PositivPessimist Skrevet 10. oktober 2017 #1 Del Skrevet 10. oktober 2017 Jeg er nybakt tobarnsmor og merker at overgangen fra en til to er rimelig heftig. Sist funket det ikke med amming og barnet ble flaksematet fra tre-fire uker. Nå har jeg en nyfødt på halvannen uke som jeg virkelig prøver å fullamme, men syns det er vanskelig. Vanskelig fordi jeg fortsatt ikke har nok melk til å mette skrotten. Vanskelig fordi jeg blir fort sår. Veldig sår. (Og ja, jeg har sjekket både teknikk, stilling, tak og tungebånd..) Og det er vanskelig fordi det krever så mye tid, og med en toåring i hus er det ekstra krevende. Er ute etter at noen deler sine erfaringer om amming med nummer to. Har det gått av seg selv, eller har dere også måtte supplert med litt mme? Her og nå sliter jeg veldig med motivasjonen til å prøve videre. Særlig når jeg sprekker opp og blør. Akkurat nå er jo barnefar hjemme, så jeg kan få hjelp så jeg rekker å pumpe ut det jeg har. Men skjønner ikke åssen det skal gå når han er tilbake på jobb.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 10. oktober 2017 #2 Del Skrevet 10. oktober 2017 Anbefaler varmt Ammehjelpsgruppen på facebook. Både der og via nettsiden Ammehjelpen.no kan du få kyndig hjelp av ammehjelper. På gruppen kan du også lese mye om andres erfaringer. Lykke til 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebær Skrevet 11. oktober 2017 #3 Del Skrevet 11. oktober 2017 Var i samme situasjon som deg for et par måneder siden. Jeg måtte supplere med mme, pga dårlig vektoppgang og tørre bleier hos babyen. Delammet til babyen var 6-7 uker, da følte jeg amming, pumping og mating tok all glede fra babytiden. Det fungerte når pappaen var hjemme og kunne passe på 2 åringen, men han kunne liksom ikke ta seg fri fra jobb for at jeg skulle amme og pumpe. Følte at jeg ikke strakk til, klarte ikke amme babyen, klarte ikke passe på 2 åringen, klarte ikke komme meg ut annet enn å levere og hente i barnehagen, satt mye hjemme her å grein da jeg følte jeg ikke fikk til noe. Det var ikke lett å bestemme seg for å slutte å amme, men etter jeg gjorde det har jeg det mye bedre, babyen er fornøyd og familien vår fungerer (det er ganske viktig det og ). Jeg spurte meg selv når føler jeg meg som en god mor, som er når jeg har tid og energi til å ta meg av barna våre og være sammen med dem. Å være en god mor er ikke nødvendigvis å amme for meg. Hadde samme opplegg med delamming til 6-7 ukers alder med jenta mi på 2 år også, som er ei aktiv og frisk jente. Tror helt ærlig ikke hun hadde hatt noe bedre utgangspunkt om hun hadde blitt fullammet til hun ble 6 måneder. Morsevnene sitter ikke i puppene 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 11. oktober 2017 #4 Del Skrevet 11. oktober 2017 Jeg ble mamma for første gang for 10 dager siden. Baby var ekstremt sugevillig og hang i puppen døgnet rundt, etter et par dager var jeg så sår at brystvortene var åpne blødende sår, tross riktig teknikk. Tilslutt måtte jeg ty til brystskjold så sårene fikk gro. Men baby fortsatte å ville amme sammenhengende gjennom hele dagen, knapt uten pause. Og hun var tydelig misfornøyd... I tillegg gikk hun hele tiden ned i vekt. Da fikk vi beskjed om å begynne å gi tillegg. Da gikk baby til å sove 3 timer i strekk, være harmonsisk og legge på seg. Jeg har derimot et stort ønske om å klare å fullamme igjen snart, det er et herk med flasking, koking av flasker hele tiden osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #5 Del Skrevet 11. oktober 2017 3 timer siden, Ruccula skrev: Jeg ble mamma for første gang for 10 dager siden. Baby var ekstremt sugevillig og hang i puppen døgnet rundt, etter et par dager var jeg så sår at brystvortene var åpne blødende sår, tross riktig teknikk. Tilslutt måtte jeg ty til brystskjold så sårene fikk gro. Men baby fortsatte å ville amme sammenhengende gjennom hele dagen, knapt uten pause. Og hun var tydelig misfornøyd... I tillegg gikk hun hele tiden ned i vekt. Da fikk vi beskjed om å begynne å gi tillegg. Da gikk baby til å sove 3 timer i strekk, være harmonsisk og legge på seg. Jeg har derimot et stort ønske om å klare å fullamme igjen snart, det er et herk med flasking, koking av flasker hele tiden osv.. Da må du lage deg bedre rutiner, med gode rutiner er flaskemating veldig lettvindt og det går fort å lage en flaske Ha klart kaldt kokt vann på en flaske, kokt varmt vann på en termos. Kjøp en doseringsboks til pulveret så har du klart til tre måltider. Om du skal fortsette å gi flaske anbefaler jeg å kjøpe en sterilisator Anonymkode: f0cda...d5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 11. oktober 2017 #6 Del Skrevet 11. oktober 2017 14 timer siden, LilleMy1989 skrev: Anbefaler varmt Ammehjelpsgruppen på facebook. Både der og via nettsiden Ammehjelpen.no kan du få kyndig hjelp av ammehjelper. På gruppen kan du også lese mye om andres erfaringer. Lykke til Signerer denne! Kontakt en ammehjelper for tips og råd Mange i ammehjelpsgruppen med erfaring fra å amme med andre små i hus, til og med med tandemamming (amme både nyfødt og større søsken). Anbefales! Et av spm jeg antar du vil få er: hvordan vet du at baby ikke får nok melk? Går ikke opp tilfredsstillende i vekt? Eller bare gråter mye etter pupp og du tror det er for lite melk? Det er kun manglende vektoppgang som er tegn på at baby ikke får nok melk. De har mange økedøgn i starten der de virker umettelige, men dette for å øke melkemengden i takt med at de selv vokser og krever mer, ikke fordi de ikke får nok mat Men ta situasjonen opp med en ammehjelper for å få tips for din konkrete situasjon. Er det manglende vektoppgang regner jeg du også har dialog med helsesøster og/eller fastlege ang dette. Men selv der kan ammeteknikk ha endel å si (f.eks kan de gå NED i vekt dersom du har overproduksjon av melk, hvilket ikke er uvanlig, særlig i starten, og det handler kun om ammeteknikk), så en ammehjelper anbefales uansett På helsestasjonen har de dessverre begrenset kompetanse på amming. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #7 Del Skrevet 11. oktober 2017 15 hours ago, PositivPessimist said: Vanskelig fordi jeg fortsatt ikke har nok melk til å mette skrotten. Hvordan vet du du ikke har nok melk? Magen hos nyfødt er samme størrelsen som en valnøtt - og da må de spise oftere. Betyr ikke at du har ikke nok melk, men ja det er slitsomt når de spiser hver annen time i flere uker. Anonymkode: 4feed...863 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 11. oktober 2017 #8 Del Skrevet 11. oktober 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du lage deg bedre rutiner, med gode rutiner er flaskemating veldig lettvindt og det går fort å lage en flaske Ha klart kaldt kokt vann på en flaske, kokt varmt vann på en termos. Kjøp en doseringsboks til pulveret så har du klart til tre måltider. Om du skal fortsette å gi flaske anbefaler jeg å kjøpe en sterilisator Anonymkode: f0cda...d5d Jeg har kokt vann på termos osv osv... Det er all steriliseringen som tar tid. Vet du om det må gjøres mellom hver eneste gang? I tillegg ammer vi gjerne over en time pr gang...så all tid går med til puppe aktiviteter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 11. oktober 2017 #9 Del Skrevet 11. oktober 2017 Jeg kan bare svare for meg.... Jeg vet at jeg ikke har nok melk fordi hun ville amme konstant gjennom hele døgnet, uten opphold nesten. Hun skrek og var desperat og gikk ned i vekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PositivPessimist Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 12. oktober 2017 På 11.10.2017 den 15.01, Ruccula skrev: Jeg kan bare svare for meg.... Jeg vet at jeg ikke har nok melk fordi hun ville amme konstant gjennom hele døgnet, uten opphold nesten. Hun skrek og var desperat og gikk ned i vekt Det er nesten samme greia her. Og helsesøster sa at gråten hørtes klart ut som sult. Skjønner at det tar tid å få opp nok produksjon, og at amming tar mye tid. Men jeg er virkelig ikke laget for å sitte å amme i timesvis uten stopp. For sånne dager er det. Og når brystene er så såre at det sprekker og blør. Folk er skrudd sammen forskjellig. Jeg merker i alle fall at det viktigste for meg er at minsten blir mett og fornøyd, og at han legger godt nok på seg. Krever det en flaske med Nan i ny og ne, så er det helt greit. Han får det heller ikke noe bra om jeg skal vegre meg til hver amming, fordi det gjør vondt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 12. oktober 2017 #11 Del Skrevet 12. oktober 2017 På 11.10.2017 den 14.48, Ruccula skrev: Jeg har kokt vann på termos osv osv... Det er all steriliseringen som tar tid. Vet du om det må gjøres mellom hver eneste gang? I tillegg ammer vi gjerne over en time pr gang...så all tid går med til puppe aktiviteter Så lenge du har nok flasker er det ikke noe mas. Men med for lite flasker må du vaske og koke heletiden. Vi har nok til at det holder å vaske og koke en gang per dag. Personlig synes jeg amming var mye mer stress og tungvindt enn flaskenating 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #12 Del Skrevet 12. oktober 2017 Mye likt her. Hadde riktignok en på ett og ett halvt da babyen kom og nok melk. Men ammingen var grusom vond! Jeg hadde åpne sår, sprekker (som enda ikke har grodd, 3mnd siden jeg gav opp ammingen), sopp, antibiotikakurer osv osv. Vi forsøkte alle tips og råd i boka. Stolte ikke på helsepersonell da det gjaldt tungebåndet. Jeg mente det var stramt for alt føltes så vondt og feil selv om alt så riktig ut på utsiden. Meldte meg inn i facebookgruppa stramt tungebånd og de mente det samme. Fikk da klippet både fremme og bakre tungebånd, og det hjalp mye. Men dessverre måtte vi vente to måneder på den timen. Noe som gjorde at brystvortene mine rett og slett var ødelagte. Tok også tabletter for å bli kvitt sopp, som jeg heller ikke klarte. Ammingen ble bare ett stort mareritt. Jeg hadde dårlig samvittighet til barnet jeg hadde fra før også. Måtte rett og slett gi opp. Sorgen var stor, men med tid har jeg forstått at det var riktig. Veldig riktig. Husk at man ikke skal amme for enhver pris. Hva som passer for en passer ikke nødvendigvis for en annen. Det er ingen skam og gi seg eller supplere med mme videre! Prøv og kos deg! Anonymkode: c5f87...fa6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PositivPessimist Skrevet 12. oktober 2017 Forfatter #13 Del Skrevet 12. oktober 2017 På 11.10.2017 den 10.08, Bringebær skrev: Jeg spurte meg selv når føler jeg meg som en god mor, som er når jeg har tid og energi til å ta meg av barna våre og være sammen med dem. Å være en god mor er ikke nødvendigvis å amme for meg. Hadde samme opplegg med delamming til 6-7 ukers alder med jenta mi på 2 år også, som er ei aktiv og frisk jente. Tror helt ærlig ikke hun hadde hatt noe bedre utgangspunkt om hun hadde blitt fullammet til hun ble 6 måneder. Morsevnene sitter ikke i puppene Høres ut som du har hatt det ganske likt som meg sist jeg fikk barn også. Hadde jeg hatt en god ammeopplevelse den gangen hadde det kanskje vært lettere å finne motivasjon til å virkelig stå i det nå. Men jeg merker at det tærer på. Mamming er viktigere enn amming 😉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. oktober 2017 #14 Del Skrevet 12. oktober 2017 2 timer siden, Minlillelykke skrev: Så lenge du har nok flasker er det ikke noe mas. Men med for lite flasker må du vaske og koke heletiden. Vi har nok til at det holder å vaske og koke en gang per dag. Personlig synes jeg amming var mye mer stress og tungvindt enn flaskenating Jeg snakket med helsesøster i dag og hun sa at det var mer enn bra nok å bare sterilisere utstyret en gang pr dag. Og skylle godt i kaldt vann og vaske i varmt zalo vann etterpå.. Det kan nok hjelpe litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 13. oktober 2017 #15 Del Skrevet 13. oktober 2017 11 timer siden, Ruccula skrev: Jeg snakket med helsesøster i dag og hun sa at det var mer enn bra nok å bare sterilisere utstyret en gang pr dag. Og skylle godt i kaldt vann og vaske i varmt zalo vann etterpå.. Det kan nok hjelpe litt Flaskene bør vel steriliseres etter hvert bruk? Var ihvertfall slik da vi fikk første for 2.5 år siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PositivPessimist Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter #16 Del Skrevet 13. oktober 2017 Akkurat nå, Minlillelykke skrev: Flaskene bør vel steriliseres etter hvert bruk? Var ihvertfall slik da vi fikk første for 2.5 år siden Da førstemann ble født kjøpte vi en sterilisator som kan brukes i microen. Sparte mye tid på det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 13. oktober 2017 #17 Del Skrevet 13. oktober 2017 Akkurat nå, PositivPessimist skrev: Da førstemann ble født kjøpte vi en sterilisator som kan brukes i microen. Sparte mye tid på det! Vi har sikkert 20 flasker, så vi synes kokingen er enklere. Microen hadde gått hele tiden om vi skulle sterilisert de der. Sist husker jeg at jeg skylte alle flaskene etter bruk, og på kvelden når pappaen la babyen så vasket jeg og kokte. Tok meg omtrendt 15 minutter hver dag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bringebær Skrevet 13. oktober 2017 #18 Del Skrevet 13. oktober 2017 Vi skyller flaskene med vann etter måltidet, så vasker vi dem i zalovann og setter dem i sterilisatoren på kvelden. Det tar ca 10 minutter hver dag. Har seks flasker og det holder for ett døgn nå som babyen er 2,5 måneder og ganske forutsigbar i sine måltider Jeg har lært at flaskene skal vaskes og kokes mellom hvert måltid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PositivPessimist Skrevet 13. oktober 2017 Forfatter #19 Del Skrevet 13. oktober 2017 Dere som gir flasker. Delammet dere først? Jeg syns det er utrolig vanskelig og ta en avgjørelse også. Men merker at jeg snart ser mannen med ljåen av det her opplegget. En skulle jo tro at etter tre dager med amming nærmest døgnet rundt, pluss litt mme på kvelden når poden ennå ikke virker fornøyd, at det skulle begynne å bli mer melk. Men det går likevel max en time etter å ha spist av mine pupper i over en time.. at han er sulten igjen 😓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillelykke Skrevet 13. oktober 2017 #20 Del Skrevet 13. oktober 2017 47 minutter siden, PositivPessimist skrev: Dere som gir flasker. Delammet dere først? Jeg syns det er utrolig vanskelig og ta en avgjørelse også. Men merker at jeg snart ser mannen med ljåen av det her opplegget. En skulle jo tro at etter tre dager med amming nærmest døgnet rundt, pluss litt mme på kvelden når poden ennå ikke virker fornøyd, at det skulle begynne å bli mer melk. Men det går likevel max en time etter å ha spist av mine pupper i over en time.. at han er sulten igjen 😓 Jeg begynte med fullamming, men mistet melken ganske fort og måtte raskt over på mme. Jeg trives også mye bedre med flaskenating enn amming. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå