Gå til innhold

DROPS Merino Extra Fine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen flere som har erfaringer med dette garnet?

Jeg kjøpte en hel haug da jeg skulle strikke en genser som hadde dette garnet anbefalt i oppskriften. For det første så ble det ikke pent. Loer seg og nupper veldig, selv før jeg var ferdig og fikk brukt genseren. Det var også helt umulig å skjøte garnet, noe som må gjøres svært ofte fordi det er ganske få meter per nøste. Prøvde mange forskjellige måter, men det ble ikke pent uansett hva jeg gjorde. Det tåler heller ikke å vaskes, hverken håndvask eller ullprogram. Blir stort og formløst, samt enda mer nuppete... Veldig kjedelig når man har brukt mye penger og ikke minst tid, og så er kvaliteten så elendig :-( 

Anonymkode: ae883...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare prøvd garnet én gang, men likte det ikke så godt. Syns det er mer knitrete og nuppete enn f.eks. Pickles extra fine merino, som er samme type garn. For garntypen har noen gode bruksområder til barnehagebarn, men jeg liker ikke drops sin variant. Og ved vask er det jo utrolig viktig å tørke flatt, ellers strekker det seg veldig.

Jeg tror ikke jeg hadde strikket et stort plagg til meg selv i den type garn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare strikket barneplagg jeg har gitt vekk i garnet, men har aldri fått noen klager, hverken på nupper eller at det har seget :)

Vasker det aldri på ullprogram, men på vanlig vask 40 grader og full senterifuge, og da har plaggene blitt riktige i størrelsen. Tror generelt at merinoull ikke anbefales å håndvaskes, siden måten det er spunnet på gjerne gjør at det siger. Av det jeg har lest på forskjellige strikkesider på facebook, i hvertfall.

Strikket et plagg i drops baby merino som seg ganske mye da, men en liten tur i tørketrommelen fikset det problemet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops garn er et "drittgarn" for å si det mildt. Merinogarnet til drops skal angivelig bare vaskes på 40 grader normalprogram, ikke ullvugge eller håndvask. 

Jeg har strikket en jakke i Baby Merino og den ser bare ikke klok ut. Loer, nupper og vokste seg stor og uformelig på ullvask. Jeg strikket en til jakke før jeg fikk vasket den første. Den siste jakken tørr jeg ikke bruke fordi den ved vask da sannsynligvis blir like stygg som den første. Irriternede. Garnet var godt å strikke med, har mange farger å velge mellom og koster heller ikke allverden i innkjøp sammenlignet med Dale, Sandnes eller Viking garn. Menmå legge ned mange timers arbeid i det dårlige garnet gjør jeg ikke. 

Jeg ser på facebook at mange snakker garnet opp og frem. Men disse strikker og selger plaggene etterpå. Dermed vet de fint lite om hvordan plaggene ser ut etter bruk og vask. 

Liker du dårlig å skjøte garn når du strikker så se på holstgarn.dk. Der selger de 500 grams nøster nesten uten knuter/skjøting. Det garnet er veldig godt og koster lite fordi det er som mange meter på 50 gram at du trenger lite garn. (Ca. 300 gram til en stor genser) kvaliteten er mye bedre enn Dropsgarnet.

 

Anonymkode: 08681...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et garn nupper eller ikke kommer ann på personen, ikke garnet. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg har ikke hatt problemer med dette garnet. Men det er viktig at plagget ikke blir for løst strikket og at du vasker det etter anvisningen på magebåndet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, October 14, 2017 den 17.01, Tiramy skrev:

Om et garn nupper eller ikke kommer ann på personen, ikke garnet. Det er ihvertfall min erfaring. Jeg har ikke hatt problemer med dette garnet. Men det er viktig at plagget ikke blir for løst strikket og at du vasker det etter anvisningen på magebåndet. 

Den myten er forlengst avlivet. Nupping kommer av korte fibr i spinnegarnet. 

Anonymkode: 08681...025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...