Gå til innhold

Gravid - Abort

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er livredd for å bli gravid, selv om jeg går på p-piller og som oftest bruker kondom ved samleie. Likevel får jeg av og til tanken om at hva om jeg faktisk blir gravid likevel! 

Er det mulig å ikke merke noe før uke 18(som er siste uke for abort)? Vil alle merke noe før, eller hva? 

Hvis man ikke merker det fort nok til å ta abort, hva gjør man da? Vil man likevel kunne gjøre noe for å ikke få barnet? 

Jeg vil aldri ha barn, og det ville nok vært noe av det verste som kunne skje meg. 

Anonymkode: aba76...ec3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var også ganske redd for å bli gravid, men så tok jeg p-stav. Det har hjulpet meg, i hvert fall. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er livredd for å bli gravid, selv om jeg går på p-piller og som oftest bruker kondom ved samleie. Likevel får jeg av og til tanken om at hva om jeg faktisk blir gravid likevel! 

Er det mulig å ikke merke noe før uke 18(som er siste uke for abort)? Vil alle merke noe før, eller hva? 

Hvis man ikke merker det fort nok til å ta abort, hva gjør man da? Vil man likevel kunne gjøre noe for å ikke få barnet? 

Jeg vil aldri ha barn, og det ville nok vært noe av det verste som kunne skje meg. 

Da er nok sterilisering det beste. Ingen prevansjon er 100%. 

Skrevet
1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Da er nok sterilisering det beste. Ingen prevansjon er 100%. 

Det hadde jo vært det beste nå, men hva om jeg plutselig om 10 år av en eller annen grunn skulle få veldig lyst på barn? Da er det jo litt dumt..

Skrevet

Det skal virkelig mye til for å ikke oppdage at man er blitt gravid og komme til uke 18, men det kan i teorien skje. Personlig tror jeg fornektelse spiller en veldig stor rolle. 

Man kan få senabort etter uke 18 (opp til uke 22) men da skal det være særdeles tungtveiende grunner til. For eksempel at fosteret ikke er levedyktig/har en tilstand som ikke er forenelig med liv eller som den gravide er umyndig, blitt voldtatt og slike ting. Det er viktig å merke seg at svangerskapet er kommet så langt at fosteret må fødes vaginalt. Alternativet er å fullfører svangerskapet men adoptere det bort.

Har du vurdert andre prevensjonsmidler? P-stav er den sikreste prevensjonen vi har i dag, sikrere enn p-pille. Viktig å vite at P-pillen kan miste sin funksjon ved oppkast/diaré og ved bruk av antibiotika og man kan da bli gravid. Det samme hvis man konsumerer johannesurt, et naturpreparat. 

Skrevet
3 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Det skal virkelig mye til for å ikke oppdage at man er blitt gravid og komme til uke 18, men det kan i teorien skje. Personlig tror jeg fornektelse spiller en veldig stor rolle. 

Man kan få senabort etter uke 18 (opp til uke 22) men da skal det være særdeles tungtveiende grunner til. For eksempel at fosteret ikke er levedyktig/har en tilstand som ikke er forenelig med liv eller som den gravide er umyndig, blitt voldtatt og slike ting. Det er viktig å merke seg at svangerskapet er kommet så langt at fosteret må fødes vaginalt. Alternativet er å fullfører svangerskapet men adoptere det bort.

Har du vurdert andre prevensjonsmidler? P-stav er den sikreste prevensjonen vi har i dag, sikrere enn p-pille. Viktig å vite at P-pillen kan miste sin funksjon ved oppkast/diaré og ved bruk av antibiotika og man kan da bli gravid. Det samme hvis man konsumerer johannesurt, et naturpreparat. 

Er klar over alle kjente interaksjoner som er oppgitt i felleskatalogen, så passer på å ikke ha sex før pillen skal ha funksjon igjen, dersom jeg feks har kastet opp. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er klar over alle kjente interaksjoner som er oppgitt i felleskatalogen, så passer på å ikke ha sex før pillen skal ha funksjon igjen, dersom jeg feks har kastet opp. 

P-stav er uansett sikreste hormonelle prevensjon og har ikke samme fare for brukerfeil som øker sjansen for å bli uplanlagt gravid. Jeg hadde definitvt kontaktet helsesøster eller lege for hjelp til å vurdere. 

Håper du finner en løsning som gir deg ro og mental hvile. Lykke til!

Skrevet

På ebay får du kjøpt strimmeltester I bulk for et par kroner testen. 

Vil råde deg til å kjøpe en masse sånne, også test deg hver åttende uke. Et kjøp til hundrelappen ca burde holde deg med tester i to år. 

Da kan du kanskje sove lettere? 

Anonymkode: 705af...208

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det akkurat som deg, jeg er livredd for å bli gravid. Ikke fordi jeg ikke vil ha barn, jeg vil bare ikke ha det nå eller på endel år. Jeg har gjort det mange skriver over her, satt inn en p-stav i armen og nå kan jeg endelig være 100% trygg. Gjør det du og!

• Liker 1
Skrevet

Enig med anonym over her, kjøpt billige tester og test deg jevnlig, så slipper du å havne i en situasjon der du kanskje kunne kommet et stykke på vei uten å vite det.

Ellers tror jeg det godt skal gjøres å gå så lenge uten å merke at man er gravid. Har hørt om flere tilfeller men da bortforklarer gjerne personen symptomer, enten pga de ikke tror det er mulig at de er gravid eller ren fornektelse. 
Folk som deg derimot tror jeg ikke hadde havnet der med mindre man er skikkelig uheldig, er man veldig redd/bekymret for å bli gravid er man gjerne ekstra oppmerksom på alt som kan tyde på graviditet. 

Selv tror jeg ikke jeg kunne unngått å i det minste tenke at noe var litt rart når jeg gikk gravid, mensensmerter hver dag, trøtt hele tiden, ++.
Håper du bekymrer deg mindre etter hvert! :)

Anonymkode: 38595...1c9

Skrevet

Hvis du er så redd for å bli gravid, kjøp en pakke med teststrimler fra ebay og ta en test hver mnd. Problem løst. 

Anonymkode: 9bb53...664

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...