AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg har noe stående i min journal fra en epikrise som er svært belastende for meg. Derfor ønsker jeg å få det slettet. "Informasjonen" som fremkommer i epikrisen er direkte feil og uforsvarlig, og på ingen måte nødvendig for å gi meg riktig helsehjelp. Hvordan kan jeg få det slettet? Anonymkode: 4c0ef...908
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Les svaret her: https://www.ung.no/oss/rett/89613.html Anonymkode: fd709...dee
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Kontakt pasient og brukerombudet eller advokat. Les og journalforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-21-1385 Helsepersonell er pålagt å føre journal i samsvar med denne forsikriften og andre lover. Journalen din er helsepersonells arbeidsnotater. Anonymkode: 00435...99f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg må bare spørre da... hvem er det du/dere er redd skal lese det som står der? Jeg har inntrykk av at ikke engang min egen fastlege leser journalen min. Anonymkode: 6c07a...500
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Skrevet 11. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg må bare spørre da... hvem er det du/dere er redd skal lese det som står der? Jeg har inntrykk av at ikke engang min egen fastlege leser journalen min. Anonymkode: 6c07a...500 Jeg driter i hvem som skal, eller om noen skal lese det. Det faktum at det står noe så uriktig om meg i min journal er ødeleggende nok i seg selv. Likevel vet jeg at det har blitt lest. Da jeg var på akutten pga. gallesteinanfall, ble jeg ikke tatt på alvor og sendt hjem. Noen dager etter dro jeg til legen, denne gangen en annen, som tok meg seriøst og klarte å stille riktig diagnose. Det var for øvrig av helsepersonell jeg ble påpekt hva som sto i journalen min da de hadde reagert på det. Anonymkode: 4c0ef...908
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #6 Skrevet 11. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Les svaret her: https://www.ung.no/oss/rett/89613.html Anonymkode: fd709...dee Har lest det, men står ikke hvem jeg skal be om å få det slettet. Det er uaktuelt å kontakte vedkommende som har skrevet det. Anonymkode: 4c0ef...908
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #7 Skrevet 11. oktober 2017 Noen som vet om jeg kan sende mail til det aktuelle behandlingsstedet? Anonymkode: 4c0ef...908
andy capp Skrevet 11. oktober 2017 #8 Skrevet 11. oktober 2017 Spørsmål om retting/setting skal i utgangspunktet rettes til det helsepersonell som har skrevet det aktuelle i journalen. Det må vurderes nøye om det skal slettes/rettes eller ikke. Får du ikke endret journalen slik du vil, skal helsepersonellet eller institusjonen sende saken til Fylkesmannen som vurderer saken på nytt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå