AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Hvis du hadde vært så heldig å få jobb? Anonymkode: 17c21...496
Millimani Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Mange med Asperger klarer å jobbe, om ikke helt så iallfall redusert. Skal vi lage et eget underforum om Asperger syndrom snart? 14
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 6 minutter siden, Millimani skrev: Mange med Asperger klarer å jobbe, om ikke helt så iallfall redusert. 80-90% jobber ikke. Anonymkode: 17c21...496 1
Millimani Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: 80-90% jobber ikke. Anonymkode: 17c21...496 Jeg har Asperger selv og vet godt at de fleste klarer seg i arbeidslivet hvis de får det varig tilrettelagt i et skjermet miljø, og med god oppfølging. Så det er ikke ofte de får seg en vanlig jobb, men med god tilrettelegging og redusert stilling er det mange som klarer seg greit. Det kan vel også komme an på graden av diagnosen da noen er "hardt" rammet av Asperger mens andre er "mildt" rammet.
Måbarefåsiat... Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 5 minutes ago, AnonymBruker said: 80-90% jobber ikke. Anonymkode: 17c21...496 Hvor har du de tallene fra? 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg har alltid jobbet, til tider mye mer enn 100%. Men da i jobber som har vært innenfor et av mine spesialområder, hvor jeg har gjort det veldig bra. Det var ikke før jeg byttet til en jobb med mer kundekontakt at jeg ble utbrent. Anonymkode: 8c225...b02
Perelandra Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 Hvis jeg kunne få en jobb hvor kan kunne fordype meg faglig uten å måtte tenke på tempo og effektivitet, tror jeg kanskje at jeg kunne fungert i arbeid. Slike jobber er dessverre vanskelig å finne, i alle fall i tider med økt arbeidsledighet.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #9 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg har ingen sykdom, men vil ikke jobbe. Jeg bare må jobbe. Anonymkode: 354ad...5bd 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #10 Skrevet 11. oktober 2017 13 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Hvor har du de tallene fra? Autismesiden. Anonymkode: 17c21...496
Måbarefåsiat... Skrevet 11. oktober 2017 #11 Skrevet 11. oktober 2017 Just now, AnonymBruker said: Autismesiden. Anonymkode: 17c21...496 Just now, AnonymBruker said: Autismesiden. Anonymkode: 17c21...496 Link? 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #12 Skrevet 11. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hadde vært så heldig å få jobb? Anonymkode: 17c21...496 Er i jobb. Aldri hatt problemer med å få jobb. Anonymkode: b25f0...f6f 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #13 Skrevet 11. oktober 2017 3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Link? http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=94 Sitat Gjennom litteratur om Asperger Syndrom og arbeid dukker det til stadighet opp påstander om at yrkesdeltagelsen hos denne gruppen er på mellom 2 og 20 % ! Tony Attwood hevder at det sannsynligvis er en høy andel aspergere blant langtidsledige. Lynne Moxon refererer til Barnard m. fl. og sier med ham at bare 12 % av høytfungerende voksne autister er heltidsansatte. Gail Hawkins hevder arbeidsløsheten blant aspergere er oppe i godt over 80%. Dette er meget høye tall. Det skulle tilsi at mellom 80 og 98% av personer med Asperger Syndrom er uten arbeid. Anonymkode: 17c21...496 1
Måbarefåsiat... Skrevet 11. oktober 2017 #14 Skrevet 11. oktober 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=94 Anonymkode: 17c21...496 Dette er jo ikke norske tall. btw det står også på siden at:Det finnes ingen offisiell statistikk på andel personer med Asperger som er i jobb. Det er gjort enkelte undersøkelser i andre land som viser stort sprik i andel aspergere i full jobb - fra nedslående under 1% til opp i noen titalls prosent. Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #15 Skrevet 11. oktober 2017 3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Dette er jo ikke norske tall. btw det står også på siden at:Det finnes ingen offisiell statistikk på andel personer med Asperger som er i jobb. Det er gjort enkelte undersøkelser i andre land som viser stort sprik i andel aspergere i full jobb - fra nedslående under 1% til opp i noen titalls prosent. Litt av problemet med disse undersøkelsene er imidlertid at en del de som er i full jobb, antagelig ikke har noen diagnose fordi de ikke trenger den. Du får lese det en gang til. Anonymkode: 17c21...496
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #16 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg studerer og vil selvsagt ut i jobb når jeg er ferdig. Likevel kan jeg legge til at det å få seg deltidsstilling eller sommerjobb ikke alltid er like lett når man har AS. Man passer gjerne ikke like godt inn i arbeidsmiljøet og gir ikke det beste førsteinntrykket på intervju selv om man er flink til det man holder på med. Så noe tilrettelegging er nok nødvendig avhengig av hva slags yrke og stilling. Anonymkode: 39ecc...0af 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #17 Skrevet 11. oktober 2017 Ja, men jeg er ufør pga fysisk sykdom, ikke AS. Anonymkode: cbe56...93a
Gjest NotNaomi Skrevet 12. oktober 2017 #18 Skrevet 12. oktober 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hadde vært så heldig å få jobb? Anonymkode: 17c21...496 Hva er det du mener med dette innlegget? Akkurat som om de med Aspergers ikke kan jobbe? Jeg kjenner to med diagnosen. Ene er ingeniør. Den andre er sivilingeniør. Makan!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #19 Skrevet 12. oktober 2017 7 minutter siden, NotNaomi skrev: Hva er det du mener med dette innlegget? Akkurat som om de med Aspergers ikke kan jobbe? Jeg kjenner to med diagnosen. Ene er ingeniør. Den andre er sivilingeniør. Makan! Poenget er at flertallet, altså ikke alle, men flertallet, ikke jobber i ordinært arbeid. Det viser artikkelen det ble linket til ovenfor. AS fører ofte til ganske stor funksjonsnedsettelse, med tildels alvorlige komorbide psykiske lidelser. (Selv om man får inntrykk av noe annet på dette forumet. Les på div asperger forum så får du et helt annet inntrykk.) Det kan du lese mer om her: http://psykologi.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=75607 Det er selvfølgelig mulig at endel har en lett variant, og ikke er særlig plaget. Anonymkode: 17c21...496 1
Gjest NotNaomi Skrevet 12. oktober 2017 #20 Skrevet 12. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at flertallet, altså ikke alle, men flertallet, ikke jobber i ordinært arbeid. Det viser artikkelen det ble linket til ovenfor. AS fører ofte til ganske stor funksjonsnedsettelse, med tildels alvorlige komorbide psykiske lidelser. (Selv om man får inntrykk av noe annet på dette forumet. Les på div asperger forum så får du et helt annet inntrykk.) Det kan du lese mer om her: http://psykologi.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=75607 Det er selvfølgelig mulig at endel har en lett variant, og ikke er særlig plaget. Anonymkode: 17c21...496 ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå