Gå til innhold

Er drivstoff for billig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi eier to biler som i sin tid ble kjøpt brukt, og som vi har hatt i røfflig fire år. Den ene koster oss, alt inklusive, 2500kr/mnd så langt, den andre ligger på 3700kr/mnd. Pussig nok er det den mindre bilen som koster mest pga mer reparasjoner, høyere verditap og lort. Men det som slår meg er at drivstoffkostnaden er forholdsvis lite. Begge er bensinbiler og ligger på 1,02kr/km til 1,17kr/km på den store. Det er litt under en tredel av kostnadene og bilene bruker i snitt 0,69 og 0,83 liter på mila. Man skulle tro at den forskjellen der ga et større utslag. Så jeg lurer jo på, med all den oppmerksomheten prisene på bensin og diesel får hele tiden: Er det fortsatt for billig? Burde ikke det være en vesentlig høyere del av det å eie bil? Vi har ikke nye biler en gang, der kapitalkostnaden lett kan dobles.

Anonymkode: 83db6...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk for deg selv. For oss ute i distriktene er drivstoff en STOR del av utgiften.

 

Jeg har en halvgammel bil med minimalt verditap i året, og bruker rundt 10.000 i året på reparasjoner, forsikring og nye dekk. Og siden jeg bor et stykke fra jobb og nærmeste buss stopper 12 km hjemmefra, så kjører jeg hver dag. 500 kr uka går det ut til diesel. Dyrt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frp-Siv til angrep på bensinavgiften
Ap: - Jensen er villig til å si hva som helst for å skape misnøye

- Flår deg

- Her håver Norge inn milliarder på milliarder fordi oljeprisen er høy. Så knaller de til med skyhøye bensinavgifter i tillegg. Det er helt forferdelig, og dette må det bli en slutt på, sier Jensen heftig og engasjert.

- De rødgrønne elsker staten, og det ser ut som om de har stor glede av å flå innbyggerne sine. Vi har så mye penger i oljefondet at det nesten renner over. At vi da i tillegg skal ta så høye avgifter fra forbrukerne på toppen av dette, er bort i natten. Vi vil ha slutt på denne flåingen av det norske folk, sier Jensen og krever at bensinavgiftene blir satt ned.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/frp-siv-til-angrep-paa-bensinavgiften/a/10036922/

Klassiker...

Anonymkode: ddf6b...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kjører veldig lite da. Kanskje dere skulle vurdere å droppe bil i det hele tatt og gå for kollektivt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor du bor, og hvor mye du kjører i løpet av en uke, hvor lenge holder en tank? 

Bensin og dielsel er ikke dyrt i seg selv, men over halve prisen er jo avgifter og skatter! 

 

Jeg bor i utkant Norge, har 7km til bhg, 8km til butikk, 5km til barnas aktiviteter, og 25km til jobb. Det blir mye kjøring. Må ofte tanke 1 gang i uka, blir rundt 350-500kr. (prøver å tanke hver torsdag morgen for da er det rimeligst her) 

Anonymkode: 08490...a2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til gjennomsnittlig inntekt her i landet er ikke drivstoffprisene spesielt høye her sammenliknet med andre land. Men som med mye annet rammer høyere drivstoffpriser de som bor i distriktet og faktisk er avhengig av bil

Anonymkode: b7fd1...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi også bor på landet og kjører 16000km i året med hver vår bil. 7km til barnehage/butikk, 17 og hhv 23km til jobb - men jeg har hjemmekontor minst 2 ganger i uka. Jobben betaler kilometerpris på kjøringa, men det er ikke med i regnskapet. Likevel er bensin ikke den største utgiftsposten.

Anonymkode: 83db6...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi eier to biler som i sin tid ble kjøpt brukt, og som vi har hatt i røfflig fire år. Den ene koster oss, alt inklusive, 2500kr/mnd så langt, den andre ligger på 3700kr/mnd. Pussig nok er det den mindre bilen som koster mest pga mer reparasjoner, høyere verditap og lort. Men det som slår meg er at drivstoffkostnaden er forholdsvis lite. Begge er bensinbiler og ligger på 1,02kr/km til 1,17kr/km på den store. Det er litt under en tredel av kostnadene og bilene bruker i snitt 0,69 og 0,83 liter på mila. Man skulle tro at den forskjellen der ga et større utslag. Så jeg lurer jo på, med all den oppmerksomheten prisene på bensin og diesel får hele tiden: Er det fortsatt for billig? Burde ikke det være en vesentlig høyere del av det å eie bil? Vi har ikke nye biler en gang, der kapitalkostnaden lett kan dobles.

Anonymkode: 83db6...dab

Ja

Anonymkode: 4d8a8...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bilen min! Hadde det ikke vært for den så hadde jeg betalt meg ihel på busser og venting på busstopp. Bruker kanskje 5kr for å besøke familien i bensin, mens jeg ville måtte betale 80-90kr med buss. Helt vanvittig. Også vil de ha oss til å bruke det kollektive tilbudet :) Da ler jeg litt godt inni meg. Bussene er stappfulle enkelte ganger og det stinker der til tider. Buss er kun hvis man MÅ. 

Anonymkode: 1ba30...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...