AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #1 Skrevet 9. oktober 2017 Noen dager siden leste jeg hva psykologen min har skrevet om meg og sendt til fastlegen basert på ca 6 møter. Han har skrevet nesten 2 sider om meg, mitt liv og generelle oppfatninger basert på de timene. Selv synes jeg at det er alt for detaljert og utleverende om det jeg har sagt. Alt fra uviktige detaljer, til å ha plukket ut småting jeg har sagt til å skrive mer personlige meninger eller ting jeg sa. Det at psykologen skriver på en "enkel" måte fremstiller meg også som veldig dum. Er det virkelig nødvendig å skrive så mye privat informasjon om meg basert på de få møtene? Er ganske irritert, da jeg ikke ønsker at det jeg sa der skal komme i min journalen min hos lege. Skal sies at min tillit til helsevesenet med mange års sykdom er meget lav, og derfor vil jeg ikke at informasjon om meg skal deles rundt hvor som helst Gikk til psykolog for 5 år siden og det ble aldri sendt et slikt detaljert og ekkelt brev selv om jeg gikk der i ca 8mnd. Anonymkode: e20f3...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #2 Skrevet 9. oktober 2017 Du kan jo også se dette fra den andre siden av spekteret. Jeg slet med angst for sykdommer og fobi mot kroppslige symptomer i mange år. Til tider var det så ille at jeg lå i senga og skrek i flere uker i strekk. Gikk i mange år til psykiater for disse plagene, og "utleverte" meg selv på det aller mest sårbare. Fikk innsyn i journalen min flere år senere min pga. noen problemer rundt fastlegebytte, og der står det bare "tidvis plaget av moderat depresjon". Dette har i ettertid ført til mange, lange diskusjoner med fastleger rundt hvorvidt jeg faktisk trenger medisiner for problemene mine (jeg ble fortalt av psykiateren at jeg trenger livslang behandling, men dette reflekteres ikke i journalen). Dette har ført til at flere leger har nektet å skrive ut medisinene jeg trenger, og at jeg dermed har blitt sykemeldt og sengeliggende i månedsvis om gangen før de akter å skrive ut mer medisiner. Jeg synes en lege er bedre rustet til å behandle problemer, dess bedre han/hun har innsikt i hva som faktisk plager deg. På den måten slipper du også å gjenta ad nauseam de samme problemene ovenfor hver ny behandler. Alle som jobber i helse er uansett underlagt taushetsplikt. Anonymkode: eea63...c25 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #3 Skrevet 9. oktober 2017 Nok en sutre-tråd for at helsepersonell gjør jobben sin skikkelig? .. Anonymkode: 35b66...3a2 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #4 Skrevet 9. oktober 2017 Jeg blir ubekvem av å lese mine egne sånne papirer. Det står mye rart, de feiloppfatter ting jeg sier og henger seg opp i detaljer jeg ikke er opptatt av. Det er kjipt og kleint og ubehagelig, men det er nok dessverre sånn det er.. Anonymkode: da4fe...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2017 #5 Skrevet 9. oktober 2017 54 minutes ago, AnonymBruker said: Nok en sutre-tråd for at helsepersonell gjør jobben sin skikkelig? .. Anonymkode: 35b66...3a2 Hvordan er det relevant å skrive i journalen min alle små filleting jeg har sagt? Og om det er så relevant, hvorfor skrev den forrige psykologen et relevant skriv på 1 paragraf som fastlegen faktisk trengte, mens denne skrev 2 sider om alt? Hvorfor trenger fastlegen min å vite hvor mange søsken jeg har, hvilken hobbyer jeg har, hvor mange katter jeg har osv? Og om han trenger vite det, så spør han da selv i timen Anonymkode: e20f3...7f7 2
bobleplast_ Skrevet 10. oktober 2017 #6 Skrevet 10. oktober 2017 Det er vanlig at psykologen sender epikrise til fastlegen når behandlingen avsluttes. Jeg har fått flere epikriser fra sykehuset som inneholder en del feil, men jeg velger å ikke henge meg opp i det. Det er jo strengt tatt ikke så viktig.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #7 Skrevet 10. oktober 2017 Det skal gå epikriser til fastlege fra spesialhelsetjenesten. Men din psykolog er tydeligvis en detaljfiksert idiot som ikke evner trekke ut hovedtrekk. Ville byttet psykolog for alle er ikke like dust. Anonymkode: 02f83...d0d 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #8 Skrevet 10. oktober 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Det skal gå epikriser til fastlege fra spesialhelsetjenesten. Men din psykolog er tydeligvis en detaljfiksert idiot som ikke evner trekke ut hovedtrekk. Ville byttet psykolog for alle er ikke like dust. Anonymkode: 02f83...d0d Grunnen til at jeg bare gikk 6 ganger var fordi jeg fikk et dårlig inntrykk av han og ville bytte til en annen, så ble ganske sjokkert da jeg sa alt som ble levert til fastlegen, jeg har jo ikke blitt utredet hos han en gang. Jaja, jeg har vært ganske irritert og frustrert de siste dagene, noe av problemet er egentlig at dette er enda en "liten" ting som har blitt gjort dårlig etter alle disse årene med (fysisk) sykdom av folk som skal "hjelpe" meg. Skulle ønske jeg kunne snakke med en lege, psykolog whatever som jeg faktisk kunne stole på ikke var blottet for sunn fornuft 5 hours ago, bobleplast_ said: Det er vanlig at psykologen sender epikrise til fastlegen når behandlingen avsluttes. Jeg har fått flere epikriser fra sykehuset som inneholder en del feil, men jeg velger å ikke henge meg opp i det. Det er jo strengt tatt ikke så viktig. Har ikke noe imot et skriv som sier noe ala "pasienten viser tegn på depresjon" eller andre relevante opplysninger, slik den forrige psykologen gjorde. Men som sagt, de to sidene var veldig unødvendige. Når jeg snakket med han psykologen trodde jeg jo at det jeg sa kom under taushetsplikten og ikke så enkelt kunne deles med fastlege. Anonymkode: e20f3...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #9 Skrevet 10. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke noe imot et skriv som sier noe ala "pasienten viser tegn på depresjon" eller andre relevante opplysninger, slik den forrige psykologen gjorde. Men som sagt, de to sidene var veldig unødvendige. Når jeg snakket med han psykologen trodde jeg jo at det jeg sa kom under taushetsplikten og ikke så enkelt kunne deles med fastlege. Anonymkode: e20f3...7f7 Psykologer må journalføre opplysninger du gir, som de selv mener eg viktige/nødvendige for videre behandling. Hva som er viktig er opp til psykologen å vurdere. Så det du sier til psykologen din er taushetsbelagt, men alle som har tilgang til din journal har også tilgang til denne taushetsbelagte informasjonen. Fastlegen er din "hovedbehandler" i primærhelsetjenesten, og det er derfor helt naturlig at vedkommende får informasjon om behandlingen. Min fastlege vett også svært mye om meg gjennom ulike epikriser fra diverse psykiatriske vurderinger/instutisjoner. Dette er noe en bare må leve med. Det er riktig nok fullt mulig at denne psykologen ikke bare tok med det viktigste, men det du sier til en psykolog, vil alltid formidles videre. Anonymkode: f1c32...4a0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #10 Skrevet 10. oktober 2017 50 minutes ago, AnonymBruker said: Psykologer må journalføre opplysninger du gir, som de selv mener eg viktige/nødvendige for videre behandling. Hva som er viktig er opp til psykologen å vurdere. Så det du sier til psykologen din er taushetsbelagt, men alle som har tilgang til din journal har også tilgang til denne taushetsbelagte informasjonen. Fastlegen er din "hovedbehandler" i primærhelsetjenesten, og det er derfor helt naturlig at vedkommende får informasjon om behandlingen. Min fastlege vett også svært mye om meg gjennom ulike epikriser fra diverse psykiatriske vurderinger/instutisjoner. Dette er noe en bare må leve med. Det er riktig nok fullt mulig at denne psykologen ikke bare tok med det viktigste, men det du sier til en psykolog, vil alltid formidles videre. Anonymkode: f1c32...4a0 Det stemmer ikke. Fastlegen får ikke automatisk tilgang på det som blir skrevet i journal hos DPS. Dette er grov feilinformasjon- Psykologer har taushetsplikt og kan ikke plapre om alt jeg sier til fastlegen. Om det var slik det funket, så ville ingen gå til psykolog siden alt de sa ville bli rapportert i detalj i journal som alle fremtidige leger vil ha tilgang til Den forrige psykologen jeg gikk til sendte ikke noe informasjon til fastlege før jeg spurte om å sende over epikrise (som omhandlet diagnose). Før det ble gjort, visste ikke fastlegen at jeg hadde en diagnose derfra en gang Det er heller ikke noe man må leve med, man kan velge å avslutte behandling. Anonymkode: e20f3...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2017 #11 Skrevet 10. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Fastlegen får ikke automatisk tilgang på det som blir skrevet i journal hos DPS. Dette er grov feilinformasjon- Psykologer har taushetsplikt og kan ikke plapre om alt jeg sier til fastlegen. Om det var slik det funket, så ville ingen gå til psykolog siden alt de sa ville bli rapportert i detalj i journal som alle fremtidige leger vil ha tilgang til Den forrige psykologen jeg gikk til sendte ikke noe informasjon til fastlege før jeg spurte om å sende over epikrise (som omhandlet diagnose). Før det ble gjort, visste ikke fastlegen at jeg hadde en diagnose derfra en gang Det er heller ikke noe man må leve med, man kan velge å avslutte behandling. Anonymkode: e20f3...7f7 Sier absolutt ikke at fastlegen har tilgang til all informasjon som står i journalen (det nevnte jeg aldri i innlegget så det ser jeg ikke hvor du har fra). Det finnes andre enn fastlegen som har tilgang til alt i denne journalen. Fastlegen får kun epikriser o.l, men det sier seg selv at fastlegen skal få informasjon om diagnose, vansker etc da det til syvende og sist er fastlegen som har hovedansvaret. Selvsagt kan man avslutte behandlingen, men hvis man vil ha behandling så er dette noe en må leve med. Anonymkode: f1c32...4a0
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #12 Skrevet 11. oktober 2017 15 hours ago, AnonymBruker said: Sier absolutt ikke at fastlegen har tilgang til all informasjon som står i journalen (det nevnte jeg aldri i innlegget så det ser jeg ikke hvor du har fra). Det finnes andre enn fastlegen som har tilgang til alt i denne journalen. Fastlegen får kun epikriser o.l, men det sier seg selv at fastlegen skal få informasjon om diagnose, vansker etc da det til syvende og sist er fastlegen som har hovedansvaret. Selvsagt kan man avslutte behandlingen, men hvis man vil ha behandling så er dette noe en må leve med. Anonymkode: f1c32...4a0 Ok, du har tydeligvis ikke forstått problemstillingen. Som sagt, jeg har ikke blitt utredet, og psykologen sendte masse detaljer om mitt privatliv Anonymkode: e20f3...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #13 Skrevet 11. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, du har tydeligvis ikke forstått problemstillingen. Som sagt, jeg har ikke blitt utredet, og psykologen sendte masse detaljer om mitt privatliv Anonymkode: e20f3...7f7 En epikrise skal strengt tatt bare inneholde informasjon som er relevant for klientens helsesituasjon (fysisk og psykisk) og informasjon som er relevant å vite for eventuell videre behandling. Så sant det er etisk forsvarlig bør ikke en epikrise omhandle informasjon som på en eller annen måte kan være belastende for klienten å ha i sin journal. Dersom epikrisen omhandler informasjon som psykologen bør skjønne at kan være belastende for klienten å lese samt ha i journalen sin, bør psykologen ha en samtale med klienten i forkant av at epikrisen skrives/sendes, slik at innholdet ikke kommer overraskende på klienten og slik at klienten får mulighet til å forstå psykologens vurderinger, stille spørsmål og komme med innsigelser som gjør at kanskje psykologen innser at her har han/hun trekket slutninger som klienten ikke kjenner seg igjen i og som psykologen muligens ikke har godt nok grunnlag for å ytre seg om. Detaljer fra privatliv, at vedkommende har x antall katter (?) osv vitner om en psykolog som skriver mer på måfå og ikke har en tilstrekkelig faglig helsemessig vurdering å komme med. Skjønner godt at klienter kan oppleve slikt som en krenkelse og begynne å lure på om psykologen man har gått til i det hele tatt har vært et oppegående fagmenneske. Anonymkode: 209a8...92f 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #14 Skrevet 11. oktober 2017 På Monday, October 09, 2017 den 21.32, AnonymBruker skrev: Noen dager siden leste jeg hva psykologen min har skrevet om meg og sendt til fastlegen basert på ca 6 møter. Han har skrevet nesten 2 sider om meg, mitt liv og generelle oppfatninger basert på de timene. Selv synes jeg at det er alt for detaljert og utleverende om det jeg har sagt. Alt fra uviktige detaljer, til å ha plukket ut småting jeg har sagt til å skrive mer personlige meninger eller ting jeg sa. Det at psykologen skriver på en "enkel" måte fremstiller meg også som veldig dum. Er det virkelig nødvendig å skrive så mye privat informasjon om meg basert på de få møtene? Er ganske irritert, da jeg ikke ønsker at det jeg sa der skal komme i min journalen min hos lege. Skal sies at min tillit til helsevesenet med mange års sykdom er meget lav, og derfor vil jeg ikke at informasjon om meg skal deles rundt hvor som helst Gikk til psykolog for 5 år siden og det ble aldri sendt et slikt detaljert og ekkelt brev selv om jeg gikk der i ca 8mnd. Anonymkode: e20f3...7f7 Om bare dere som klager på journalinhold om dere selv kunne oppdatert dere på loven alt helsepersonell jobber etter. Helsepersonell er lovpålagt å føre journal, og derfor blir dette slik det blir. Pasientene ser ikke behovet, det gjør behandlerne fordi de kjenner lovverket. Link til Journalforskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-21-1385 Anonymkode: d457c...ba2
Vitara Skrevet 11. oktober 2017 #15 Skrevet 11. oktober 2017 Spurte en psykolog om dette for ganske kort tid siden og han sa at i utgangspunktet hadde han ikke lov til å gi legen informasjon med mindre jeg samtykket til det. Hvis jeg nå ikke var til fare for meg selv og andre selvsagt. Kan jo være det er forskjell på privat psykolog, DPS og sånt da...
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #16 Skrevet 11. oktober 2017 Det er enkelte som burde å skjerpe seg, hadde en sykesøsterpsykolog som skrev rapport til NAV. Og det virket som hun skrev fordi hun trodde jeg skulle si ifria om det, psykolog nr 2 beklaget det og sa det hadde hun ikke lov til. Hun hadde skrevet at jeg vurderte å dra på en lengre ferie, og at bl annet hadde funnet ut at 3/5 regelen gikk ikke jeg under. Ingenting om min tilstand ol. virker mer sladdring. Det var ikke noe krise,men synes det var unødvenig- Anonymkode: c86a8...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2017 #17 Skrevet 11. oktober 2017 2 timer siden, Vitara skrev: Spurte en psykolog om dette for ganske kort tid siden og han sa at i utgangspunktet hadde han ikke lov til å gi legen informasjon med mindre jeg samtykket til det. Hvis jeg nå ikke var til fare for meg selv og andre selvsagt. Kan jo være det er forskjell på privat psykolog, DPS og sånt da... Loven og forskriften er den samme, men fortolkningen av lovverket er ulik. Epikrise er en innarbeidet praksis å sende til den som henviser. Men loven er klar på at epikrise ikke elov å sende uten pasientens samtykke. Anonymkode: d457c...ba2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2017 #18 Skrevet 12. oktober 2017 Psykologer sender som regel epikrise til henvisende instans, typisk fastlege, etter avsluttet behandling, uten å ha spurt klienten på forhånd om dette er greit. Det er, dessverre, ikke lovpålagt psykologen å informere klienter om at epikrise sendes. Klienten kan motsette seg at epikrise sendes, men det må være klienten som selv tar opp dette. Dvs at klienten må selv orientere seg om regelverket. Hvis ikke kan psykologen i prinsippet skrive hva som helst som psykologen finner for godt, sende det til fastlegen og det blir stående i klientens journal. Anonymkode: 209a8...92f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå