Gå til innhold

Hva betyr sos.gar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kikket på en annonse på en leilighet på Finn. Jeg er ikke god på uttrykk brukt i slike sammenhenger, så kanskje noen her kan hjelpe meg. Det står "Ikke røyk, ikke husdyr eller sos.gar." Jeg skjønner rett og slett ikke hva sos.gar skal bety. 

Anonymkode: a878f...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sosialgaranti fra Nav :)

Anonymkode: 5ba13...8f2

Tusen takk! Det var så enkelt, ja :balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk bruker slike forkortelser nå lengre. Man bruker jo faktisk mer tid på å være kreativ med forkortelsen, enn det man sparer i tid på å skrive ordet ferdig. Så skal jo leseren også tyde det som står.

Hva er grunnen? Tror folk at man tilføyer en slags profesjonalitet i språket ved å bruke forkortelser? At de prøver å vise at er dreven på temaet og bruker forkortelser for å virke mer "avansert" i språket på et vis?

Eller henger det igjen hos eldre folk som var gnitne og måtte spare på papiret, og passe på antallet bokstaver i annonserubrikkene i papiravisen? Vi lever i den digitale alderen nå, folkens ;-)

Anonymkode: ccf71...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes også man bare kunne skrevet sosialgaranti rett ut. Det er jo ikke så mye å spare på forkortelse her. 

Men tror kanskje det henger litt igjen fra rubrikkannonsetida ja :) 

Anonymkode: 5ba13...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette! Sånne forkortelser har jeg aldri skjønt helt vitsen med. Virker også som om det har blitt normen å skrive "SoMe", istedenfor sosiale medier. Irriterer meg grønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...