Gå til innhold

Gave til bhg-ansatt, er dette lov?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi ga en fellesgave til de ansatte. Hadde satt sammen en kurv med div mat/sjokolade og småpynt. Også takket jeg et par av de ansatte for ekstra god oppfølging.

Men er det egentlig lov å gi de ansatte enkeltgaver av verdi? Det er ikke lov i helsevesenet. 

Anonymkode: d4cc4...f8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var en uting, jeg var på ett NAV kurs på 10 uker. Veldig bra instruktør. har ingeting si til henne, men da hadde gjengen BESTEMT, uten å spørre om vi ville være med på gave til henne, det er flere av oss som har lite utebetalt, og skal på flere kurs, jeg følte meg presset til å betale. Og ja det er små penger (20-30 kr),men hvis jeg skal være med på gave på hvert kurs og tiltak jeg er på blir det dyrt i lengden.

Så hvis jeg hadde vært deg, gi gaven i skjult og be de om å ikke snakke om gaven til foreldre/unger/ansatte, da er ikke alle som har råd til det. og det blir en konkuranse og press på andre.

Anonymkode: 51508...c02

• Liker 4
Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det var en uting, jeg var på ett NAV kurs på 10 uker. Veldig bra instruktør. har ingeting si til henne, men da hadde gjengen BESTEMT, uten å spørre om vi ville være med på gave til henne, det er flere av oss som har lite utebetalt, og skal på flere kurs, jeg følte meg presset til å betale. Og ja det er små penger (20-30 kr),men hvis jeg skal være med på gave på hvert kurs og tiltak jeg er på blir det dyrt i lengden.

Så hvis jeg hadde vært deg, gi gaven i skjult og be de om å ikke snakke om gaven til foreldre/unger/ansatte, da er ikke alle som har råd til det. og det blir en konkuranse og press på andre.

Skal dette pågå, synes jeg at man burde å ha en kopp stående i klasserommet, så kan de som vil bidra, legge penger i den, og da er det ingen som vet hvem som gir og hvor mye som blir gir.

• Liker 2
Skrevet

Jeg lurte også veldig på dette da mine barn skulle slutte i forrige barnehage. Men da kjøpte jeg inn noen forskjellige spiselige saker de kunne sette fram på pauserommet, puttet det i en fin pose og skrev et brev og la ved et kort med bilde av barna. Jeg skrev både generelt om hvor fornøyde vi var med barnehagen og hvor godt barna hadde trivdes, men nevnte også et par navn. Jeg lurte veldig på om jeg skulle gjøre det, men samtidig var dette de som hadde fungert som primærkontakter for barna og som hadde vært der stabilt gjennom barnehageløpet og hatt ekstra tett kontakt med mine barn. Så det var ikke sånn sett en favorisering fra min eller barnas side, men et faktum at de hadde vært ekstra tett på gjennom lang tid. Så jeg valgte å nevne deres innsats spesielt (dette var assistenter, ikke ped. ledere, hvis noen skulle lure på det).

Jeg syns det går an å gi et kort og en diskret gave til to stk, men jeg syns det var vanskelig selv, og valgte å gjøre det på en annen måte.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi gave du:) Hvis du vil!

Nå jobber jeg ikke i barnehage, men er lærer. Vi løper ikke rundt og skryter til de andre ansatte når vi har fått gave. Gavene jeg har fått har jeg fått etter endt skoledag, eller det er blitt lagt i hylla mi/på arb.plassen. Så bare ikke bus inn og gi gaven så alle får det med seg, men spør om å få snakke med disse to 1 min etter jobb en dag, eller bare legg det i hylla/arb.plassen. 

Det er hyggelig å få gave selv om vi "gjør jobben vår". Vi er mennesker vi og, og noen voksne som jobber med barn ender opp med å bety litt mer for barnet enn vanlig. Det er vel bare fint å få lov til å sette pris på det og fortelle det på den måten man vil. 

Her jeg jobber blir ingen sjalu om andre lærere får flere gaver enn andre. Vi forstår jo at ikke alle kan ha like god kontakt med samme barn. 

Jeg fikk gave en gang da, i en klasse der jeg ikke var så mye. Men jeg tror foreldrene hadde kommet frem til at alle lærere i den klassen skulle få gave. Det var jo hyggelig, men jeg følte jeg fikk den bare fordi det var "rettferdig". Jeg kjente jo knapt klassen, og hvert fall ikke foreldrene. Fikk ingenting fra klassen jeg var mer i og kjente bedre, men der fikk ingen lærere gave :P Jeg vet godt når jeg har god kontakt og relasjoner med en klasse/elev/foreldre, og det er jo da det VIRKELIG er hyggelig å få gave, for du vet de virkelig mener det. 

Anonymkode: 94a17...39d

Så bra. Vi tenker likt må jeg si!

Det er nettopp det jeg mener, overraskende mange mener man må gi noe til alle- men jeg er ikke komfortabel med det. Dessuten blir det å gi for å gi, altså kun for å få det rettferdig... Og da er halve vitsen borte. De som velger å gi noe personlig til alle må jeg si er tøffe, dere har jo ikke god kjemi med alle, møter knapt alle ansatte i en bhg, men likevel velger å gi til dem.

Jeg tror jeg lander, som flere har sagt, å gi det litt diskre til dem. Liker heller ikke voldsomme gaver så akkurat det skal gå bra. Har ikke tenkt å fortelle andre foreldre om det, så ingen konkurranse blir det. Kun for å si at barnet virkelig setter pris på dem. De har jo fulgt hun gjennom flere år.

Og ja, hadde de vært assistenter hadde jeg også gitt, men det er helt tilfeldig at de begge er pedagogiske ledere.

Ts

Anonymkode: b9549...1b9

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det er opprettet lignende innlegg før, men jeg prøver igjen. Sommeren kommer heller ikke med det første, men det er godt å ha svaret klart. 

Det jeg lurer på er gave til barnehageansatte. Yngste er inne i sitt siste barnehageår. Bhg er helt fantastisk, og ungen koser seg.

Dette er nok veldig naturlig, men barnet har spesielt to ansatte som hun liker veldig godt. Begge disse er pedagogiske ledere på hver sine avdelinger. Det vil si: går det ann å kjøpe en personlig gave til kun disse to, selv om det selvfølgelig er flere ansatte. Så kan man heller gi noe felles til de ansatte/avdelingen siste dagen, type kake eller bok e.l.

Det er muligens noen som kommer til å reagere. Men en ting er at f.eks personlig kort ikke er så enkelt å gi alle... rett og slett fordi man ikke har like god kontakt med alle voksne i en barnehage. I tillegg vet man heller ikke hva de synes om det.

Jeg kunne fint droppet, men vi setter pris på de. Så vil gi en liten oppmerksomhet. Et kort med hva barnet husker de har gjort sammen + bilde. Kanskje gavekort også.  

Er heller ikke tilhenger av alle disse gavene egentlig, kopp, håndkrem, vin osv. Rett og slett fordi man ikke har kontakt med dem annet enn i bhg så jeg føler man ikke skal "trenge seg på", men meg om det.

Hva synes dere, kan jeg bare gi til disse to ansatte? Uten at det blir veldig feil. De er klar over at barnet er veldig glad i dem, har fortalt de det før også. Ene hadde hun før mens andre nå.

Hva gir dere hvis barna slutter? Skal sies at vi ikke ga noe da største sluttet for 2 år siden...

Jeg har jobbet mange år i barnehage. Jeg har fått ulike personlige gaver, fra barn jeg har hatt ett spesielt godt forhold til - jeg husker best et barn som hadde kjøpt en sånn megstor kortstokk til meg, siden vi alltid spilte kort sammen. Det er også vanlig å kjøpe noe til hele personalgruppen på avdelingen, feks noe som man setter på pauserommet konfekt, blomster, kort med bilde, eller hva som helst.  Man kan gi en liten plante som man kan ta med hjem og plante ut, et frø som spirer osv... 

Følg hjertet, ingenting er feil. Det trenger ikke være dyrt, pent eller hva som helst. Det er kjekt å vite at man blir satt pris på. Og du skal vite at det er ofte sånn tilbake også - vi er veldig glad i de småjævlene :) 

Hilsen mann i barnehage.

Anonymkode: 1eb3b...16b

• Liker 1
Skrevet

Vi har fått skriftlig i infobrevet at de ansatte setter stor pris på fellesgaver men ber om at det ikke gis gaver til den enkelte fordi det ofte er de samme som får hvert år mens noen aldri får. Det syns jeg er fint at de tenker på. 

Ville heller sagt muntlig at vi har satt stor pris på "favorittene". Min erfaring som sykepleier er at gode ord varmer mer enn konfekt :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er unødvendig. Vi er en liten barnehage, og det var de samme som alltid fikk gaver. Så vi har som regel at ingen får ta imot med mindre det er en gave til alle de ansatte. Det legger press på de andre foreldrene at de må gi gaver, og det gjør at de ansatte som ikke får tror de gjør en mindre bra jobb, når virkeligheten er at alle tar vare på barna, alle hjelper til med å passe på at de er trygge, og friske og glade

Anonymkode: 93987...ba5

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal det være bedre å gi gave i skjul enn å skrive et hyggelig kort? Du sier du setter pris på jobben de gjør, hvorfor ikke bare gjøre det enkelt uten å putte penger i det? 

Ansatte i bhg har forskjellig ansvaroppgaver, og noen har mer med foreldrene å gjøre, MEN betyr ikke at de andre ikke er flinke, og gjør en god jobb. 

Du kjenner ikke de ansatte privat. Du vet ikke om de spiser sjokolade, er allergisk mot blomster eller syns det er ubehagelig å ta imot noe når de andre ansatte ikke får noe. Gode ord er ikke folk allergisk mot, det kreves ikke mye av deg å gi siden du er fornøyd, og det er vel få ting som betyr noe som gode ord de kan bære med seg. 

Du bestemmer selv, men jeg syns det å velge seg ut noen å gi gave til er du med å gjøre forskjell på folk. Og jeg syns det er unødvendig. Hvorfor ikke gi et kort til hele avdelingen? De andre som jobber der har sikkert vært med å jobbet for at alle barna skal ha det fint. Vet du spesifikt at de andre har gjort en dårlig jobb? Det å jobbe i bhg er ofte teamarbeid der man samarbeider masse med de på sin avdeling, og andre avdeling i bhg. 

Anonymkode: 119f1...024

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Det er opprettet lignende innlegg før, men jeg prøver igjen. Sommeren kommer heller ikke med det første, men det er godt å ha svaret klart. 

Det jeg lurer på er gave til barnehageansatte. Yngste er inne i sitt siste barnehageår. Bhg er helt fantastisk, og ungen koser seg.

Dette er nok veldig naturlig, men barnet har spesielt to ansatte som hun liker veldig godt. Begge disse er pedagogiske ledere på hver sine avdelinger. Det vil si: går det ann å kjøpe en personlig gave til kun disse to, selv om det selvfølgelig er flere ansatte. Så kan man heller gi noe felles til de ansatte/avdelingen siste dagen, type kake eller bok e.l.

Det er muligens noen som kommer til å reagere. Men en ting er at f.eks personlig kort ikke er så enkelt å gi alle... rett og slett fordi man ikke har like god kontakt med alle voksne i en barnehage. I tillegg vet man heller ikke hva de synes om det.

Jeg kunne fint droppet, men vi setter pris på de. Så vil gi en liten oppmerksomhet. Et kort med hva barnet husker de har gjort sammen + bilde. Kanskje gavekort også.  

Er heller ikke tilhenger av alle disse gavene egentlig, kopp, håndkrem, vin osv. Rett og slett fordi man ikke har kontakt med dem annet enn i bhg så jeg føler man ikke skal "trenge seg på", men meg om det.

Hva synes dere, kan jeg bare gi til disse to ansatte? Uten at det blir veldig feil. De er klar over at barnet er veldig glad i dem, har fortalt de det før også. Ene hadde hun før mens andre nå.

Hva gir dere hvis barna slutter? Skal sies at vi ikke ga noe da største sluttet for 2 år siden...

Jeg har selv jobbet i barnehage, og gjør meg ingenting at noen får en ekstra gave og lignende. Fullt forståelig at noen blir litt ekstra knyttet

Anonymkode: 6f9ba...06e

Skrevet
På 10/10/2017 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Det er jobben deres, de får betalt for det. Gir du en butikkansatt 50kr ekstra fordi de yter god service?

Vel, i mange bransjer gir man nettopp tips hvis man er fornøyd med servicen.

Skrevet
På 10/10/2017 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Når jeg er på jobb, er jeg 100% fokusert på det jobben innebærer. Jeg er høflig, snill, omgjengelig, smiler til alle, hilser pent, og er en energisk person. Jeg har mange som takker meg, og sier jeg er snill, hyggelig og yter god service. Jeg sier tusen takk med et smil, samtidig som jeg minner de på at dette er jobben min, et sted jeg er gjennomsnittlig 8t om dagen, jeg får lønn for dette. Jeg jobber med mennesker, og får ofte gaver og oppmerksomheter, og blir kalt "favoritt", osv. Jeg takker og smiler, men vil helst ikke ta imot. Disse menneskene kjenner meg ikke, de ser meg i en rustning. De vet ikke hvordan jeg har det hjemme, de vet ikke hva slags stil jeg har annet enn den uniformen, de vet ikke hva slags person jeg er når jeg ikke er på jobb, de vet bare at de får god hjelp, og at ei hyggelig dame kommer innom i noen minutter om dagen. Men allikevel får jeg ting å bruke til huset, vin, sjokolade, osv. Ingen har noengang gitt meg noe som samsvarer med hvem jeg er privat. Jeg er jo takknemlig, men det er jobb uansett hvordan man ser på det. 

Anonymkode: bf9f1...287

Javel, så er du slik. Og andre er annerledes.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv jobbet i barnehage, og gjør meg ingenting at noen får en ekstra gave og lignende. Fullt forståelig at noen blir litt ekstra knyttet

Anonymkode: 6f9ba...06e

Du er ikke alle. Grunnen til at jeg reagerer på det er at jeg hadde en ubehagelig opplevelse med dette. Det var sommeravslutning. Foreldre, barn og ansatte spiste, og koste seg. På sluttet ble det sagt noen ord om de barna som skulle slutte, og begynne på skole. Et par ansatte som sluttet fikk blomster. Så skjer det. Det er en mann som er veldig populær i bhg. Det er ikke så rart fordi han er flink til å leke med barna, han spiller fotball og herjer rundt. Det at folk setter pris på han er ikke rart. Men da på slutten av dette kom flere barn og foreldre opp med tegninger, kort, gaver og bakeverk. Selvfølgelig er det hyggelig å bli satt pris på, men jeg så tydelig på de andre ansatte at de ble litt satt ut. Han er ikke den som går på så mange møter, diskuterer sikkerhet, gjør kjøkkentjeneste, lager timerlister osv. Han er mest med barn, og blir lagt merke til. De andre gjør også en kjempejobb.

Vi hadde blitt enig på vår avdeling å gi en felles gave til de ansatte. For jobbe de alle gjør hver dag. Det å se at noen ansatte blir satt til siden er ikke kult. Og jeg var glad for at vi hadde løst det på den måten.

Folk er selvfølgelig forskjellig. Noen tenker ikke kanskje på de gavene, men andre gjør det. Og jeg tenker du kan uttrykke og vise takknemlighet med gode ord. Det er ikke noe du må skjule bak ryggen. Du bare sier dette når du møter de ansatte du vil si noe ekstra til. 

Jeg syns det er rart at du er uenig når andre gir sjokolade, vin eller blomster, men helt greit når du gjør det selv. 

Anonymkode: 119f1...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...