AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #1 Skrevet 10. oktober 2017 En av grunnene til at vi ikke har lik lønn til alle er at "gratis penger" gjør noe med motivasjonen til å jobbe. Mange foreldre hjelper jo barna sine økonomisk og det forstår jeg godt for man ønsker sitt beste for sine barn. Men dere som gir penger til barna deres, passer dere på at pengene ikke ødelegger barnas motivasjon for å jobbe og studere? Spør fordi jeg bor selv i kollektiv med to gutter som får en god del hjelp hjemmefra og de sitter omtrent bare hjemme og spiller dataspill. Sikkert ikke så lett for foreldre å vite hva barna deres gjør i en annen by. Men det er jo en av grunnene til man bør reflektere litt over om man hjelper ens egne barn ved å gi dem gratis penger. Sier ikke at alle blir late av å få ekstra penger. Vet om mange som jobber hardt med studiene uansett. Anonymkode: 81ccb...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #2 Skrevet 10. oktober 2017 Hvis foreldrene har god råd og det å hjelpe barne økonomisk bidrar til at de kan fokusere på studie fremfor å jobbe, så synes jeg det er en god ting. Vet selv hvor slitsomt det er å studere mens man jobber 100% ved siden av. håper jeg en dag kan hjelpe mine barn under studie med enten bolig eller det økonomiske, men liker å tro at jeg da kommer til å sette en form for krav til dem. Så-og-så gode karakterer eller noe kanskje? Anonymkode: 056cc...322 6
Drakan Skrevet 10. oktober 2017 #3 Skrevet 10. oktober 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: En av grunnene til at vi ikke har lik lønn til alle er at "gratis penger" gjør noe med motivasjonen til å jobbe. Mange foreldre hjelper jo barna sine økonomisk og det forstår jeg godt for man ønsker sitt beste for sine barn. Men dere som gir penger til barna deres, passer dere på at pengene ikke ødelegger barnas motivasjon for å jobbe og studere? Spør fordi jeg bor selv i kollektiv med to gutter som får en god del hjelp hjemmefra og de sitter omtrent bare hjemme og spiller dataspill. Sikkert ikke så lett for foreldre å vite hva barna deres gjør i en annen by. Men det er jo en av grunnene til man bør reflektere litt over om man hjelper ens egne barn ved å gi dem gratis penger. Sier ikke at alle blir late av å få ekstra penger. Vet om mange som jobber hardt med studiene uansett. Anonymkode: 81ccb...3a7 Er mange foreldre som ikke bryr seg om barna og neglisjerer å lære barna viktige ting. Ikke at de er dårlige mennesker av den grunn, men å gi bare fordi ungen spør er ikke akkurat god oppdragelse. Ungen skal jo fungere i fremtiden, og finner foreldre som gir penger konstant som ødeleggende. Ser det som å putte kjepper i hjula til egne barn. Er som med å lære seg å sykle. Man tar bort støttehjulene og om man faller prøver man på nytt. Hvordan ellers skal man lære å sykle? 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #4 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg tror grunnlaget legges mye før. Jeg tror neppe det gjør noe med motivasjonen deres for å fullføre studiene, om de som unge voksne får hjelp hjemmefra. Vi gir 3000 i mnd. I tillegg til at vi betaler nødvendige ekstrautgifter som tannlege etc. Og selv da må barna våre jobbe litt ved siden av studier. De er fornuftige og arbeidsminne barn, støtte i voksen alder, nuller ikke ut 18 år med oppdragelse. Anonymkode: 15a9f...4ce 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #5 Skrevet 10. oktober 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror grunnlaget legges mye før. Jeg tror neppe det gjør noe med motivasjonen deres for å fullføre studiene, om de som unge voksne får hjelp hjemmefra. Vi gir 3000 i mnd. I tillegg til at vi betaler nødvendige ekstrautgifter som tannlege etc. Og selv da må barna våre jobbe litt ved siden av studier. De er fornuftige og arbeidsminne barn, støtte i voksen alder, nuller ikke ut 18 år med oppdragelse. Anonymkode: 15a9f...4ce Hvis de tar fullt studielån får de da ca. 10 000 i måneden - hvordan i all verden er de i så fall nødt til å jobbe litt ved siden av? Anonymkode: d1acb...6a7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis de tar fullt studielån får de da ca. 10 000 i måneden - hvordan i all verden er de i så fall nødt til å jobbe litt ved siden av? Anonymkode: d1acb...6a7 Stipend og studielån er ca 7000 i mnd. Det er ikke mye å leve på med stiv hybelpris. Mange har også utgifter til kollektivtransport som heller ikke er billig. Anonymkode: 92c17...962 10
