Gå til innhold

Fagforening - hvor er du organisert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er fagorganiserte - hvilket forbund er dere i, og hvilken utdannelse har dere? Hvorfor er dere medlem der dere er? Opplever dere at det hjelper hvis dere vil ha høyere lønn, er i en konflikt på jobb osv?

Jeg ble ferdig med utdannelsen for et år siden (mastergrad i et humanistisk fag), men har ikke organisert meg i noe forbund ennå. Er litt usikker på hvor jeg bør melde meg inn. Har vurdert Akademikerne, men vet ikke noe særlig om dem. Noen som har forslag/anbefalinger? 

Anonymkode: 9409d...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er medlem i Tekna, fordi jeg er sivilingeniør.

Jeg må bare komme med en saksopplysning til deg, og det er at Akademikerne ikke er én fagforening, men en sammenslutning av flere fagforbund for langtidsutdannede. Enkeltpersoner kan derfor ikke bli medlem direkte i Akademikerne. Det akademikerforbundet som passer best for deg er trolig Samfunnsviterne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTL i LO. Har vært der fem år men er på tur å bytte, min lokalforening er helt elendig og rotet til lønnskravet mitt slik at jeg fikk mindre enn jeg kunne fått.

Anonymkode: f5b45...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i samme bransje/felt som deg, men likevel: både NSF og Fagforbundet :) jobber både på sykehus og i kommune - NSF har bra med makt på sykehuset mens Fagforbundet er sterkest i kommunen. Har dobbeltsikret meg :) Er sykepleier.

Jeg er medlem mest fordi de sikrer mine rettigheter. Jeg tar dem med på møter med sjefen ved behov, de sikrer våre interesser ved utarbeiding av turnus f.eks (som ikke flere helger enn nødvendig, ikke for masse skifte mellom natt og dag, ikke for lite kompetanse på jobb osv). I tillegg sørger de for faglig forsvarlighet (aldri alene sykepleier og sånt). Sier selvfølgelig ikke neitakk hvis de forhandler frem høyere lønn, men det er ikke hovedgrunnen for medlemskapene!

Anonymkode: f95ba...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekna. Har phd i informatikk. Jeg synes jeg får ok hjelp. De tilbyr blant annet å lese gjennom jobbtilbud og slikt, for å se om alt som bør stå der er med. I tillegg har de vært til hjelp da jeg fikk negative reaksjoner på graviditet på jobben. Det er også greit å ha tilgang til lønnsstatistikk, og arbeidsvilkårsundersøkelser, så man vet hva man kan/bør kreve når man skal forhandle om goder/lønn. 

 

Anonymkode: 74001...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

El&It, veldig fornøyd med alt bortsett fra den politiske reklamen.

Var innom en arbeidsgiver for å prøve noe nytt ett år, alt var greit til jeg skulle bytte jobb igjen. De syntes da at jeg kunne betale for noen skader på en arbeidsbil(steinsprut, skraper) disse bilene brukes på byggeplasser så slikt er uunngåelig, ca 50 000. Og holdt tilbake lønn.

Lokal leder for el&it troppet opp og la ned hvor forbanna useriøst det her var og om de ikke utbetalte all lønn og feriepenger leverer jeg denne imorgen mens han viftet med en varsel om konkurs lapp..

Pengene på konto dagen etter

Anonymkode: d15a0...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingeniør, organisert i NITO. 

Jeg syns jeg får mye igjen for pengene, bl. a. advokatbistand ved usaklig oppsigelse. Ingen utgifter for meg, men fikk en god etterlønnsavtale, noe jeg kunne glemt om jeg ikke hadde hatt fagforeningen i bunnen. 

Anonymkode: 886f6...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskerforbundet, jobber på universitetet.

Hadde en forskerstilling tidligere, men nå er jeg innenfor studieadministrasjon. Tenkte å bytte til en fagforening som er mer rettet mot administrativt ansatte, men fant ut at det var helt uaktuelt for meg å endre forsikringsselskap (pga div små operasjoner i kneet ville jeg fått en drøss med unntak dersom jeg skulle bytte selskap), så jeg ble der jeg var.

Anonymkode: f5e6c...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...