Gå til innhold

Legetime, angst og depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å bestille en legetime for å bli henvist videre og få hjelp, for jeg har slitt med depresjon og angst i flere måneder. Jeg lurer bare på hva legen bruker å spørre om i sånne situasjoner, og om jeg må ta tester eller ikke? Noen som har vært i lignende situasjon som kan fortelle? :) 

Anonymkode: 58326...308

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte ikke ta noen tester, men så fikk jeg heller aldri noen diagnose. 

Skrevet
3 minutter siden, strawberry skrev:

Jeg måtte ikke ta noen tester, men så fikk jeg heller aldri noen diagnose. 

Ble du henvist videre da?

Skrevet

Gikk til fastlegen og fortalte om depressive symptomer. H*n tok blodprøver og undersøkte alvorlighetsgraden av depresjonssymptomene ved hjelp av MADRS. H*n stilte også spørsmål angående suicidale tanker o.l for å vurdere suicidaliteten, og om det var fare for livet mitt mens jeg ventet på time hos psykolog. 

Anonymkode: 97a23...9f3

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble du henvist videre da?

Jeg ble henvist til psykomotorisk fysioterapi. Fikk vel en diagnose på søvnløshet samt at det ble skrevet i henvisningen at det var mistanke om utbrenthetssyndrom en stund tidligere, men jeg fikk ikke direkte diagnosen angst/depresjon. Min lege er heldigvis ikke så rask med å gi ut sånne "dypere" diagnoser. De kan raskt bli et stempel, som man blir mer opptatt av enn det å faktisk komme seg ut av situasjonen man er i. Man kan raskt bruke det som en unnskyldning: "Jamen jeg har depresjon/angst, så da har jeg lov til å være sånn". Selv om jeg hadde store tegn på både angst og depresjon, så er jeg nå veldig glad for at selve diagnosen(e) ikke ble satt, for meg iallefall. 

Skrevet

Hvordan skal jeg psyke meg opp til å bestille time? Jeg er så redd for at legen skal undervurdere symptomene mine og ikke henvise meg videre. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...