Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk en veldig kraftig prolaps i ryggen i sommer som i etterkant ga meg isjias. Jeg var i Syden og måtte bli hentet med sykebil og alt var bare dramatisk. Har siden juli/august brukt smertestillende fast med noen få opphold. Smertene kommer og går, og det er fler av de dårlige dagene enn de gode. Jeg har funnet noen tøyeøvelser som avlaster litt i noen timer, men når det er som verst må jeg ty til tramadol. Jeg har i utgangspunktet litt skjev rygg, som jeg skal ta røntgen av for å sjekke ut. Dere som har isjias og evt ryggproblemer hva gjør dere? Har dere noen tips til trening og vedlikehold? Bruker dere noe spesielle sko eller noe? Har dere generelt noen tips til hverdagen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er at du får veiledning fra legen din evnt en fysioterapeut. Man bør ikke starte trening uten utredning når du har så stort problem.

Skrevet
14 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Det beste er at du får veiledning fra legen din evnt en fysioterapeut. Man bør ikke starte trening uten utredning når du har så stort problem.

Ja jeg skal få rota meg til en fysioterapeut. Men jeg lurte bare på andres erfaringer og hverdag. Legen min er ikke til så mye hjelp. 

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Få rota deg til en fysioterapaut eller manuellterapaut så fort som mulig. Jeg hadde isjias, type sto fast midt på gulvet uten å komme meg noen vei. Jeg seriøst nesten krøyp inn til manuelterapauten og jogget ut igjen. Etter tre behandlinger var jeg 98% frisk. Nå vedlikeholder jeg det en gang innimellom hos fysioterapaut. Det kan gå flere år mellom hver gang.

Skrevet

Varmekremer, varmeflasker, varm dusj og badstue er mine vidunderkurer. Du burde få en full undersøkelse av ryggen så du har bilder å vise fysio, manuell eller kiropraktor. Jeg hadde aldri gjort øvelser eller latt noen behandle min rygg uten at de veit alt. 

Anonymkode: 61193...6d0

Skrevet
8 minutter siden, Sirah skrev:

Få rota deg til en fysioterapaut eller manuellterapaut så fort som mulig. Jeg hadde isjias, type sto fast midt på gulvet uten å komme meg noen vei. Jeg seriøst nesten krøyp inn til manuelterapauten og jogget ut igjen. Etter tre behandlinger var jeg 98% frisk. Nå vedlikeholder jeg det en gang innimellom hos fysioterapaut. Det kan gå flere år mellom hver gang.

Oi så deilig og bli så bra igjen da! Men har du ryggproblemer fra før? 

Skrevet
6 minutter siden, Sunstone skrev:

Oi så deilig og bli så bra igjen da! Men har du ryggproblemer fra før? 

Jeg knakk noe inni ryggen noen år tidligere. Ikke et alvorlig brudd, men nok til at ting ikke funker helt som det skal inni der bestandig. Isjiasen kom som sagt etter noen år, mest sannsynlig som følge av feilbelastninger pga smerter i musklene fordi jeg belastet meg veldig feil i tiden etter bruddet. 

Jeg har blitt 98% fin vil jeg si :) Den hofta som isjiasen stråler i er noe stivere enn den andre, men ikke mer enn at jeg bare legger merke til det ved hard belastning. Jeg er også noe stølere i denne hoften enn jeg er i den andre etter trening. Det hindrer meg på ingen måte i hverdagen. Er bare et lite irritasjonsmoment :P 

Jeg anbefaler virkelig at du finner deg en god manuellterapaut, naprapat eller fysioterapaut. Det var virkelig redningen for meg! Jeg kunne plutselig bare "parkere" midt på et gulv pga smerter. Hadde ikke annet valg enn å bli stående frem til det slapp litt. Det var veldig upraktisk når det skjedde f.eks i butikken. En gang skjedde det mens jeg betalte med lang kø bak meg 😂 Bare sånn: Dere må dessverre vente litt folkens, blir stående her foran betalingsautomaten noen minutter jeg 🙈

Når jeg merker at det er på retur nå, altså at jeg merker at strålingen kommer tilbake så bestiller jeg time hos en behandler så fort som mulig for å få tatt det i startsfasen. Hadde en runde på det for ca et år siden, før det var det nok fort nesten 3 år siden sist. 

Nå sier jeg ikke at dette er løsningen på alle problemer, men det er absolutt verdt å prøve. Jeg ville purret på legen for røntgen/MR også. Om ikke annet så får du kanskje løst opp i musklene og et treningsprogram som kanskje kan lindre smerten/på sikt fjerne den! Å spise tramadol er ingen varig løsning :( 

Skrevet (endret)

Så bra for deg at du har blitt smertefri! Jeg skal dra til legen og få en henvisning til røntgen. Det er jo eneste måten de kan se hvor skjev ryggen er, så får jeg starte derfra. Jeg har en fysioterapeut som jeg har vært i kontakt med, men har bare ikke fått rotet meg til å bestille time hos han. Men nå skal jeg jammen meg gjøre det :) takk for svar! @Sirah

Endret av Sunstone
Skrevet
5 minutter siden, Sunstone skrev:

Så bra for deg at du har blitt smertefri! Jeg skal dra til legen og få en henvisning til røntgen. Det er jo eneste måten de kan se hvor skjev ryggen er, så får jeg starte derfra. Jeg har en fysioterapeut som jeg har vært i kontakt med, men har bare ikke fått rotet meg til å bestille time hos han. Men nå skal jeg jammen meg gjøre det :) takk for svar!

Ja jeg er veldig glad for det :) Gjør det! Både legen og fysioterapauten! Lykke til! Håper det ordner seg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...