Gå til innhold

Hjelp til strikkeoppskrift

Elayne

Anbefalte innlegg

Har begynt å strikke et sett til baby, ferdig med genseren, men sliter litt med å skjønne oppskriften til bukser.. :icon_frown:

Har begynt nederst på beinet og strikker rillestrikk med 2 knapphull på den ene siden. Så skulle jeg felle av 6 ytterste m på motsatt side av knapphullene, dette regner jeg med er for å få sydd på knappene slik at endene på "stripen" nederst på beinet kan kneppes opp (at den ene enden med knapphull ligger over den andre enden med knappene). 

Oppskrift til det som jeg allerede har strikket: 

Beg nederst på det ene benet. Legg opp (48) 52 (56) m på p nr 2,5. Strikk r fram og tilbake (= rillestrikk) og lag 2 kapphull i den ene siden, det første etter (1) 1 (1) cm, det andre når arb måler (2) 3 (3) cm. Knapphull lages slik (i beg av p): Strikk 1 r, 2 m r sammen, 1 dobbelt kast, strikk 2 m vridd r sammen, strikk ut p. Neste p strikkes det doble kastet som 1 r, 1 vr. Strikk til arb måler (3) 4 (4) cm og fell på siste p de 6 ytterste m i motsatt side av knapphullene = (42) 46 (50) m.

Så her kommer neste del:  

Videre skal det strikkes glattstrikk rundt. Omg skal beg midt på den rillestrikkede delen slik at knepningen kommer på utsiden av benet. 

Det blir altså (21) 23 (25) m på hver side av starten på første omg. Øk på denne omg (12) 12 (14) m jevnt fordelt = (54) 58 (64) m. Videre økes 2 m på innsiden
av benet (1 m først og sist på omg) hver 3. omg (12) 15 (17) ganger = (78) 88 (98) m. Strikk til den glattstrikkede delen måler (13) 16 (19) cm. Strikk 1 omg til hvor de 2 første og de 2 siste m på omg felles av = (74) 84 (94) m. Strikk det andre benet likedan, men knapphullene skal være på motsatt side.

Nå sitter jeg med maskene (41m) etter hverandre, så har jeg 6m som er felt og 1m der tråden henger (altså den masken som er igjen etter fellingen). Og jeg vet ikke hvordan jeg skal fortsette når det står at omg skal begynne midt på den rillestrikkede delen? Er poenget at jeg skal klippe av tråden der jeg er ferdig med felling og begynne på nytt i midten? Eller at jeg skal fortsette ved å sette de to endene sammen og bare strikke glattstrikk rundt? I så fall må jeg flytte å maskene fra en pinne til den andre så endene festes riktig sammen..

Beklager at det ble så mye! Håper noen kan hjelpe meg!

Screen Shot 2017-10-13 at 12.48.51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke klipp tråden :-) fortsett å strikk og sett et merke (en tråd av en annen farge f.eks) midt i omgangen som oppskriften sier. Merket er da der hvor omgangen begynner - og du kommer nok til å øke i strikkinga i forhold til der omgangen begynner for eksempel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 10/13/2017 at 11:22 PM, Neutral90 said:

Ikke klipp tråden :-) fortsett å strikk og sett et merke (en tråd av en annen farge f.eks) midt i omgangen som oppskriften sier. Merket er da der hvor omgangen begynner - og du kommer nok til å øke i strikkinga i forhold til der omgangen begynner for eksempel :-)

Tusen takk for svaret! Jeg klippet ikke tråden, men måtte flytte på maskene så det ble satt riktig sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et lite spørsmål: 

Mønsteret som skal strikkes på bildet, er det rett og vrang etter hverandre? Hvordan skal jeg gå frem her? 

Rett på retten, vrang på vrangen -
Vrang på retten, rett på vrangen - det blir jo ikke riktig hvis jeg skal strikke r og vr etter hverandre? 

Screen Shot 2017-09-28 at 17.41.51.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annenhver rett og vrang. 

På rettsiden: rett vrang rett vrang osv

på vrangsiden: vrang rett osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Neutral90 said:

Annenhver rett og vrang. 

På rettsiden: rett vrang rett vrang osv

på vrangsiden: vrang rett osv

Åh.. Nå forstår jeg! Når det står «Rett på retten», mener de rettsiden altså? Jeg trodde de mente masken som skal strikkes. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Elayne skrev:

Åh.. Nå forstår jeg! Når det står «Rett på retten», mener de rettsiden altså? Jeg trodde de mente masken som skal strikkes. :fnise:

Korrekt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...