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: En av grunnene til at vi ikke har lik lønn til alle er at "gratis penger" gjør noe med motivasjonen til å jobbe. Mange foreldre hjelper jo barna sine økonomisk og det forstår jeg godt for man ønsker sitt beste for sine barn. Men dere som gir penger til barna deres, passer dere på at pengene ikke ødelegger barnas motivasjon for å jobbe og studere? Spør fordi jeg bor selv i kollektiv med to gutter som får en god del hjelp hjemmefra og de sitter omtrent bare hjemme og spiller dataspill. Sikkert ikke så lett for foreldre å vite hva barna deres gjør i en annen by. Men det er jo en av grunnene til man bør reflektere litt over om man hjelper ens egne barn ved å gi dem gratis penger. Sier ikke at alle blir late av å få ekstra penger. Vet om mange som jobber hardt med studiene uansett. Anonymkode: 81ccb...3a7 Penger har minimalt å si på motivasjon. Det er like mange studenter som er umotiverte uten penger, som det er umotiverte med penger. Slakk holdning til skole kan ikke kureres med noen tusenlapper, motivasjon må komme innenfra. Det eneste man gjør når man forsøker å motivere med penger, er å ta fra barn og ungdom deres evne til å skape indre motivasjon. Og når de da mister gulroten har de ingen evner til å skape egen motivasjon Anonymkode: 100a1...22d 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis de tar fullt studielån får de da ca. 10 000 i måneden - hvordan i all verden er de i så fall nødt til å jobbe litt ved siden av? Anonymkode: d1acb...6a7 De studerer i Oslo. Det koster 6000 bare å bo... Anonymkode: 15a9f...4ce 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 28 minutes ago, AnonymBruker said: Penger har minimalt å si på motivasjon. Det er like mange studenter som er umotiverte uten penger, som det er umotiverte med penger. Slakk holdning til skole kan ikke kureres med noen tusenlapper, motivasjon må komme innenfra. Det eneste man gjør når man forsøker å motivere med penger, er å ta fra barn og ungdom deres evne til å skape indre motivasjon. Og når de da mister gulroten har de ingen evner til å skape egen motivasjon Anonymkode: 100a1...22d Ja, det finnes umotiverte studenter uten penger, men penger påvirker motivasjonen. Det er jo det hele kapitalismen bygger på. TS Anonymkode: 81ccb...3a7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #10 Skrevet 10. oktober 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvis foreldrene har god råd og det å hjelpe barne økonomisk bidrar til at de kan fokusere på studie fremfor å jobbe, så synes jeg det er en god ting. Vet selv hvor slitsomt det er å studere mens man jobber 100% ved siden av. håper jeg en dag kan hjelpe mine barn under studie med enten bolig eller det økonomiske, men liker å tro at jeg da kommer til å sette en form for krav til dem. Så-og-så gode karakterer eller noe kanskje? Anonymkode: 056cc...322 Jeg vet ikke helt hvordan man best løser problemet, men ja å stille noen krav om karakterer eller noe virker ikke så dumt. 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror grunnlaget legges mye før. Jeg tror neppe det gjør noe med motivasjonen deres for å fullføre studiene, om de som unge voksne får hjelp hjemmefra. Vi gir 3000 i mnd. I tillegg til at vi betaler nødvendige ekstrautgifter som tannlege etc. Og selv da må barna våre jobbe litt ved siden av studier. De er fornuftige og arbeidsminne barn, støtte i voksen alder, nuller ikke ut 18 år med oppdragelse. Anonymkode: 15a9f...4ce Absolutt legges mye av grunnlaget før. Har man barn som man vet er fornuftige nok til å jobbe med studiene og til å skaffe seg arbeidserfaring selv om de får penger hjemmefra så er jeg enig i at det ikke er noe galt i å gi barna støtte hjemmefra. Problemet er jo de som ikke har slike barn, men fortsetter å gi penger til barna uten å gi noen betingelser for støtten. 8 hours ago, Drakan said: Er mange foreldre som ikke bryr seg om barna og neglisjerer å lære barna viktige ting. Ikke at de er dårlige mennesker av den grunn, men å gi bare fordi ungen spør er ikke akkurat god oppdragelse. Ungen skal jo fungere i fremtiden, og finner foreldre som gir penger konstant som ødeleggende. Ser det som å putte kjepper i hjula til egne barn. Er som med å lære seg å sykle. Man tar bort støttehjulene og om man faller prøver man på nytt. Hvordan ellers skal man lære å sykle? Enig med deg, tror for mange foreldre er for opptatte med å hjelpe uten å tenke over at for mye hjelp kan ødelegge barnas motivasjon til å ta de riktige valgene. TS Anonymkode: 81ccb...3a7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 Nå har jeg et barn som fortsatt går på barneskolen, så for meg er det ikke aktuelt med det første. Uansett, det jeg tenker er at det kommer litt an på hvilke studie barnet går på. Det er en del studier der det er lite å gjøre, det er en del studier der det er voldsomt mye å gjøre. Anonymkode: 98820...406
ekkoet Skrevet 10. oktober 2017 #12 Skrevet 10. oktober 2017 Jeg fikk husleien dekket av mine foreldre da jeg studerte. De betalte og flyreisene mine til/fra hjemsted. Dette gjorde at jeg ikke hadde behov for å jobbe ved siden av studiene. Jeg skjønner ikke hvordan støtte hjemmefra (slik at man slipper å gjøre noe annet enn å studere) gjør at man blir lat med tanke på studiene? Jeg tror ikke at en ekstrajobb for min del ville gjort at jeg fikk mer overskudd til studier? Jeg har problemer med å skjønne problemstillingen. Man får jo ikke mer penger for å studere hardere? 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #13 Skrevet 11. oktober 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Stipend og studielån er ca 7000 i mnd. Det er ikke mye å leve på med stiv hybelpris. Mange har også utgifter til kollektivtransport som heller ikke er billig. Anonymkode: 92c17...962 20 timer siden, AnonymBruker skrev: De studerer i Oslo. Det koster 6000 bare å bo... Anonymkode: 15a9f...4ce Det er forholdsvis lett å finne et rom i kollektiv til 4-5000. For all del, fint at ungene får hjelp, men det er i så fall ekstraservice. T.o.m med kun stipend og lån på 7000 i mnd greier man seg dersom man er tenker litt økonomisk. Anonymkode: d1acb...6a7
Atea Skrevet 11. oktober 2017 #14 Skrevet 11. oktober 2017 (endret) Ser ikke problemet. Selv fikk jeg en del økonomisk støtte hjemmefra. Jeg bidro også litt til barna når de studerte. Nå studerer en nevø på siste året og jeg har gitt han litt penger (fem tusen) nå da studiet startet igjen. Ikke for å være så j.... snill, men fordi jeg vet hvordan det er å ha stram økonomi. Og jeg regner med at bare innkjøp av ting som basisvarer vil dra mye av studielånet i starten på et nytt semester. Men blander meg ikke borti hva han bruker pengene på. Vet ikke om foreldrene bidrar, men vet at den ene har dårlig råd. Endret 11. oktober 2017 av Atea 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #15 Skrevet 11. oktober 2017 Vår 19.åring får ikke hjelp fra oss, ikke fordi vi ikke vil, men fordi vi ikke har råd. Hadde vi hatt råd så hadde vi helt sikkert hjulpet. Hun studerer medisin, jobber gjennom sommeren, tatt X-tra vakter i ny og ne og ordner på egen hånd. Siden studiet er så krevende så ønsker jo vi at hun ikke skal behøve å jobbe ved siden av, men det kan vi altså ikke. Anonymkode: b4564...