Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #21 Skrevet 21. januar 2005 I hvor mange generasjoner skal man kalles innvandrer? Det er det en formell definisjon på, og hvis jeg ikke husker feil så prater man om andre generasjons innvandrer om et barn født i Norge av to opprinnelige innvandrere. Deres barn igjen vil vel bli kalt norske (så framt foreldrene har valgt norsk statsborgerskap, antar jeg).
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #22 Skrevet 21. januar 2005 Vi har jo (kalle)navn for alle slags folk' date=' trønder, rocker, hippie, hottentott, eskimo, same [/quote'] vet ikke hvordan det er med alle gruppene her, men det er feil å si eskimo - inuit heter det, evt bruker man ord som betyr noe sånt som originalbefolkning i land som USA og Canada om folkegrupper som indianere (også et feil ord) og inuiter. Synes ellers ikke det er noe galt i å si noe om en persons opprinnelse/kulturbakgrunn, men jeg synes ikke 2.generasjons innvandrer sier meg noe særlig. Man bruker vel også uttrykket i spesielle sammenhenger og vet omtrent hvem man snakker om, så da kan man vel spesifisere litt mer. Hvis jeg snakker om noen som ikke har norske foreldre, men er født og oppvokst i Norge, vel, så sier jeg det; "han jeg jobba sammen med/studerte sammen med som har foreldre fra Pakistan" feks. Jeg har bodd i utlandet og jobbet sammen med en sånn sett ganske sammensatt gruppe mennesker, hvor de fleste var statsborgere av første eller andre generasjon, alt fra nordmenn til tyskfødte jødiske brasilianere med serbokroatiske besteforeldre. Det var naturlig å se på dem og omtale dem som statsborgere i det aktuelle landet, særlig fordi jeg var enda nyere enn dem. Men det var også, innimellom, naturlig å si noe om de tildels svært uvanlige bakgrunnene. Våre nye landsmenn synes jeg er en belastet betegnelse, fordi det stort sett blir brukt med negativt fortegn av Carl I. Hagen o.l.
liv Skrevet 21. januar 2005 #23 Skrevet 21. januar 2005 skal vi se om jeg husker teorien fra det der på skolen nå da.. I forskning så bruker de opp til 4. generasjons innvandrere men det er bare om de igjen har fått barn med andre innvandrere av samme generasjon.. Om dere forstår hva jeg mener..
Gjest Melk Skrevet 22. januar 2005 #24 Skrevet 22. januar 2005 Men i hvilken generasjon ville du begynne å kalle dem kinesere? Barnebarna dine? Tippoldebarna dine? Hva om barna dine/barnebarna dine fikk barn med kinesere? Hva ville du kalle dem? I hvor mange generasjoner skal man kalles innvandrer? I Sør-Afrika bor det briter som har bodd i landet i mange mange generasjoner, selv om de kanskje aldri har vært i UK. De har UK pass og omtaler ofte seg selv som brite.
Gjest Lilleulv Skrevet 23. januar 2005 #25 Skrevet 23. januar 2005 Jeg pleier å kalle dem hva de fleste faktisk omtaler seg selv som. Pakistaner, Somalier, Kurder, Iraner etc. Har opplevd mange ganger at folk absolutt ikke vil bli omtalt som nordmann. Om jeg hadde flyttet til Kina tror jeg det ville føltes rart å omtale barna mine som kinesere. enig...
Gjest StoreSky Skrevet 25. januar 2005 #26 Skrevet 25. januar 2005 Jeg er da også innvandrer! Riktig nok 3. og 4.generasjonsinnvandrer - men er så "heldig" at min etniske opprinnelse er hvite... (fra finland, men mye mulig det er russisk/same-blod i meg)
Gjest Valhalla Skrevet 25. januar 2005 #27 Skrevet 25. januar 2005 Jeg er da også innvandrer! Riktig nok 3. og 4.generasjonsinnvandrer - men er så "heldig" at min etniske opprinnelse er hvite... (fra finland, men mye mulig det er russisk/same-blod i meg) Og min familie kom hit fra Tyskland på 1700 tallet, det var jo skikkelige folk som Norge trengte til å ta hånd om diverse oppgaver :-)
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #28 Skrevet 25. januar 2005 Og min familie kom hit fra Tyskland på 1700 tallet, det var jo skikkelige folk som Norge trengte til å ta hånd om diverse oppgaver :-) Jeg regner med at dette i dag bare er én gren av din familie? Nyere forskning viser jo som kjent at innavl har sine ulemper, og det ville være trist dersom noen skulle tro at... - ikke sant?
Gjest Valhalla Skrevet 25. januar 2005 #29 Skrevet 25. januar 2005 Ja det er klart, hvis ikke kunne jeg ikke kalle meg nordmann.
Gjest Lina Skrevet 26. januar 2005 #30 Skrevet 26. januar 2005 Og min familie kom hit fra Tyskland på 1700 tallet, det var jo skikkelige folk som Norge trengte til å ta hånd om diverse oppgaver :-) Det var jo skikkelige folk? Anntyder du at f.eks pakistanere som kom ikke var det? De ble jo til og med møtt på flyplassen med jobbtilbud!
Gjest Valhalla Skrevet 26. januar 2005 #31 Skrevet 26. januar 2005 Det var jo skikkelige folk? Anntyder du at f.eks pakistanere som kom ikke var det? De ble jo til og med møtt på flyplassen med jobbtilbud! Pakistanere kom hit på turistvisum og det ble diskutert hva man skulle gjøre med Pakistanerne som virret rundt i gatene. Det er en myte at vi noen gang ba om arbeidskraft. Men det er en mye bedre gruppe enn senere asylshoppere som kom på jakt etter velferd.
loop Skrevet 30. januar 2005 #32 Skrevet 30. januar 2005 I USA omtaler er det politisk ukorrekt å omtale folk for svarte og hvite! Hva man skal kalles er et tema, men akseptabelt er afro-amerikaner, britisk- afrikaner osv. Jeg bruker oftest navn når jeg omtaler noen. Er det interresant å vite opprinnelse så har landet også ofte et navn.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #33 Skrevet 1. februar 2005 Pakistanere kom hit på turistvisum og det ble diskutert hva man skulle gjøre med Pakistanerne som virret rundt i gatene. Det er en myte at vi noen gang ba om arbeidskraft. Men det er en mye bedre gruppe enn senere asylshoppere som kom på jakt etter velferd. Ja, de kom hit på turistvisum, og både industri og politisk miljø lukket øynene og var indirekte velvillige til dette så lenge det var behov for deres arbeidskraft. Når det derimot ikke var behov for arbeidskraft lenger og de "virret" rundt i gatene så ble de jo et "problem". Dette er vel symptomatisk for hvordan man har behandlet fremmedarbeidere i vesten (ref. Gunther Walraf).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå