Gå til innhold

Gave til bhg-ansatt, er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er opprettet lignende innlegg før, men jeg prøver igjen. Sommeren kommer heller ikke med det første, men det er godt å ha svaret klart. 

Det jeg lurer på er gave til barnehageansatte. Yngste er inne i sitt siste barnehageår. Bhg er helt fantastisk, og ungen koser seg.

Dette er nok veldig naturlig, men barnet har spesielt to ansatte som hun liker veldig godt. Begge disse er pedagogiske ledere på hver sine avdelinger. Det vil si: går det ann å kjøpe en personlig gave til kun disse to, selv om det selvfølgelig er flere ansatte. Så kan man heller gi noe felles til de ansatte/avdelingen siste dagen, type kake eller bok e.l.

Det er muligens noen som kommer til å reagere. Men en ting er at f.eks personlig kort ikke er så enkelt å gi alle... rett og slett fordi man ikke har like god kontakt med alle voksne i en barnehage. I tillegg vet man heller ikke hva de synes om det.

Jeg kunne fint droppet, men vi setter pris på de. Så vil gi en liten oppmerksomhet. Et kort med hva barnet husker de har gjort sammen + bilde. Kanskje gavekort også.  

Er heller ikke tilhenger av alle disse gavene egentlig, kopp, håndkrem, vin osv. Rett og slett fordi man ikke har kontakt med dem annet enn i bhg så jeg føler man ikke skal "trenge seg på", men meg om det.

Hva synes dere, kan jeg bare gi til disse to ansatte? Uten at det blir veldig feil. De er klar over at barnet er veldig glad i dem, har fortalt de det før også. Ene hadde hun før mens andre nå.

Hva gir dere hvis barna slutter? Skal sies at vi ikke ga noe da største sluttet for 2 år siden...

Anonymkode: b9549...1b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å heller uttrykke dere med ord? Må dere gi dem fysiske gaver? Ta en samtale med dem og fortell hva dere mener.

• Liker 5
Skrevet

Min gode halvdel får julegave og sommergave hvert år, bare til seg selv om ingen andre får av akkurat det barnet. Er helt normalt.

Anonymkode: 09a5c...933

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke gitt til bare to. Selv om man kanskje er spesielt glad i et par av de ansatte har tross alt alle tatt vare på barnet ditt så jeg synes det blir feil. Da mellomste sluttet i sommer gav vi en liten gave til alle (noe godt fra Olivenlunden samt et kort med personlig hilsen til alle, det satte de veldig pris på), og selv om vi selvsagt følte vi kjente og hadde et bedre forhold til noen mer enn andre så var det aldri aktuelt å gjøre forskjell, og jeg er ganske sikker på at sønnen vår også hadde reagert om bare noen få skulle fått gave.

• Liker 6
Skrevet

Det er jobben deres, de får betalt for det. Gir du en butikkansatt 50kr ekstra fordi de yter god service? 

Hvis du absolutt må gi noe, så la ungwn tegne en tegning til hver av de med et personlig skriv bakpå. Gi det på forskjellig tidspunkt. La barnet uttrykke; "hei, lagde denne til deg igår"

Anonymkode: bf9f1...287

• Liker 4
Skrevet

Ja hva er greia med å gi så mange gaver til folk som bare gjør det de er betalt for? Hva med de som har dårlig råd og ikke kan kjøpe gave... Vil de ansatte tro at disse ikke har satt pris på jobben de har gjort?

Anonymkode: 12f56...14a

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hva er greia med å gi så mange gaver til folk som bare gjør det de er betalt for? Hva med de som har dårlig råd og ikke kan kjøpe gave... Vil de ansatte tro at disse ikke har satt pris på jobben de har gjort?

Fordi noen gir ekstra av seg selv mens andre bare gjør det jobben krever og ikke en smitt og smule mer?

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi noen gir ekstra av seg selv mens andre bare gjør det jobben krever og ikke en smitt og smule mer?

Ikke nødvendigvis. Når jeg er på jobb, er jeg 100% fokusert på det jobben innebærer. Jeg er høflig, snill, omgjengelig, smiler til alle, hilser pent, og er en energisk person. Jeg har mange som takker meg, og sier jeg er snill, hyggelig og yter god service. Jeg sier tusen takk med et smil, samtidig som jeg minner de på at dette er jobben min, et sted jeg er gjennomsnittlig 8t om dagen, jeg får lønn for dette. Jeg jobber med mennesker, og får ofte gaver og oppmerksomheter, og blir kalt "favoritt", osv. Jeg takker og smiler, men vil helst ikke ta imot. Disse menneskene kjenner meg ikke, de ser meg i en rustning. De vet ikke hvordan jeg har det hjemme, de vet ikke hva slags stil jeg har annet enn den uniformen, de vet ikke hva slags person jeg er når jeg ikke er på jobb, de vet bare at de får god hjelp, og at ei hyggelig dame kommer innom i noen minutter om dagen. Men allikevel får jeg ting å bruke til huset, vin, sjokolade, osv. Ingen har noengang gitt meg noe som samsvarer med hvem jeg er privat. Jeg er jo takknemlig, men det er jobb uansett hvordan man ser på det. 

Anonymkode: bf9f1...287

• Liker 1
Skrevet

Dette er sånn som lager konkurranse mellom foreldre. Si det med ord, eller la barnet tegne eller skriv et kort. Enten burde man ha felles gave eller ikke noe. 

Du sier du ikke er tilhenger av dette, så kanskje noe du skal følge selv.

Anonymkode: 119f1...024

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring og svar til dette

sofie777, mod

Skrevet

Vi ga et pent halskjede (lagd lokalt - tror det kosta 180kr) til en bhg ansatt i min datters bhg. Dette var en liten bhg og det var naturlig at man ble godt kjent med de ansatte. Når vi flytta til en større by hadde jeg mer eller mindre lyst til å gi et par av de ansatte ørefik når siste dagen i bhg kom. Det jobber søren meg mange ufyselige folk i barnehager, spesielt i store byer...

Anonymkode: d8985...907

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hva er greia med å gi så mange gaver til folk som bare gjør det de er betalt for? 

Det handler om forholdet man har til dem. Ikke bare ser man dem hver eneste dag i flere år, men de tar vare på det kjæreste vi har. Jeg har et helt annet forhold til de ansatte i barnehagen enn jeg har til postmannen, legen min eller hun som sitter i kassa på butikken, selv om alle gjør jobben sin. 

• Liker 4
Gjest ricecrispies
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare gjør det de er betalt for du.

Er du klar over hvor viktige de ansatte i barnehagen er for barna dine? Hvor mange timer,dager,måneder de tilbringer med barnet ditt? Og det gjør de bare fordi de får betalt for det?

Jeg mener ikke du skal gi dem gaver av den grunn,men tenk over hvordan du formulerer deg. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det vil vi ikke. Vi forventer ikke gaver, og de fleste gir oss ikke gaver. Men noen gir oss en liten oppmerksomhet til jul, sommer eller når de skal slutte. Det er veldig hyggelig, men som sagt, ikke noe vi forventer. Vi har heller ikke lov til å motta verdifulle gaver eller pengegaver uansett hvor lavt beløpet er.

Anonymkode: b3f58...692

• Liker 2
Skrevet

Det beste hadde nok vært å gi til f.eks. alle på avdelingen, evt. også alle på den forrige avdelingen barnet gikk på. Ihvertfall ikke gi til alle på avdelingen utenom en. Det kan oppleves sårt for den som ikke får, men også ubehagelig for de som får. En gave skal skape glede, ikke ubehag.

Er det barnet selv som liker disse to ekstra godt, eller er det dere som fremhever dem ovenfor barnet? Siden begge er pedagogiske ledere, mener jeg. Eller er det tilfeldig? Husk, det er ikke sikkert at de av personalet som dere har best kontakt med/best inntrykk av er de som har best kontakt med barnet. I hente-og bringesituasjoner ser dere en liten brøkdel av barnehagehverdagen og personene som jobber der. Og det er fort gjort å trekke feil slutninger.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det beste hadde nok vært å gi til f.eks. alle på avdelingen, evt. også alle på den forrige avdelingen barnet gikk på. Ihvertfall ikke gi til alle på avdelingen utenom en. Det kan oppleves sårt for den som ikke får, men også ubehagelig for de som får. En gave skal skape glede, ikke ubehag.

Er det barnet selv som liker disse to ekstra godt, eller er det dere som fremhever dem ovenfor barnet? Siden begge er pedagogiske ledere, mener jeg. Eller er det tilfeldig? Husk, det er ikke sikkert at de av personalet som dere har best kontakt med/best inntrykk av er de som har best kontakt med barnet. I hente-og bringesituasjoner ser dere en liten brøkdel av barnehagehverdagen og personene som jobber der. Og det er fort gjort å trekke feil slutninger.

Dvs hvis du bestemmer deg for å gi gave. Det er også helt greit å la være.

Skrevet

Det var da voldsomt til mye negativitet. De gjør bare jobben sin, men som en har sagt tidligere, du har jo ikke det samme forholdet til en i bhg som postmannen, legen eller kassadamen. I hvert ikke jeg.

Og hvor er alle de som stort sett pleide å gi gaver og slikt nå. Personlig mener jeg gavene mange gir som krus med bilde av ungen, vin og hudpleieprodukter blir i drøyeste laget for min del..

Det er barnet som er fornøyd med disse to. Snakker veldig mye om disse i perioder. Eneste jeg tenkte på var å gi kort til disse med evt et lite gavekort inni, hvor barnet står for det meste av arbeidet.

Blir det virkelig så feil? En idé å gi det litt diskret siste dagen?? Og klart, gi noe felles når dagen kommer også.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til mye negativitet. De gjør bare jobben sin, men som en har sagt tidligere, du har jo ikke det samme forholdet til en i bhg som postmannen, legen eller kassadamen. I hvert ikke jeg.

Og hvor er alle de som stort sett pleide å gi gaver og slikt nå. Personlig mener jeg gavene mange gir som krus med bilde av ungen, vin og hudpleieprodukter blir i drøyeste laget for min del..

Det er barnet som er fornøyd med disse to. Snakker veldig mye om disse i perioder. Eneste jeg tenkte på var å gi kort til disse med evt et lite gavekort inni, hvor barnet står for det meste av arbeidet.

Blir det virkelig så feil? En idé å gi det litt diskret siste dagen?? Og klart, gi noe felles når dagen kommer også.

Ts

Skrevet

Gi gave du:) Hvis du vil!

Nå jobber jeg ikke i barnehage, men er lærer. Vi løper ikke rundt og skryter til de andre ansatte når vi har fått gave. Gavene jeg har fått har jeg fått etter endt skoledag, eller det er blitt lagt i hylla mi/på arb.plassen. Så bare ikke bus inn og gi gaven så alle får det med seg, men spør om å få snakke med disse to 1 min etter jobb en dag, eller bare legg det i hylla/arb.plassen. 

Det er hyggelig å få gave selv om vi "gjør jobben vår". Vi er mennesker vi og, og noen voksne som jobber med barn ender opp med å bety litt mer for barnet enn vanlig. Det er vel bare fint å få lov til å sette pris på det og fortelle det på den måten man vil. 

Her jeg jobber blir ingen sjalu om andre lærere får flere gaver enn andre. Vi forstår jo at ikke alle kan ha like god kontakt med samme barn. 

Jeg fikk gave en gang da, i en klasse der jeg ikke var så mye. Men jeg tror foreldrene hadde kommet frem til at alle lærere i den klassen skulle få gave. Det var jo hyggelig, men jeg følte jeg fikk den bare fordi det var "rettferdig". Jeg kjente jo knapt klassen, og hvert fall ikke foreldrene. Fikk ingenting fra klassen jeg var mer i og kjente bedre, men der fikk ingen lærere gave :P Jeg vet godt når jeg har god kontakt og relasjoner med en klasse/elev/foreldre, og det er jo da det VIRKELIG er hyggelig å få gave, for du vet de virkelig mener det. 

Anonymkode: 94a17...39d

• Liker 1
Skrevet

Når datteren min sluttet i bhg så lagde jeg kort med bilder av henne fra bhg, slik jeg tenkte de ansatte husker henne. Alle fikk kort da det føltes naturlig her. Skrev noen hyggelige ord, kort og greit, ingen lang avhandling. På baksiden så tegnet datteren min, og jeg skrev et hyggelig utsagn som datteren min hadde sagt om akkurat den personen som fikk det enkelte kortet. Ble godt tatt imot, noen ble også rørt.

Anonymkode: e3508...f11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...