Gå til innhold

Fagforening - hvor er du organisert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er fagorganiserte - hvilket forbund er dere i, og hvilken utdannelse har dere? Hvorfor er dere medlem der dere er? Opplever dere at det hjelper hvis dere vil ha høyere lønn, er i en konflikt på jobb osv?

Jeg ble ferdig med utdannelsen for et år siden (mastergrad i et humanistisk fag), men har ikke organisert meg i noe forbund ennå. Er litt usikker på hvor jeg bør melde meg inn. Har vurdert Akademikerne, men vet ikke noe særlig om dem. Noen som har forslag/anbefalinger? 

Anonymkode: 9409d...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er medlem i Tekna, fordi jeg er sivilingeniør.

Jeg må bare komme med en saksopplysning til deg, og det er at Akademikerne ikke er én fagforening, men en sammenslutning av flere fagforbund for langtidsutdannede. Enkeltpersoner kan derfor ikke bli medlem direkte i Akademikerne. Det akademikerforbundet som passer best for deg er trolig Samfunnsviterne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTL i LO. Har vært der fem år men er på tur å bytte, min lokalforening er helt elendig og rotet til lønnskravet mitt slik at jeg fikk mindre enn jeg kunne fått.

Anonymkode: f5b45...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i samme bransje/felt som deg, men likevel: både NSF og Fagforbundet :) jobber både på sykehus og i kommune - NSF har bra med makt på sykehuset mens Fagforbundet er sterkest i kommunen. Har dobbeltsikret meg :) Er sykepleier.

Jeg er medlem mest fordi de sikrer mine rettigheter. Jeg tar dem med på møter med sjefen ved behov, de sikrer våre interesser ved utarbeiding av turnus f.eks (som ikke flere helger enn nødvendig, ikke for masse skifte mellom natt og dag, ikke for lite kompetanse på jobb osv). I tillegg sørger de for faglig forsvarlighet (aldri alene sykepleier og sånt). Sier selvfølgelig ikke neitakk hvis de forhandler frem høyere lønn, men det er ikke hovedgrunnen for medlemskapene!