Gå til innhold

Hva betyr skånsom vask?


Ayesh

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Bare hyggelig det. :) Fortelle hvordan det gikk etterpå? 

Ja det gjør jeg i morgen når den er helt tørr. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 11.03, Hoppetaujenta skrev:

Bare hyggelig det. :) Fortelle hvordan det gikk etterpå? 

Hei hoppetaujenta ☺Tusen takk for hjelpen. Jakken ble vasket ordentlig og ble ren og pen 😊 er fornøyd med det vaskeprogrammet jeg brukte👌

 

Ts

Endret av Ayesh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at alt gikk bra. Nå kan du gå ut og møte høsten med et stort smil. :jepp: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Godt å høre at alt gikk bra. Nå kan du gå ut og møte høsten med et stort smil. :jepp: 

Hehe ja😊Kan jeg stille et vaskemaskin spm til? Maskinen min tar ikke alt av tøymykner..vet du hva problemet er? Den tar kanskje 70% prosent av og resten ligger igjen i vaskeskuffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig du har for mye oppi skuffe? Jeg bruker ikke tøymykner, så jeg er ikke sikker, men tror det kan være grunnen.

Du spurte når man bruker hurtigprogram. Jeg bruker det når jeg vasker klær jeg bare har brukt en dag og som jeg ikke har lyst til å henge bort uvasket, men som ikke er så skittent at det behøver en hel vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. Skyllemiddelet er såpass konsentrert i flaskene at man ikke trenger så veldig mye pr. vask. 
Bruk papir og tørk tøymyknerskuffen helt tom. Personlig bruker jeg tøymyknerflaskas skrukork som indikator
og har en halv kork i pr. vask. Det holder for meg. Prøv dette og forsøk igjen, ts. :) 

Hurtigvask: som Brunhilde sier, men også til klær som har hengt så lenge at det har blitt litt "skaplukt" i tøyet. 
En lett oppfrisking av tøy som ikke er skittent. Et veldig hendig program syns jeg. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Brunhilde skrev:

Det er mulig du har for mye oppi skuffe? Jeg bruker ikke tøymykner, så jeg er ikke sikker, men tror det kan være grunnen.

Du spurte når man bruker hurtigprogram. Jeg bruker det når jeg vasker klær jeg bare har brukt en dag og som jeg ikke har lyst til å henge bort uvasket, men som ikke er så skittent at det behøver en hel vask.

 

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Enig i dette. Skyllemiddelet er såpass konsentrert i flaskene at man ikke trenger så veldig mye pr. vask. 
Bruk papir og tørk tøymyknerskuffen helt tom. Personlig bruker jeg tøymyknerflaskas skrukork som indikator
og har en halv kork i pr. vask. Det holder for meg. Prøv dette og forsøk igjen, ts. :) 

Hurtigvask: som Brunhilde sier, men også til klær som har hengt så lenge at det har blitt litt "skaplukt" i tøyet. 
En lett oppfrisking av tøy som ikke er skittent. Et veldig hendig program syns jeg. 
 

Tusen takk. Da skal jeg begynne å bruke mindre skyllemiddel fremover.

 Søkte litt på google om  dette og det var noen som hadde skrevet at det hjelper å helle kokende vann der tøymykner skal være...da kan man se om det  noen blokkeringer og sånt  ...

Men jeg tenker at kanskje kokende varmt vann kan gjøre noen andre ødeleggelser i vaskemaskinen min?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok ikke kokende vann i den nei....så jeg anbefaler deg å løsne der det skal løsnes og så tar du hele vaskemiddelskuffen ut av maskinen, lar den vaskes ren i lunkent vann med en myk svamp - ikke sånn hard skuresvamp...og lar vannet fra springen renne igjennom så du ser at passasjene er fri...og så tørker du den godt og setter den på plass igjen. Jeg har gjort det mange ganger på min og det er en enkel ting å gjøre for å vedlikeholde. 

Vet du hvordan du gjør det på din maskin? Har du bruksanvisning liggende? 

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hoppetaujenta skrev:

Skal nok ikke kokende vann i den nei....så jeg anbefaler deg å løsne der det skal løsnes og så tar du hele vaskemiddelskuffen ut av maskinen, lar den vaskes ren i lunkent vann med en myk svamp - ikke sånn hard skuresvamp...og lar vannet fra springen renne igjennom så du ser at passasjene er fri...og så tørker du den godt og setter den på plass igjen. Jeg har gjort det mange ganger på min og det er en enkel ting å gjøre for å vedlikeholde. 

Vet du hvordan du gjør det på din maskin? Har du bruksanvisning liggende? 

Skal finne frem brukanvisningen i morgrn og prøve å vaske vaskemiddel skuffen :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele såpeskuffen skal være mulig å dra ut. Det bør du gjøre noen ganger for året og vaske godt nedi såpeskuffen både der du har vaskemidler og der du har skyllemiddel. Det kan være at det er litt tett i skyllemiddelinnsuget  i såpeskuffen. 

Ellers bør du være skeptisk til å bruke skyllemiddel fordi det ødelegger mange tekstiler. Ofte står det nå advarsel på både håndklær, kluter, sengetøy, klær, garn og andre ting, bruk ikke skyllemiddel. 

Skyllemiddel inneholder også mange hundrede kjemikalier vi får i oss via huden og via pusten og på den måten tar opp i kroppen. Dette kan ha negativ invirkning både på hormoner og på hjernen og leveren vår. Alt vet vi ikke enda. Men det er grunn til å være skeptisk og ikke bruke ting vi strengt tatt ikke trenger. 

Anonymkode: 678ee...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:laugh: Det er muligens sant, anonyme bruker, for jeg har brukt skyllemiddel i hele mitt liv og har blitt totalt avhengig av kvinneguiden. Noe altomfattende og digert har tatt over mitt liv og jeg kan ikke lengre styre meg selv, men bortsett fra det; tror det skal gå helt fint å bruke litt skyllemiddel med god duft av og til, ts.  ;)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igår tok jeg ut såpeskuffen og vasket den med vann. Vasket klær i dag på 40 grader. Tok vaskemiddel og tøymykner som vanlig. Når maskinen var ferdig sjekket jeg om den har tatt alt av skyllemiddel. Men nei det gjorde den ikke. Den tar kanskje noen dråper av den og resten var blandet med vann. Kan legge til bilder.

Trenger hjelp. Hva skal jeg gjøre? Kjøpte denne maskinen fra finn.no for en uke siden. Den fungerer veldig bra utenom det lille problemet med skyllemiddel. Ellers er jeg er fornøyd med vaskemaskinen. Maskinen ble kjøpt i april 2016. Fikk med kvitteringen også..

Ts

20171016_182627.jpg

20171016_182639.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. :klo:  Da vet jeg sannelig ikke hva som kan være feil og hvor det kan være tett eventuelt.
Vi får vente litt og høre om det er noen kloke hoder som får en god idè her. Problemer er til for å løses. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ayesh skrev:

Hei igår tok jeg ut såpeskuffen og vasket den med vann. Vasket klær i dag på 40 grader. Tok vaskemiddel og tøymykner som vanlig. Når maskinen var ferdig sjekket jeg om den har tatt alt av skyllemiddel. Men nei det gjorde den ikke. Den tar kanskje noen dråper av den og resten var blandet med vann. Kan legge til bilder.

Trenger hjelp. Hva skal jeg gjøre? Kjøpte denne maskinen fra finn.no for en uke siden. Den fungerer veldig bra utenom det lille problemet med skyllemiddel. Ellers er jeg er fornøyd med vaskemaskinen. Maskinen ble kjøpt i april 2016. Fikk med kvitteringen også..

Ts

20171016_182627.jpg

20171016_182639.jpg

Hei Her er det noen som skriver " Det er sannsynligvis tett i den utgangen som skyllemiddelet skal passere i. Kok opp 1/2 liter vann, og hell det kokende vannet i beholderen for skyllemiddel. Gjenta til du ser at det er åpent igjen:-) Det har i hvert fall hjulpet meg. " http://forum.doktoronline.no/topic/369596-vaskemaskinen-henter-ikke-skyllemiddel/

Men jeg ville ikke brukt kokende vann.  Prøv i steden med ganske varmt vann (ca 50 grader)

Når såpeskuffen er tatt ut av maskina, kan du da se det stedet der skyllemiddelet skal renne videre (se det uthevede over)? Sjekk i såfall om det virker tett der.  Står det noe i brukermanualen om dette? Poster du navn og modell på maskinen, kanskje det er lettere å få gode råd.
 

Anonymkode: 74694...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei @Ayesh Her, fra en gammel tråd på KG. Kan det være det samme hos deg?

 

"Jeg har fixet problemet!

 

Jeg hadde ikke rengjort "lokket" som likker løst over kammeret for skyllemiddel skikkelig, og nå er det tomt for vann når vaskemaskinen er ferdig!"

 

Anonymkode: 74694...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei Her er det noen som skriver " Det er sannsynligvis tett i den utgangen som skyllemiddelet skal passere i. Kok opp 1/2 liter vann, og hell det kokende vannet i beholderen for skyllemiddel. Gjenta til du ser at det er åpent igjen:-) Det har i hvert fall hjulpet meg. " http://forum.doktoronline.no/topic/369596-vaskemaskinen-henter-ikke-skyllemiddel/

Men jeg ville ikke brukt kokende vann.  Prøv i steden med ganske varmt vann (ca 50 grader)

Når såpeskuffen er tatt ut av maskina, kan du da se det stedet der skyllemiddelet skal renne videre (se det uthevede over)? Sjekk i såfall om det virker tett der.  Står det noe i brukermanualen om dette? Poster du navn og modell på maskinen, kanskje det er lettere å få gode råd.
 

Anonymkode: 74694...257

Takk for at du svarte. Vaskemaskinen min er fra Ariston Hotpoint. FMG 743

 

Mener du at jeg skal ta ut såpe skuffen først og så helle vannet inne i det "hullet" der skyllemiddel skal gå videre i maskinen?

Ts

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2017 den 18.29, Ayesh skrev:

Takk for at du svarte. Vaskemaskinen min er fra Ariston Hotpoint. FMG 743

 

Mener du at jeg skal ta ut såpe skuffen først og så helle vannet inne i det "hullet" der skyllemiddel skal gå videre i maskinen?

Ts

Hei :) Ja. Her er bruksanvisningen. Der står det også at beholderen for såpe og skyllemiddel skal vaskes ofte. På nettsiden i linken går det også an å stille spørsmål og få svar.

https://www.bruksanvisningpdf.no/hotpoint/fmg-743-sk/bruksanvisning

 

Anonymkode: 74694...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I avsnitt  Skuffe til vaskemiddel i bruksanvisningen, står det at skyllemiddelet skal ikke flyte ut over risten.

Anonymkode: 74694...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...