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #16 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg ser heller ikke problemet. Foreldrene mine betalte husleien for min søster da hun studerte. De stilte som krav at hun da ikke skulle jobbe ved siden av studiene, for de ville at hun skulle ha fullt fokus på det. Det hadde hun, og ble ferdig utdannet veterinær med knallsterkt vitnemål. Jeg ser virkelig ikke hvordan det å gi økonomisk hjelp skal gjøre studenten lat. Om studenten slipper å bruke tid på å jobbe ved siden av studier, så får man mer overskudd til studier, i stedet for at man må prøve å skvise sosialisering, trening og et normalt liv inn sammen med både studier og ekstrajobb. Søsteren min jobbet som bare juling i alle ferier, men når hun studerte, studerte hun. På samme måte som jeg gjorde. Jeg bodde gratis hjemme, og studerte i hjembyen. Jeg også hadde fullt fokus på studier, og fullførte med bare toppkarakterer. Mye takket være at jeg slapp å slite meg ut med jobb i tillegg til at jeg brukte 60+ timer i uken på studier. Anonymkode: aa64f...a6f 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #17 Skrevet 11. oktober 2017 Fundamentet for innsatsvilje og motivasjon settes mye tidligere, og ikke gjennom penger (eller mangelen på penger). Jeg ble støttet økonomisk gjennom videregående og tunge studier, nettopp fordi de ønsket at jeg brukte mest mulig tid på studiene. Om sommeren måtte jeg selvfølgelig jobbe, selv om jeg hadde nok penger. Å bare gå hjemme har aldri vært et alternativ i min oppvekst. Så selv om bankkontoen alltid var velfylt kom jeg meg gjennom skoleårene med toppkarakterer, hadde nok tid og energi til det sosiale og til gode treningsrutiner, og kapret drømmejobben rett etter endte studier. Anonymkode: ea073...93e 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #18 Skrevet 11. oktober 2017 Jeg fikk en del økonomisk støtte hjemmefra, slik at jeg kunne fokusere på studiene. Da jobbet jeg hele sommeren for å fylle opp kontoen i tillegg. Fungerte veldig bra, og gikk ut med toppkarakterer Det er forventet av foreleserne at man skal bruke en hel arbeidsuke på pensum i uka. I tillegg blir det enda travlere ved innleveringer og eksamen. Da sier det seg selv at det blir veldig slitsomt dersom man i tillegg skal streve for å få alt til å gå rundt økonomisk. Anonymkode: 94725...e36 3
tussi84 Skrevet 11. oktober 2017 #19 Skrevet 11. oktober 2017 På 10.10.2017 den 10.18, AnonymBruker skrev: Hvis de tar fullt studielån får de da ca. 10 000 i måneden - hvordan i all verden er de i så fall nødt til å jobbe litt ved siden av? Anonymkode: d1acb...6a7 Det begynner å bli 10 år siden jeg studerte og låne kassa har ikke økt veldig mye siden den gang. Jeg fikk ca en 7300 i mnd husker jeg og bodde i Oslo i en hybel leilighet på 30 kvm. Det var ikke stor forskjell på hva jeg betalte for en liten hybel vs et rom. Men budsjettet mitt var noe slik per mnd Husleie inkl strøm 4500.. Internett 400 Mobil 400. Hadde vel noe NetCom kontroll og fylte opp med et kontantkort Innboforsikring 100 Mat og hygiene 2000 Busskort 400 Hjemreise 200 Totalt 8000 kr Allerede her ser man at jeg var over budsjettet jeg fikk slik at jeg ble nødt til å jobbe ved siden av. Det gikk jo også noen penger til klær og fritid, lege og medisin. Idag hadde nok denne hybel leiligheten kostet 7000 kr i mnd om ikke mer. Bare et rom i Oslo nå ligger på en rundt 5500 og oppover. Det billigste er jo student boliger men dessverre er det ikke nok til alle slik at de fleste havnet på privat markedet. Mange velger å bo i kollektivt men det er ikke alle studenter som passer til det heller akkurat. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #20 Skrevet 11. oktober 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forholdsvis lett å finne et rom i kollektiv til 4-5000. For all del, fint at ungene får hjelp, men det er i så fall ekstraservice. T.o.m med kun stipend og lån på 7000 i mnd greier man seg dersom man er tenker litt økonomisk. Anonymkode: d1acb...6a7 La oss si at du har rett da. 4000 for å bo. Da sitter man igjen med 3000. Månedskort 500, og la oss si 500 på strøm/Internett da har man 2000. Dette skal dekke mat, klær, møbler, depositum, husholdningsartikler, lege, tannlege, frisør, hjemreise, et aldri så lite sosialliv i ny og ne, og for ikke å snakke om skolebøker! Det skal holde hardt, selv med dine boligutgifter. Anonymkode: 15a9f...4ce 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå