Puny Skrevet 19. oktober 2017 #121 Skrevet 19. oktober 2017 På 17.10.2017 den 13.46, bortebra skrev: Løs/lettvint på grunn av overgrep? Det er jo helt sinnssykt, det ligger i overgrepets natur at det ikke er frivillig. Ser du på en som har blitt gruppevoldtatt som billig? Nei, nei, nei. Mange som gjør det, dessverre... 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #122 Skrevet 19. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uønsket seksuell oppmerksomhet er en ting, å møte overgrepsholdninger som ikke tar nei for et nei er noe annet. En mann er fysisk sterkere enn en kvinne og mye mer truende og vanskeligere å komme unna. Det var en mann her som skrev at det bare var hyggelig om noen klapset han på rumpa og at om han ikke var interessert så avviste han bare jenta. Det er noe helt annet enn å bli befølt i skrittet, få en pikk oppetter ryggen når du er ute for å danse med venninder, bli stalket når du trekker deg vekk, få ti forskjellige hender ila en kveld på byen rundt livet ditt og på rumpa, bli spytta etter når du sier slutt, bli dytta inn når du prøver å gå ut fra do og får hender opp under toppen, når du sover på sofaen hos en kompis og våkner av at han tar av deg bhen, bli befølt av 1/3 av alle taxisjåførene som kjører deg hjem og i fart med låste dører så du ikke kan trekke deg vekk, få trusler om å miste jobben om du ikke er samarbeidsvillig med sjefen som presser deg til sex eller som kommer å tar på puppene dine.... Jeg kunne holdt på i evigheter. Man kan IKKE sammenligne seksuell trakassering av menn med seksuell trakassering av kvinner! MENN snakker aldri om overgrep av menn med mindre de argumenterer i kampanjer om KVINNER. MENN gjør ikke kampanjer selv fordi de er ofre, de prøver å overta kvinners kampanje for å gjøre kvinner til mindre ofre. Dere som sitter her å argumenterer med at menn også opplever dette, dere bryr dere jo aldri om dette problemet for menn, med mindre det er for å TIE at det er et problem for kvinner. Dere hopper inn i diskusjoner om overgrep , trakassering og diskriminering som ikke er om dere, kommer med helt rotløse argumenter, skifter emne fullstendig, og nesten sitter der å sier dere ønsker at det var dere som også ble befølt av skolelæreren deres på ungdomsskolen. Om det er en viktig kamp og et stort problem for dere så lag en egen kampanje, ikke kom med argumenter bare for å TIE og BAGATELLISERE problemet for kvinner! Jeg foreslår "#IWas #HearMe" #Ithappendtome" eller lignende. Sånn. Da er dere satt godt i gang. Værsågod! Jeg vil støtte den kampanjen og ikke prøve å overta den med kvinners problemer sånn dere gjør med menns problemer i kampanjer som handler om kvinner. Det ER fakta at kvinner opplever dette i MYE større og MYE mer alvorlig grad, og at menn er mye mer truende og ikke tar nei for et nei, enn hva kvinner er. Det betyr allikevel ikke at det ikke er like ille at menn kan oppleve overgrep, men det er IKKE en del av samfunnskulturen at det skjer, slik faktisk overgrep av kvinner er. Sånn dere holder på blir jo som å si at "Åh i Afghanistand blir folk drept, så vi har ingenting å kjempe for og prøve å få bedre samfunn her for vi har det ikke like ille som der". Ja det er alltid saker som er værre enn andre, det betyr ikke at man skal akseptere de mildere sakene for det! Anonymkode: 130c8...065 Her skal kvinner gjøres til ofre, enten de vil eller ikke. Det er den aller dårligste formen for støtte. 👎🏻 Anonymkode: 39adf...e8f 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #123 Skrevet 19. oktober 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi vi som kvinner ikke får gjort noe med det. Så lenge det store flertallet av menn i større eller mindre grad trakasserer seksuelt, begår overgrep, voldtar, støtter eller oppmuntrer slik atferd, ler og blåser av slik atferd, legger skylda på ofrene eller velger å se en annen vei, står vi fast. Ingenting kommer til å bli bedre før flertallet av menn bryr seg. Anonymkode: e0e10...4ff Dette! Og selvom ikke dere menn i denne tråden har voldtatt noen, så sitter dere jo NETTOPP å blåser av slik atferd, legger skylda på ofrene og velger å se en annen vei - så dere er en like stor del av problemet som de som begår overgrep. 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ehh?? Er det fakta at de fleste menn er slik? Denne kampanjen bare demoniserer menn om de som er enige med kampanjen tenker slik.. Anonymkode: 0c832...b13 Hun skriver at det store flertallet av menn - og det er fakta ja. Det er et stort flertall av menn som holder på sånn. Stort flertall betyr ikke de aller fleste, men et stort flertall. Det er ingen her som demoniserer dere menn i tråden, derimot så sitter jo mennene her å demoniserer kvinner som sier at dette er et problem! Det ER et stort problem, og slik kvinner engasjerer seg og støtter kampanjer som gjelder samfunnsproblemer mot menn og begge kjønn, så bør også menn faktisk åpne øynene, lytte og forstå og støtte istedet for å bagatellisere dette samfunnsproblemet som i størst grad kvinner blir rammet av. Anonymkode: 130c8...065 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #124 Skrevet 19. oktober 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette! Og selvom ikke dere menn i denne tråden har voldtatt noen, så sitter dere jo NETTOPP å blåser av slik atferd, legger skylda på ofrene og velger å se en annen vei - så dere er en like stor del av problemet som de som begår overgrep. Hun skriver at det store flertallet av menn - og det er fakta ja. Det er et stort flertall av menn som holder på sånn. Stort flertall betyr ikke de aller fleste, men et stort flertall. Det er ingen her som demoniserer dere menn i tråden, derimot så sitter jo mennene her å demoniserer kvinner som sier at dette er et problem! Det ER et stort problem, og slik kvinner engasjerer seg og støtter kampanjer som gjelder samfunnsproblemer mot menn og begge kjønn, så bør også menn faktisk åpne øynene, lytte og forstå og støtte istedet for å bagatellisere dette samfunnsproblemet som i størst grad kvinner blir rammet av. Anonymkode: 130c8...065 👊 Anonymkode: 0c2aa...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2017 #125 Skrevet 19. oktober 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uønsket seksuell oppmerksomhet er en ting, å møte overgrepsholdninger som ikke tar nei for et nei er noe annet. En mann er fysisk sterkere enn en kvinne og mye mer truende og vanskeligere å komme unna. Det var en mann her som skrev at det bare var hyggelig om noen klapset han på rumpa og at om han ikke var interessert så avviste han bare jenta. Det er noe helt annet enn å bli befølt i skrittet, få en pikk oppetter ryggen når du er ute for å danse med venninder, bli stalket når du trekker deg vekk, få ti forskjellige hender ila en kveld på byen rundt livet ditt og på rumpa, bli spytta etter når du sier slutt, bli dytta inn når du prøver å gå ut fra do og får hender opp under toppen, når du sover på sofaen hos en kompis og våkner av at han tar av deg bhen, bli befølt av 1/3 av alle taxisjåførene som kjører deg hjem og i fart med låste dører så du ikke kan trekke deg vekk, få trusler om å miste jobben om du ikke er samarbeidsvillig med sjefen som presser deg til sex eller som kommer å tar på puppene dine.... Jeg kunne holdt på i evigheter. Man kan IKKE sammenligne seksuell trakassering av menn med seksuell trakassering av kvinner! MENN snakker aldri om overgrep av menn med mindre de argumenterer i kampanjer om KVINNER. MENN gjør ikke kampanjer selv fordi de er ofre, de prøver å overta kvinners kampanje for å gjøre kvinner til mindre ofre. Dere som sitter her å argumenterer med at menn også opplever dette, dere bryr dere jo aldri om dette problemet for menn, med mindre det er for å TIE at det er et problem for kvinner. Dere hopper inn i diskusjoner om overgrep , trakassering og diskriminering som ikke er om dere, kommer med helt rotløse argumenter, skifter emne fullstendig, og nesten sitter der å sier dere ønsker at det var dere som også ble befølt av skolelæreren deres på ungdomsskolen. Om det er en viktig kamp og et stort problem for dere så lag en egen kampanje, ikke kom med argumenter bare for å TIE og BAGATELLISERE problemet for kvinner! Jeg foreslår "#IWas #HearMe" #Ithappendtome" eller lignende. Sånn. Da er dere satt godt i gang. Værsågod! Jeg vil støtte den kampanjen og ikke prøve å overta den med kvinners problemer sånn dere gjør med menns problemer i kampanjer som handler om kvinner. Det ER fakta at kvinner opplever dette i MYE større og MYE mer alvorlig grad, og at menn er mye mer truende og ikke tar nei for et nei, enn hva kvinner er. Det betyr allikevel ikke at det ikke er like ille at menn kan oppleve overgrep, men det er IKKE en del av samfunnskulturen at det skjer, slik faktisk overgrep av kvinner er. Sånn dere holder på blir jo som å si at "Åh i Afghanistand blir folk drept, så vi har ingenting å kjempe for og prøve å få bedre samfunn her for vi har det ikke like ille som der". Ja det er alltid saker som er værre enn andre, det betyr ikke at man skal akseptere de mildere sakene for det! Anonymkode: 130c8...065 Så utrolig godt skrevet!! Takk Men jeg har hørt flere menn si at for dere er et seksuelt overgrep verre enn for kvinner. Hvordan kan de si noe sånt? Det å få en slik kommentar føles som et overgrep i seg selv, fordi han da så tydelig har sagt han er mer verdt enn kvinner i skjønn av sitt kjønn. Anonymkode: ab855...83e 4
Puny Skrevet 19. oktober 2017 #126 Skrevet 19. oktober 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uønsket seksuell oppmerksomhet er en ting, å møte overgrepsholdninger som ikke tar nei for et nei er noe annet. En mann er fysisk sterkere enn en kvinne og mye mer truende og vanskeligere å komme unna. Det var en mann her som skrev at det bare var hyggelig om noen klapset han på rumpa og at om han ikke var interessert så avviste han bare jenta. Det er noe helt annet enn å bli befølt i skrittet, få en pikk oppetter ryggen når du er ute for å danse med venninder, bli stalket når du trekker deg vekk, få ti forskjellige hender ila en kveld på byen rundt livet ditt og på rumpa, bli spytta etter når du sier slutt, bli dytta inn når du prøver å gå ut fra do og får hender opp under toppen, når du sover på sofaen hos en kompis og våkner av at han tar av deg bhen, bli befølt av 1/3 av alle taxisjåførene som kjører deg hjem og i fart med låste dører så du ikke kan trekke deg vekk, få trusler om å miste jobben om du ikke er samarbeidsvillig med sjefen som presser deg til sex eller som kommer å tar på puppene dine.... Jeg kunne holdt på i evigheter. Man kan IKKE sammenligne seksuell trakassering av menn med seksuell trakassering av kvinner! MENN snakker aldri om overgrep av menn med mindre de argumenterer i kampanjer om KVINNER. MENN gjør ikke kampanjer selv fordi de er ofre, de prøver å overta kvinners kampanje for å gjøre kvinner til mindre ofre. Dere som sitter her å argumenterer med at menn også opplever dette, dere bryr dere jo aldri om dette problemet for menn, med mindre det er for å TIE at det er et problem for kvinner. Dere hopper inn i diskusjoner om overgrep , trakassering og diskriminering som ikke er om dere, kommer med helt rotløse argumenter, skifter emne fullstendig, og nesten sitter der å sier dere ønsker at det var dere som også ble befølt av skolelæreren deres på ungdomsskolen. Om det er en viktig kamp og et stort problem for dere så lag en egen kampanje, ikke kom med argumenter bare for å TIE og BAGATELLISERE problemet for kvinner! Jeg foreslår "#IWas #HearMe" #Ithappendtome" eller lignende. Sånn. Da er dere satt godt i gang. Værsågod! Jeg vil støtte den kampanjen og ikke prøve å overta den med kvinners problemer sånn dere gjør med menns problemer i kampanjer som handler om kvinner. Det ER fakta at kvinner opplever dette i MYE større og MYE mer alvorlig grad, og at menn er mye mer truende og ikke tar nei for et nei, enn hva kvinner er. Det betyr allikevel ikke at det ikke er like ille at menn kan oppleve overgrep, men det er IKKE en del av samfunnskulturen at det skjer, slik faktisk overgrep av kvinner er. Sånn dere holder på blir jo som å si at "Åh i Afghanistand blir folk drept, så vi har ingenting å kjempe for og prøve å få bedre samfunn her for vi har det ikke like ille som der". Ja det er alltid saker som er værre enn andre, det betyr ikke at man skal akseptere de mildere sakene for det! Anonymkode: 130c8...065 🙌🏼👏🏼👊🏼 1
Horten Market Skrevet 19. oktober 2017 #127 Skrevet 19. oktober 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og du opplever at det er din jobb å sette terskelen for hva andre opplever som overgrep og trakasseri, og dermed når de har lov til å ytre seg i offentligheten. Interessant. Anonymkode: 105cb...147 Ja, selvfølgelig er det "min jobb". Du trodde kanskje det var opp til offeret å avgjøre? Nei, i en rettsstat er det nøytrale parter som vurderer rimeligheten i påstander om overgrep. Så det er faktisk opp til meg og samfunnet for øvrig å bestemme dette. Det er i æreskulturer at offeret selv avgjør om det har blitt krenket. På mange måter representerer feminismen en gjeninnføring av æreskodekser. Slike krenkelser vi snakker om her (foruten reelle voldtekter og fysiske overgrep), er jo ikke annet enn krenkelser av det kvinnen opplever som sin ærbarhet. Feminisme har klare likhetstrekk med muslimsk æreskultur, med kvinnen i maktposisjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #128 Skrevet 20. oktober 2017 On 10/17/2017 at 10:50 PM, Rødtoppen said: #MeToo inkluderer både seksuell trakasering, overgrep og voldtekt. Det er ein kampanje for å synliggjere kor mange som faktisk er utsatt for dette. Så med andre ord, basert på dagens beskrivelse av seksuell trakasering, alle menn og kvinner i samfunnet? (eller tilnærmet alle iaffall) Anonymkode: 618c0...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #129 Skrevet 20. oktober 2017 8 hours ago, Puny said: Mange som gjør det, dessverre... Hvis du eller vennene dine gjør det så tror jeg problemet ligger hos deg. Anonymkode: 618c0...7aa
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #130 Skrevet 20. oktober 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun skriver at det store flertallet av menn - og det er fakta ja. Det er et stort flertall av menn som holder på sånn. Stort flertall betyr ikke de aller fleste, men et stort flertall. Anonymkode: 130c8...065 Anonymkode: 47df2...f25
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #131 Skrevet 20. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 47df2...f25 Nei. De fleste menn er bra folk. Jeg har opplevd grove overgrep og mindre grove overgrep. Jeg vet hva slags menn som forgriper seg på andre, og det er ikke de fleste menn. Det er noen menn. Men disse mannfolka tar stor plass. Anonymkode: ab855...83e 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #132 Skrevet 20. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Begge deler handler om holdningen til kvinner. Holdningen om at de bare kan forsyne seg. Holdningen om at det er greit å se på kvinner som gjenstander for dems egen nytelse uavhengig hva kvinnen måtte ønske. Det er det som heter voldtektkultur, og selv klyping av fremmede jenters rumpe er en del av voldtektskulturen, bare i et par trappetrinn lenger ned på skalaen. Vi kan ikke akseptere noe bare fordi det er mildere enn noe annet. Holdningene er uakseptable uansett! Anonymkode: 130c8...065 At du kan fremstille det i en pyramide betyr ikke at det er sånn. Det er en veldig enkel måte å tenke på, som sagt en måte å skape mening i noe man ikke helt forstår. For meg er det helt åpenbart at å fokusere veldig mye på de nederste tingene i pyramiden ikke gjør det noe lettere for oss som ønsker fokus på det øverste. Når alle snakker om hvor ille det er å bli kløpet i rumpa så gjør det ikke det noe lettere for meg å si hvor ille det var å bli voldtatt - snarere tvert i mot, jeg frykter at det blir "to sider av samme sak" og dermed offer for den samme trivialiseringen som rumpe-klyping. Det helle fremstår som en stor avledningsmanøver, at vi liksom skal gjøre det om til en vag, vanskelig definerbar problemstilling som ikke alle er helt enig i at er et problem, i stedet for å fokusere 100 % på de alvorlige problemene på toppen. Eller for å si det sånn: Kjør en vellykket "Jeg har blitt voldtatt"-kampanje. DA skal folk bli sjokkert over omfanget da. Anonymkode: 6be10...d64 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #133 Skrevet 20. oktober 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du kan fremstille det i en pyramide betyr ikke at det er sånn. Det er en veldig enkel måte å tenke på, som sagt en måte å skape mening i noe man ikke helt forstår. For meg er det helt åpenbart at å fokusere veldig mye på de nederste tingene i pyramiden ikke gjør det noe lettere for oss som ønsker fokus på det øverste. Når alle snakker om hvor ille det er å bli kløpet i rumpa så gjør det ikke det noe lettere for meg å si hvor ille det var å bli voldtatt - snarere tvert i mot, jeg frykter at det blir "to sider av samme sak" og dermed offer for den samme trivialiseringen som rumpe-klyping. Det helle fremstår som en stor avledningsmanøver, at vi liksom skal gjøre det om til en vag, vanskelig definerbar problemstilling som ikke alle er helt enig i at er et problem, i stedet for å fokusere 100 % på de alvorlige problemene på toppen. Eller for å si det sånn: Kjør en vellykket "Jeg har blitt voldtatt"-kampanje. DA skal folk bli sjokkert over omfanget da. Anonymkode: 6be10...d64 Du føler at voldtekt blir bagatellisert og i samme sleng bagatellisere andre typer overgrep. Ingen av delene skal eller må bagatelliseres. Det er ikke «det ene er verre enn det andre, så slutt og syt» men en felles kamp for alle typer overgrep. Anonymkode: ab855...83e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #134 Skrevet 20. oktober 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du føler at voldtekt blir bagatellisert og i samme sleng bagatellisere andre typer overgrep. Ingen av delene skal eller må bagatelliseres. Det er ikke «det ene er verre enn det andre, så slutt og syt» men en felles kamp for alle typer overgrep. Anonymkode: ab855...83e Men det ene er verre enn det andre. Anonymkode: 6be10...d64 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #135 Skrevet 20. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det ene er verre enn det andre. Anonymkode: 6be10...d64 Skaden ja uten tvil. Men et overgrep er ille uansett skadeomfang. Man skal ikke bagatellisere den ene ovenfor den andre. Og en som ikke får smekk på fingeren for å tafse, kan fort utvikle seg til å gjøre mer enn tafsing. Anonymkode: ab855...83e 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #136 Skrevet 20. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det ene er verre enn det andre. Anonymkode: 6be10...d64 Det er en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: e0e10...4ff
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #137 Skrevet 20. oktober 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en sannhet med modifikasjoner. Anonymkode: e0e10...4ff Modifiser i vei, så får vi se om det gir mening. Anonymkode: 6be10...d64
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #138 Skrevet 20. oktober 2017 Voldtekt er verre enn et klaps på rumpa. Men overgripere skal hverken klapse på rumpa eller voldta. Anonymkode: ab855...83e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2017 #139 Skrevet 20. oktober 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Modifiser i vei, så får vi se om det gir mening. Anonymkode: 6be10...d64 Hvis du tror begrepet overgrep dekker kun ting som å beføle noen, er du fullstendig på viddene. Det finnes uendelig mange måter å forgripe seg på noen på som ikke går under begrepet voldtekt. Anonymkode: e0e10...4ff 1
Puny Skrevet 20. oktober 2017 #140 Skrevet 20. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du eller vennene dine gjør det så tror jeg problemet ligger hos deg. Anonymkode: 618c0...7aa Hæ? Jeg sa vel aldri at JEG gjør det? Jeg bare påpeker at det er mange som gjør det. Boken ‘en sånn jente’ der flere voldtektsofrene blir intervjuet, tar blant annet opp denne tematikken...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå