Gå til innhold

Dere foreldre som gir penger til barna som "studerer"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble ferdig som student rett før sommeren. Har nå fast jobb.

Jeg har aldri fått noen støtte fra foreldre. Aldri fått noe særlig gaver over verdi 1000 kroner heller. Har måttet tjene mine egne penger til eget forbruk fra jeg var 16. Da jeg ble 18 flyttet jeg hjemmefra for å studere. Jeg jobbet fast hver torsdag og søndag i en søndagsåpen matbutikk. Tjente ganske godt pga søndagstillegg. Jeg måtte betale 5000 kroner i leie og hadde full studielån og stipend. 

Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine har lært meg at jeg skal forsørge meg selv. Med jobb to dager i uken, klarte jeg fint å fullføre studiet med gode karakterer. Jeg har også klart å spare 250 000 kroner selv, så nå har jeg fått kjøpt meg en liten leilighet. Sooo happy!! 

Anonymkode: 31a73...cbf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forholdsvis lett å finne et rom i kollektiv til 4-5000. For all del, fint at ungene får hjelp, men det er i så fall ekstraservice. T.o.m med kun stipend og lån på 7000 i mnd greier man seg dersom man er tenker litt økonomisk.

Anonymkode: d1acb...6a7

Mange vil jo ha det litt bedre enn å "greie" seg. Man vil ha mulighet til å dra på kino, ta noen øl, kjøpe take-away hvis du ikke orker å lage mat en dag, kjøpe deg nye klær, undertøy, hygieneprodukter, dra på konsert, teater osv osv.

Hvis folk med god råd vil lette på hverdagen til barna sine synes jeg det er helt greit. 

• Liker 2
Skrevet

Tror dette handler mye om individuelle forskjeller og oppdragelse. 

Vi har en ekstra leilighet som vi leier ut nå, og et barn på straks to år (skal bare ha ett barn av forskjellige årsaker). Planen er at barnet skal få en nedbetalt leilighet når h*n skal studere. Hvis barnet vil studere i en annen by en der leiligheten er, selger vi den og kjøper ny på studiestedet. Håpet er at dette skal styrke motivasjonen gjennom vgs til å søke det studiet barnet virkelig ønsker å gjennomføre. Det blir sikkert ikke mye pengehjelp å få utenom dette, men barnet mitt er sikret gratis bosted gjennom hele skolegangen. Hvis h*n vil studere i utlandet fortsetter vi å leie den ut slik at leieinntekten betaler bosted i utlandet. 

At barnet vært får seg en utdannelse er viktig for meg å legge tilrette for da jeg selv ikke fikk muligheten til å studere før voksen alder. 

Anonymkode: b5048...e86

Skrevet

Mamma og pappa dekker husleie + strøm for meg, slik at jeg kan fokusere 100% på studiene og slipper å jobbe. Da får jeg spart litt, har sjansen til å gå ut og være sosial (slitt med angst lenge så de ønsker at jeg skal unne meg noen kvelder på byen).

Kommer til å søke på jobber jul og sommer, men veldig vanskelig å få noe - flere på mitt studie har fullført bachelor/mastere før men får seg ikke deltidsjobb fordi det er så mange om benet, da blir det enda verre for meg som ikke har noe erfaring fra før.

Vi har mye å lese, 15 bøker på pensumlista når man ikke tar med alternativ/valgfri litteratur, 4 oppgaver i 3 forskjellige emner og mye som må pugges. Synes synd på de på studiet mitt som må jobbe 60% for å få det til å gå rundt økonomisk, de er stressa og slitne allerede.

Anonymkode: fa312...b6e

Skrevet
På 10.10.2017 den 3.26, AnonymBruker skrev:

En av grunnene til at vi ikke har lik lønn til alle er at "gratis penger" gjør noe med motivasjonen til å jobbe.  Mange foreldre hjelper jo barna sine økonomisk og det forstår jeg godt for man ønsker sitt beste for sine barn. Men dere som gir penger til barna deres, passer dere på at pengene ikke ødelegger barnas motivasjon for å jobbe og studere?

Spør fordi jeg bor selv i kollektiv med to gutter som får en god del hjelp hjemmefra og de sitter omtrent bare hjemme og spiller dataspill. Sikkert ikke så lett for foreldre å vite hva barna deres gjør i en annen by. Men det er jo en av grunnene til man bør reflektere litt over om man hjelper ens egne barn ved å gi dem gratis penger.  Sier ikke at alle blir late av å få ekstra penger. Vet om mange som jobber hardt med studiene uansett. 

Anonymkode: 81ccb...3a7

Vi hjelper til med penger slik at vår datter skal slippe å jobbe så mye ved siden av studiene. Dette gjør vi for at hun skal kunne fokusere mest mulig på den viktigste oppgaven, nemlig studiene. Hun jobber derfor kun i ferier stort sett. Vi har kjøpt leilighet i byen hun studerer i, den har tre soverom, så vi leier da ut til to andre studenter i tillegg. Vår datter betaler ikke leie. Vi har valgt å gjøre dette fordi vi vet selv hvor tungt det var å ha 2-3 jobber i tillegg til fulltidsstudie. 

Selvom vi hjelper til har det aldri vært tegn til at hun ikke er hardtarbeidende og står på. Tvert imot. Hun er på lesesalen til sene kvelder flere ganger i uken og får gode karakterer. 

Anonymkode: 57a5b...399

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...