18. oktober 2017 Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå. Lykke til. Vennlig hilsen lillesky (mod) 1
Fremhevede innlegg