Gå til innhold

Celleforandringer hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok celleprøver for litt over 1 mnd siden. Legen ringte og sa jeg hadde en liten celleforandring og at jeg skulle komme tilbake etter 6mnd. Det var ingenting å være redd for, så skulle slappe helt av. Noen dager senere ringer Gynokologen meg og sier jeg skal komme til henne. Jeg sier det legen sa og hun sier nei slike celleprøver må du sjekke opp med engang og ikke vente med. 6 mnd er for lenge. Drar så til Gynokologen 1 uke senere og får en sjokk beskjed. Hun forteller meg at jeg har stor antydning til grove celleforandringer! Og jeg sier hæ, legen sa jeg hadde en liten bare? Nei det var feil det legen sa. Hun sa han kansje ikke hadde forstått det som var skrevet i brevet. Den dagen jeg tok celleprøver hos legen tok jeg ogås en urinprøve. Den viste at jeg hadde blod i urinen. Legen sa til meg at hun ikke viste hva dette skyldtes, men at det var rart. Hun gjorde ingenting videre med det. Spurte om det kunne være urinveisinfeksjon eller blærekatarr eller noe slikt selvom jeg ikke har symptomer på det. Nei da ville det slått ut, noe det ikke gjorde. Også sa hun at det ikke ville vist slik som det gjorde her. Tenkte ikke så særlig mye over dette da jeg stolte på at de gjorde jobben sin noe de skal kunne. Men nå er jeg veldig redd og usikker da de tok helt feil av celleprøvene mine! Har lest at dette er et tegn til kreft. Itilegg har jeg smerter i livmoren min. Jeg er 21 år. 

Blitt henvist til sykehuset for å ta biopsi så venter på svar på henvisningen. 

Noen som har hatt dette? Og hva gjorde dere? Kan det være kreft? Ønsker ærlige svar på det jeg spørr om. Stoler ikke på legen da det er mye feil de har tatt av ting på meg. Jeg har også et sterkt ønske om et barn, men hva skjer nå da om det viser seg å være starten på kreft? Noen som har blitt gravide etter å fjernet litt av livmoren? Måtte dere ha hjelp? Eller gikk det på vanlig måte og tok det lenger tid? Hva skjer om jeg blir gravid nå i ventetiden? Må jeg ta abort om det dreier seg om noe alvorlig eller kan det vente? 

må legge til at det er mange i familien som har hatt celleforandringer, kreft og fjernet litt av livmoren. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vær redd. Hvertfall ikke ennå. Sannsynligvis er det verste scenarioet cin3 eller alvorlige celleforandringer, og de vil da anbefale konisering. 

Jeg fikk påvist det de mente var alvorlige celleforandringer. Jeg var i tillegg gravid så jeg ble fulgt opp hver tredje måned med celleprøve på sykehuset. Det var skummelt som bare det. Etter fødsel ble det tatt biopsi og svaret var da cin3. Jeg hadde en flott lege som forklarte for meg forskjellen på celleforandringer og kreft, men også hvorfor jeg burde koniseres. Det foreligger en liten risiko for økt fare for spontanabort samt for tidlig fødsel for en som har fått utført en konisering. Jeg ble konisert og fulgt opp etterpå. Alle prøver har vært fine. Jeg har også fått et barn til og livmorhalsen var fin og tålte godt svangerskapet.

Jeg tenker som sagt at du ikke skal være redd men forstår at du er det.

• Liker 1
Skrevet

Kjære deg skjønner godt du er redd, men som bruker over her sier kan dette gå veldig bra. Det at de kan behandle celleforandring er en av de få krefttypene man kan forhindre før det utvikles til kreft. 

Syns det var ufint av legen din å ta så lett på dette. Når en ung person(og egentlig alle alder) kommer skal man ta blødninger, og celleforandring på alvor. Dette syns jeg du burde ta opp med legen. 6 mnd er lang tid. Når det er sagt så finnes det mennesker som får påvist slike ting, men at det går tilbake, og at det ikke blir så ille, MEN man skal alltid bli fulgt opp ordentlig. 

Jeg var hos gynekolog med uregelmessige blødninger, og et par andre symptomer. Hun sa at jeg ikke skulle ta sorger på forskudd. Uregelmessige blødninger, og blod urin er ikke uvanlig. Spesielt for unge kvinner som har menstrasjon og eggløsning. Det er også sjeldent at unge jenter får slik type kreft, MEN man kan ikke si aldri så man skal ta det på alvor. 

Du må nå vente å se på svar fra sykehuset, men med den infoen jeg har så må det ikke bety at det er så ille som kreft. Og hvis du er bare 21 år så er det liten sjans for at den har spredd seg siden du er så ung. Jeg syns jeg ser håp for at det ikke er kreft, og at du kan bli gravid. Men kreft er selvfølgelig en av mange muligheter. Vet det er vanskelig, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd. Er det lenge til du skal på sykehuset er det mulig å gå privat, det kan koste litt, men er bedre enn å gå rundt å være redd. 

Lykke til 

Anonymkode: 747cf...e6b

Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått barn etter både biopsi og conisering! <3 Ble selv conisert for litt over 1 mnd siden, og det er ikke noe farlig i det hele tatt! Men skjønner at du ikke stoler på legen din. Jeg ville nok tatt det opp med legen min, eller byttet fastlege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...