AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #1 Del Skrevet 14. oktober 2017 Jeg ønsker å overta mine foreldres bolig, da de ønsker å flytte inn i noe mindre. Derson de skriver boligen over på meg som arv, slipper jeg en høy dokumentavgift. Problemet er at de trenger jo pengene for å kjøpe ny bolig. Kan jeg da gi mine foreldre arv fra meg? F.eks at jeg kjøper den nye boligen deres, og skriver den over på dem som arv fra meg? Eller vil dette anses som en omgåelse av regelverket? Anonymkode: f85b2...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #2 Del Skrevet 14. oktober 2017 Få boligen taksert og la dem gi deg den verdien av huset som de ikke trenger selv? Anonymkode: 140c7...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #3 Del Skrevet 14. oktober 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Få boligen taksert og la dem gi deg den verdien av huset som de ikke trenger selv? Anonymkode: 140c7...543 Hvordan sparer dette meg for dokumentavgift? Målet er jo å slippe å betale dokumentavgiften, som er skyhøy. Det betales ikke dokumentavgift om jeg arver huset, men om jeg kjøper det av dem, må jeg betale dokumentavgift. Anonymkode: f85b2...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 14. oktober 2017 #4 Del Skrevet 14. oktober 2017 https://kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/dokumentavgift-ved-arv-og-skifte/ "Fordeling av arv kan skje ved eit privat eller eit offentleg skifte etter at ein person er død. Forskot på arv er rekna som ei "gåve" etter dokumentavgiftsreglane, og du kan derfor ikkje krevje avgiftsfritak for arv dersom du mottek fast eigedom frå nokon som lever." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #5 Del Skrevet 14. oktober 2017 Ok. Men jeg kan jo fremdeles kjøpe eiendommen for 10 kr og betale dokumentavgift ut fra de 10 kronene. Spørsmålet er det samme. Anonymkode: f85b2...071 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2017 #6 Del Skrevet 14. oktober 2017 40 minutes ago, AnonymBruker said: Ok. Men jeg kan jo fremdeles kjøpe eiendommen for 10 kr og betale dokumentavgift ut fra de 10 kronene. Spørsmålet er det samme. Anonymkode: f85b2...071 Nei... Markedsverdien legges til grunn når dokumentavgiften beregnes. Du kan ikke bli eier av deres bolig uten å betale dokumentavgiften. Både arv når de fortsatt lever og salg til under markedsverdi fører til tilsvarende dokumentavgift som et salg til markedsverdi. .. du kan dog prøve å gjøre dette uten at du blir faktisk eier av huset. Du kjøper leilighet og lar dem bo i den og de fortsetter å eie huset og lar deg bo der. Min erfaring er dog at folk ikke liker slik "triksing og miksing". Anonymkode: dc776...a92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå