Gjest Lina Skrevet 21. januar 2005 #1 Skrevet 21. januar 2005 Hvorfor kalles alle med annen hudfarge innvandrere til Norge? 2.generasjon, 3.generasjon... 4.generasjon blir det vel snart og da var det oldeforeldrene som kom til Norge? Er det ikke snart på tide å bruke en ny betegnelse? I England er det ikke lenger politisk korrekt å omtale 2.generasjons innvandere som innvanderer. De er da da født og oppvokst i England! Og hvis man f.eks gifter (en etnisk norsk, hvit nordmann) seg med en 2.generasjons innvanderer blir barna også betegna som innvandrere (3.generasjon, da). Dette er jo på tryne. Leste om en mor som var kjempe rasende på nettopp dette i avisa for en stund siden.
nyibyen Skrevet 21. januar 2005 #3 Skrevet 21. januar 2005 Hva skal man kalle dem, da? Vi har jo (kalle)navn for alle slags folk, trønder, rocker, hippie, hottentott, eskimo, same (er det rasistisk å si at de er samer når de har vært nordmenn i mange generasjoner?). Får vi ikke lov til å ha et navn på innvandrerne i Norge? I USA kaller de hverandre for svarte og hvite, og slipper nærmere geografisk bestemmelse. Jeg pleier å si "våre nye landsmenn" - litt ironisk - pga at jeg faktisk ikke VET hva jeg skal kalle dem. Det er enten det, eller å ikke snakke om dem i det hele tatt.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #4 Skrevet 21. januar 2005 Hva skal man kalle dem' date=' da? i det hele tatt.[/quote'] Nordmenn
Belba Skrevet 21. januar 2005 #5 Skrevet 21. januar 2005 Det kunne ikke falle meg inn å omtale noen som "5. generasjons-innvandrer". Dersom jeg skulle påpeke at en person hadde utenlandske røtter, hadde jeg vel sagt at "h*n er barn av innvandrere/indere/pakistansere/svensker".
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #6 Skrevet 21. januar 2005 Jeg forbeholder meg retten til å si "han mørke der borte" når jeg skal henvise til en jeg ikke kjenner navnet til. Iallfall hvis resten er bleike rundt ham. Ellers så er det vel nordmann man blir kalt. Tror ikke man opererer med 3. generasjons innvandrer eller noe høyere her i Norge.
nyibyen Skrevet 21. januar 2005 #7 Skrevet 21. januar 2005 Nordmenn ER ikke dekkende nok. Jeg, f.eks., er ikke bare en nordmann, jeg defineres ut fra hvor jeg er fra, og foreldrene mine. Skal dette være et tabuområde innen språket, slik at vi ikke tør bruke et ord? Hvorfor ikke "nye nordmenn"?
Belba Skrevet 21. januar 2005 #8 Skrevet 21. januar 2005 Jeg forbeholder meg retten til å si "han mørke der borte" når jeg skal henvise til en jeg ikke kjenner navnet til. Iallfall hvis resten er bleike rundt ham. Jeg ser ikke helt problemet med å si det. Det er da mer rasistisk å være redd for å nevne en persons hudfarge ( ).
Gjest Melk Skrevet 21. januar 2005 #9 Skrevet 21. januar 2005 Noen ganger har man faktisk behov for å kategorisere. Det ER interessant å vite bakgrunn for folk i en del sammenhenger. Dette ser man bla på undersøkelser av pakistanere i Norge, som jo nå har vært her i en del generasjoner. Det gir mye interessante fakta om utviklingstendenser, hvordan man bør legge opp tilbud til kommende innvandrere osv. I USA har jeg hørt at de kalles 1, 2 3 osv generasjons amerikaner. Er jo en litt mer positiv vinkling.
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #10 Skrevet 21. januar 2005 Ikke alle mørkhudede er innvandrere da
Belba Skrevet 21. januar 2005 #11 Skrevet 21. januar 2005 Ikke alle mørkhudede er innvandrere da Men, i hvilke situasjoner får du egentlig problemstillingen?
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #12 Skrevet 21. januar 2005 Men, i hvilke situasjoner får du egentlig problemstillingen? Hvis noen pekte på datteren min og henviste til henne som innvandrer- hun er mulatt
Belba Skrevet 21. januar 2005 #13 Skrevet 21. januar 2005 Hvis noen pekte på datteren min og henviste til henne som innvandrer- hun er mulatt Jeg tror ikke det er så ofte at folk peker på andre når de snakker om innvandrere? Akkurat som at jeg ikke pleier å peke på trærne selv om jeg snakker om skog... De fleste er nok klar over at alle innvandrere ikke er mørke, og at ikke alle mørke er innvandrere. Men ser du på det som et problem at datteren din blir omtalt som "mørk", dersom det skulle være relevant?
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #14 Skrevet 21. januar 2005 Satt det litt på spissen Belba og det var nok mer en kommentar til Tom sitt innlegg Jeg forbeholder meg retten til å si "han mørke der borte" når jeg skal henvise til en jeg ikke kjenner navnet til. Iallfall hvis resten er bleike rundt ham. Ellers så er det vel nordmann man blir kalt. Tror ikke man opererer med 3. generasjons innvandrer eller noe høyere her i Norge.
Gjest TomKrus Skrevet 21. januar 2005 #15 Skrevet 21. januar 2005 Hvis noen pekte på datteren min og henviste til henne som innvandrer- hun er mulatt Ja, men det er jo like tullete som å peke på en bleiking og si "han trønder'n der" (forutsatt han ikke er en stereotyp, da), eller svensken (som forrige). Vet du forresten at det er litt lite pk i visse kretser å bruke ordet mulatt?
Gjest Anonymous Skrevet 21. januar 2005 #16 Skrevet 21. januar 2005 han ikke er en stereotyp, da), eller svensken (som forrige). Vet du forresten at det er litt lite pk i visse kretser å bruke ordet mulatt? Jeg vet det , og bruker deg kun i situasjoner hvor noen trenger en enkel og lett forklaring hvorfor hun er litt mørkere og utrolig vakker. Ellers så går hun under kategorien ,; minien, prinnsessen, sjerten, jenta mi, verdens vakkreste
Felicia Skrevet 21. januar 2005 #17 Skrevet 21. januar 2005 Om jeg skulle havne i situasjoner der jeg omtaler noen, så benytter jeg "opprinnelse". For eksempel "Han er av pakistansk opprinnelse". Ikke at jeg har behov for å fremheve at noen ikke er norske, men av og til så er det en relevant atributt med et menneske. På samme måte som at jeg er nordlenning og at naboen min er fra Bergen.
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #18 Skrevet 21. januar 2005 Jeg pleier å kalle dem hva de fleste faktisk omtaler seg selv som. Pakistaner, Somalier, Kurder, Iraner etc. Har opplevd mange ganger at folk absolutt ikke vil bli omtalt som nordmann. Om jeg hadde flyttet til Kina tror jeg det ville føltes rart å omtale barna mine som kinesere.
Junebug Skrevet 21. januar 2005 #19 Skrevet 21. januar 2005 Om jeg hadde flyttet til Kina tror jeg det ville føltes rart å omtale barna mine som kinesere. Men i hvilken generasjon ville du begynne å kalle dem kinesere? Barnebarna dine? Tippoldebarna dine? Hva om barna dine/barnebarna dine fikk barn med kinesere? Hva ville du kalle dem? I hvor mange generasjoner skal man kalles innvandrer?
Gjest Valhalla Skrevet 21. januar 2005 #20 Skrevet 21. januar 2005 Tippoldebarna dine? Hva om barna dine/barnebarna dine fikk barn med kinesere? Kinesere , de har da fått den etniske delen i seg og kan omtales som kineser. Med mindre de fortsetter å oppføre seg som nordmenn, da skaper det problem igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå