Gå til innhold

gallestein

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurte på om flere her inne som har/ har hatt gallesteins anfall og problemer som kunne fortalt meg litt om det? 

Jeg tror jeg fikk mitt første anfall for ca 3 år siden. Etter dette har jeg ikke fått noen anfall før for 2 uker siden. Da fikk jeg to anfall 2 dager hver hvor begge varte i 5-6 timer. Siste gangen ble jeg lagt inn på sykehus i 3 dager under observasjon, mr, ultralyd og sanning pluss smertestillende intravenøst. De fant ut at det var gallestein og galleveggene var irriterte. Ingen betennelser. 

Etter dette har jeg gått på sterke smertestillende, men fortsatt hatt mye vondt, kvalm og får ikke i meg noe særlig mat. Nå sliter jeg med svimmelhet og vært nære på flere ganger å besvime. 

I går og i dag har jeg hatt nye anfall, men varte ikke så lenge. Tar da dobbelt opp med smertestillende og legger meg i badekaret. Det hjelper mye. 

Er henvist videre for vurdering av operasjon. Er nå 100% sykemeldt da jeg fungerer svært dårlig mye av tiden. Har også høye leververdier og klør ekstremt mye til tider. Har fått medisin mot kløe. Siste leverprøver har jeg ikke fått svar på enda. 

Jeg lurte på om noen har operert og om det ble bedre? Hvor fort fikk dere operasjon? Har dere noen gode råd og tips til meg? Hvor lenge gikk det før dere ble bedre (før og etter operasjon)? Og annet dere tenker jeg kan dra nytte av. Setter utrolig pris på svar ❤ sliter mye nå. 

Anonymkode: a09b5...914

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble operert for et år siden. Det hjalp mye det. Kjenner innimellom smerter i området, har sett på UL at det ligger en liten stein i galleveien, men de tror den kommer ut av seg selv. Men det er ikke like vondt som et skikkelig anfall altså. Det er jo helt grusomt!

Jeg sto i kø for operasjon i 4 mnd, det var da legene streiket, så det ble utsatt pga det. 

Det eneste tipset mitt er at du ikke må spise fet eller tung mat. Noe annet vil ikke virke nå, når du først har fått en stein. Føler virkelig med deg. Håper du blir operert snart. 

Anonymkode: 0d95a...c05

Skrevet

Jeg ble sendt med ambulanse til sykehuset natt til 1. juledag i fjor pga at jeg hadde så intense smerter i rygg, bryst og øvre del av magen. Ikke særlig trivelig jul mao. Det samme skjedde 4. januar, så det endte med at legen min sendte meg til ultralyd hvor de fant to små steiner. Han mente derfor at det ikke var noen grunn til å operere og at de ville komme ut av seg selv. Har heller ikke vært særlig plaget med det i ettertid, kun om jeg spiser feit mat, drikker alkohol, spiser godteri osv... Da kan jeg få vondt, så jeg holder meg som regel til et sunt og variert kosthold. Gruer meg litt til jula igjen i og med at det gjerne blir litt feit mat da (og spesielt siden det gikk så ille i fjor). Men jeg har bedt mor om å kjøpe inn ekstra mye kålrot og andre grønnsaker, så det skal nok gå fint om jeg passer litt på :)

Anonymkode: 2344f...c10

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble operert for et år siden. Det hjalp mye det. Kjenner innimellom smerter i området, har sett på UL at det ligger en liten stein i galleveien, men de tror den kommer ut av seg selv. Men det er ikke like vondt som et skikkelig anfall altså. Det er jo helt grusomt!

Jeg sto i kø for operasjon i 4 mnd, det var da legene streiket, så det ble utsatt pga det. 

Det eneste tipset mitt er at du ikke må spise fet eller tung mat. Noe annet vil ikke virke nå, når du først har fått en stein. Føler virkelig med deg. Håper du blir operert snart. 

Takk for svar 😊 Ja holder meg unna det, men det gjør vondt hva enn jeg spiser og drikker. Kan i hvertfall ikke drikke vann, da blir jeg dårlig. Så drikker masse appelsinjuice for å få i meg noe. 

Så bra det ble bedre. Håper jeg slipper å vente så lenge. Hadde du vondt mellom anfallene også? 

TS 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble sendt med ambulanse til sykehuset natt til 1. juledag i fjor pga at jeg hadde så intense smerter i rygg, bryst og øvre del av magen. Ikke særlig trivelig jul mao. Det samme skjedde 4. januar, så det endte med at legen min sendte meg til ultralyd hvor de fant to små steiner. Han mente derfor at det ikke var noen grunn til å operere og at de ville komme ut av seg selv. Har heller ikke vært særlig plaget med det i ettertid, kun om jeg spiser feit mat, drikker alkohol, spiser godteri osv... Da kan jeg få vondt, så jeg holder meg som regel til et sunt og variert kosthold. Gruer meg litt til jula igjen i og med at det gjerne blir litt feit mat da (og spesielt siden det gikk så ille i fjor). Men jeg har bedt mor om å kjøpe inn ekstra mye kålrot og andre grønnsaker, så det skal nok gå fint om jeg passer litt på :)

Anonymkode: 2344f...c10

He he, ja det kan være litt ekstra lurt med mer grønnsaker 😊 Her får jeg vondt av all mat uansett om det er det fet mat eller ikke samt drikke. Går ned i vekt, mye svimmel, skjelver mye og blek. Godt du slapp å operere og de mest sannsynlig går ut av seg selv. Får krysse fingrer at det ikke kommer flere. 

Helt forferdelig med anfall 😓 

Når jeg ble lagt inn så de flere små steiner. Så nå håper jeg nesten de opererer bort galleblæra. 

Takk for svar 😊 TS 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 😊 Ja holder meg unna det, men det gjør vondt hva enn jeg spiser og drikker. Kan i hvertfall ikke drikke vann, da blir jeg dårlig. Så drikker masse appelsinjuice for å få i meg noe. 

Så bra det ble bedre. Håper jeg slipper å vente så lenge. Hadde du vondt mellom anfallene også? 

TS 

Ja, jeg hadde vondt mellom anfallene. Sånn rar dyp murring og noen ganger stikkninger. Det var slitsomt. Også gikk jeg jo bare rundt å gruet meg til det store anfallet hele tiden. Godt å bli kvitt den galleblæra ja. Fikk diaré som bivirkning etter operasjonen, det kan skje. Skal visstnok regulere seg innen ett års tid.  

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg hadde vondt mellom anfallene. Sånn rar dyp murring og noen ganger stikkninger. Det var slitsomt. Også gikk jeg jo bare rundt å gruet meg til det store anfallet hele tiden. Godt å bli kvitt den galleblæra ja. Fikk diaré som bivirkning etter operasjonen, det kan skje. Skal visstnok regulere seg innen ett års tid.  

Ja veldig slitsomt. Har mye smerter og smertestillende hjelper ikke så mye. Tar ganske sterke smertestillende, så veldig frustrerende. Ja er livredd for et langt og smertefull anfall. De to siste var korte i forhold, men den ene var helt ekstrem vond. Klarte ikke noe, bare vri meg i smerter .

Så kjedelig med diaré, håper det går over fort. 

Er egentlig veldig redd for operasjon, men nå håper jeg at jeg får det fort og gleder meg til å bli kvitt de verste smertene. 

TS 

Skrevet

Har en ting jeg vil si deg, TS:

Operasjonen skal du ikke frykte! Det går helt fint!

Jeg var litt "stiv og øm" i kroppen et par uker etterpå, men etter det har jeg verken hatt diare eller noen plager. Det er helt sant! Arrene synes ikke, bare jeg som vet hvor de er som såvidt kan skimte dem.

Jeg spiser alt jeg vil, eneste er at jeg er litt forsiktig med tung og fet mat. 

Trodde jeg skulle dø da jeg hadde et stort gallesteinsanfall (5 steiner satt fast). Kroppen gikk i fullstendig kriseberedskap, og jeg klarte verken å stå eller snakke. Hadde noen dager i grusomme smerter og frykt før jeg endelig ble operert. 

Lykke til! Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 7ba6e...7dd

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en ting jeg vil si deg, TS:

Operasjonen skal du ikke frykte! Det går helt fint!

Jeg var litt "stiv og øm" i kroppen et par uker etterpå, men etter det har jeg verken hatt diare eller noen plager. Det er helt sant! Arrene synes ikke, bare jeg som vet hvor de er som såvidt kan skimte dem.

Jeg spiser alt jeg vil, eneste er at jeg er litt forsiktig med tung og fet mat. 

Trodde jeg skulle dø da jeg hadde et stort gallesteinsanfall (5 steiner satt fast). Kroppen gikk i fullstendig kriseberedskap, og jeg klarte verken å stå eller snakke. Hadde noen dager i grusomme smerter og frykt før jeg endelig ble operert. 

Lykke til! Håper det ordner seg for deg.

Anonymkode: 7ba6e...7dd

Åh dersken det må ha gjort helt vanvittig vondt 😖. Shit. Godt du fikk operert. 

Tusen takk for info om operasjonen. Det hjelper ❤ Har lest at det er en ganske sikker operasjon (og liten) og svært få med komplikasjoner. 

Tusen takk 😊 

TS 

Skrevet

Dere som har blitt operert, har dere hatt gallesteinanfall over flere ganger? Jeg hadde gallesteinanfall i litt over ei uke for to år siden, trodde helt oppriktig jeg skulle dø. Verste jeg har vært med på. Var sikker på at alle organene i kroppen hadde sviktet. Har dog ikke fått noe igjen siden det. Er det stor sjanse for at jeg blir å få det igjen? (Mener ikke å kuppe tråden din ts!)

Anonymkode: d3dbf...61e

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har blitt operert, har dere hatt gallesteinanfall over flere ganger? Jeg hadde gallesteinanfall i litt over ei uke for to år siden, trodde helt oppriktig jeg skulle dø. Verste jeg har vært med på. Var sikker på at alle organene i kroppen hadde sviktet. Har dog ikke fått noe igjen siden det. Er det stor sjanse for at jeg blir å få det igjen? (Mener ikke å kuppe tråden din ts!)

Anonymkode: d3dbf...61e

Det går bra 😊 Men ble du ikke lagt inn på sykehuset? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...