Gå til innhold

Bonusmammor?

Fremhevede innlegg

Gjest ClickB4it
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer alltid på hva som ligger i det når det hevdes at ungen alltid skal ha første prioritet. Hva mener folk at dette innebærer?

For egen del betyr det at i de helt store avgjørelsene i livet som ville gå ut over barnas liv på en negativ måte, så er de første prioritet. Jeg tar dem for eksempel ikke med meg og flytter vekk i fra far og venner og skole.  På meg virker det som om mange blander sammen hva som er best for dem selv og hva som er ungenes beste. Og forsvarer sine valg med at en ulykkelig mor ikke er en god mor/far.
Om man elsker barna sine aller høyest i verden? Ja de fleste gjør det, men følelser er ikke noe man styrer, så skulle noen mene at de elsker partneren sin like høyt eller høyere så er ikke det, det samme som å prioritere feil som er et valg.

Jeg vil alltid ønske å sette barna mine sin behov foran egne og partners behov, men det betyr ikke at partneren min blir nummer 2, at jeg elsker ham noe mindre, at hans behov og følelser er nr 2 for meg.

Jeg tror at den største gaven jeg kan gi til mine barn er gode trygge voksen kontakter, og å vise dem et hjem der alle er like viktige, alle følelser teller.

Når jeg hører slike spørsmål som dette, hvordan er det å alltid vite at du er nr 2. Jeg vil ikke være sammen med en mann som ser meg som nr 2 i livet sitt. 
Jeg forstår at barn må komme først i de store avgjørelsene i livene til de som har barn fra før, men det betyr ikke at ny partner bør bli nr 2. Det finnes ting i livene våre som ikke barna våre kan fylle, og vi har hjerterom og vett nok til å ha plass til alle.

Anonymkode: ca808...333

Amen!

Dette gnålet om at ny partner må finne seg i å være nummer to, det fatter jeg ikke. Å investere tid og ressurser i et parforhold er viktig. Ingen vil vel at barna skal måtte gå gjennom enda et samlivsbrudd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal stebarn være annerledes enn felles barn?  Når folk får barn er barna ofte prioriterings #1 i huset.  Har 2 tenåringer som har vært første prioritet fra begge meg og far siden fødselen.  Skal det være annerledes for stebarn? Nope. 

• Liker 1
Skrevet

Ok, takk for alle tilbakemeldinger! Jeg ville egentlig en bare sjekke ståa rundt omkring, se litt hva andre har av erfarenheter innen jeg beger meg inn i et forhold der det finnes barn allerede. Det kommer ikke bli noen felles barn i forholdet og jeg ser egentligen for meg at jeg kan bli skikkelig glad i de barnen som finnes. Så jeg har tro på at vi alle etterhvert kommer stille likt sammen.

TS

Anonymkode: 3135b...75b

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt sjalu?

Anonymkode: 54f8a...9c4

Ikke i det hele tatt. Synes det er så trist for datteren min som gråter og lurer på hvorfor pappa velger henne bort. 

Anonymkode: 2486f...060

• Liker 3
Skrevet
På 8.10.2017 den 19.47, AnonymBruker skrev:

What? Det må hun vel. Klart far og mor først må avklare hvem som har barna da. Hva mener du?

Anonymkode: ce787...7ef

At noen ganger må foreldrene tilpasse samværet i den ene eller andre retningen fordi ny partner har planer.. ny partner skal ikke måtte vente m planer før mor og far har avklart og planlagt alt..

Anonymkode: e47ad...e73

Skrevet
På 8.10.2017 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Samme her😕 Har hun lyst til å gjøre noe som ikke involverer barnet i deres helg, blir barnet valgt bort. Er hun uenig i noe far har avtalt med meg (eks komme innom hos oss og hjelpe med lekser og lage middag for at jeg jobber sent, noe som maks skjer en gang i mnd) så blir de avtalene brutt. 

Vet du? - jeg hadde definitivt tvunget mannen min til å kansellert besøk hos eksen. Om hun måtte jobbe lenge eller barna trenger hjelp til leksene så får de komme til oss! 

Syns du virkelig ikke det er rart at mannen hennes skal gå hjem til eksen å lage mat i stede for at deres familie skal spise sammen???

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du? - jeg hadde definitivt tvunget mannen min til å kansellert besøk hos eksen. Om hun måtte jobbe lenge eller barna trenger hjelp til leksene så får de komme til oss! 

Syns du virkelig ikke det er rart at mannen hennes skal gå hjem til eksen å lage mat i stede for at deres familie skal spise sammen???

De har ikke barn sammen og hun har ingen fra før. Jeg spiser ikke med de, det er kun han og datteren. Vi bor mellom jobben og boligen hans, men det er for langt for barnet å dra hjem til han. (45 min kjøring med bil/3 busser og nesten 2 timer kollektivt) men enkelt for han å svinge innom på veien. 

Det er pappaen som vil at han skal spørres først hvis jeg jobber sent. Han passet tom på at dette kom med i samværsavtalen. Han har spurt om de kan være hjemme hos meg, siden han har flyttet et stykke unna.  (Jeg er sammen med en annen, men vi bor ikke sammen siden vi begge har barn og vil ikke at noen skal bytte skole foreløpig. Så det er ikke noe ønske for noen av oss å finne tilbake. Tar det med siden noen lurte på om jeg var misunnelig tidligere)

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

At noen ganger må foreldrene tilpasse samværet i den ene eller andre retningen fordi ny partner har planer.. ny partner skal ikke måtte vente m planer før mor og far har avklart og planlagt alt..

Hva mener du? Ny partner står da vel fritt til å legge egne planer når som helst? Det er da ikke noe barnets mor legger seg opp i.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Ny partner står da vel fritt til å legge egne planer når som helst? Det er da ikke noe barnets mor legger seg opp i.

Poenget er at noen ganger må samværet tilpasses. Ny partner skal ikke alltid "ta restene".. 

Noen ganger skal ny partners plan trumfe.. 

feks skal ikke ny partner høre: 

- reise den helga/ uka til Roma ? Jeg må bare høre med[eksen] om hunhar planer for sommeren.

rett her vil være:

- jeg skal ha barnet fra da til da fordi vi skal til Roma .. 

Det værste jeg vet er kjærester som gjør alt for å please eksen og setter ny partner i 2.rekke..

dessverre er det mange B-kjærester som bruker barnet som unnskyldning for å være en dårlig kjæreste ..

Skrevet

Hvem som kom først og sist inn i familien behøver ikke å bety så mye, men det må selvsagt bety mye at noen er barn, og noen er voksne og ansvarlige for disse barna.

En forelder må selvsagt sette sitt ansvar for barna høyest, selv om følelser for partner også er sterke. I perioder kan det bli mindre overskudd til partner, f.eks i småbarnsperioden, hvis man har barn med diagnoser, eller barnet får problemer som f.eks sosialt, mobbing, rusatferd, spiseforstyrrelser eller andre krevende utfordringer. 

Hvis forelderen gjennomgående aldri har nok oppmerksomhet igjen til kjæresten sin, tror jeg at det er noe galt med hans følelser for kjæresten, eller hans kjærestekompetanse, og at forholdet trolig ville slitt etter en stund selv om han ikke hadde hatt barn også.

Hvis man føler på at familien blir et evig fuglereir der man som stemor sitter sammen med ungene og alle gaper i konkurranse med hverandre om smuler fra far, er det noe galt med familiedynamikken.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i det hele tatt. Synes det er så trist for datteren min som gråter og lurer på hvorfor pappa velger henne bort. 

Jeg som stemor hadde aldri godtatt at min samboer skulle bruke ettermiddagen hos moren til barnet. da tar han jo heller barnet med hjem til oss om mor er opptatt og trenger hjelp en dag. 

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som stemor hadde aldri godtatt at min samboer skulle bruke ettermiddagen hos moren til barnet. da tar han jo heller barnet med hjem til oss om mor er opptatt og trenger hjelp en dag. 

Men jeg trenger jo ikke hjelp fra han. De få gangene jeg blir sen, har jeg venner og familie i gangavstand som gjerne bidrar. Det er jo han som krever at han skal spørres først, han som lager avtaler med barnet og han som bryter de avtalene hvis kjæresten hans har lyst til å gjøre noe annet. 

De møtes jo i mitt hus for at det brukes mye tid på kjøring hvis hun skal bli med hjem til pappa. Dessuten er verken barnet eller fars nye kjæreste spesielt interessert i at barnet skal overnatte hos de. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at noen ganger må samværet tilpasses. Ny partner skal ikke alltid "ta restene".. 

- reise den helga/ uka til Roma ? Jeg må bare høre med[eksen] om hunhar planer for sommeren.

rett her vil være:

Det værste jeg vet er kjærester som gjør alt for å please eksen og setter ny partner i 2.rekke..

dessverre er det mange B-kjærester som bruker barnet som unnskyldning for å være en dårlig kjæreste ..

Dersom 'bonusmor' har lyst til å ta seg en tur til Roma med venninnene står hun selvsagt fritt til å gjøre dette når hun vil. Men om far til barnet også skal være med, er det klart at han først må koordinere og fordele uker med mor.

Håper forresten ikke du er 'bonusmor', for slik du skriver, høres du ut som en bitter bonusmor som ser på barna som noen som er i veien.

• Liker 1
Skrevet

rett her vil være:

Uenig!

Ta barnefamilier uten bonusbarn som eksempel, og det "rette" spørsmålet, og det "rette" svaret vil være:

- Når passer det å reise på en kjærestetur til Roma? 
- Når har vi mulighet til å få fri fra jobben, og når har vi mulighet til å få barnevakt.

Det er ikke slik at barnevakten tilpasser seg tidsplanen til familien, men familien må tilpasse seg tidsplanen til barnevakten.  Kan ikke barnevakten stille til den tenkte helgen/uken, må foreldrene enten endre planer, eller finne en annen barnevakt.
Er ikke annen barnevakt en mulighet, må de finne en annen uke/helg.

Når man har barn må ting planlegges på en annen måte, barna må alltid tas med i betraktingen når man legger en plan.

Anonymkode: d81ab...862

• Liker 1
Skrevet

rett her vil være:

Dersom man planlegger en tur til Roma eller et annet sted så må man uansett tilpasse det resten av livet. Enten man må sjekke at man får fri fra jobb, at ikke det er et helgeseminar en av partene må/bør på, at noen kan passe bikkja, at noen sjekker innom bestemor,... Vi har forskjellige forpliktelser, og det betyr ikke nødvendigvis at noen er lenger nede på prioriteringslista.

Ny partner må være med å legge kabalen, men kan ikke trumfe ting som ikke allerede er avtalt dersom det er andre forhold i livet som det ikke passe/går å forskyve.

De jeg kjenner som er i lignende situasjoner har jo gjerne avtalt slikt som sommerferien i god tid i forveien.

Anonymkode: 37a56...5d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...