Gå til innhold

Kjøpe bil av utlendinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter bruktbil. Og i den forbindelse så grovsorterer jeg biler etter enkelte kriterier. 

For eksempel vil jeg ikke kjøpe biler som har gått lenger enn 100.000 km. Selv om ikke alle biler med denne kilometerstanden er dårlige kjøp.

Jeg vil heller ikke kjøpe biler som er eldre enn 5 år, selv om ikke alle biler som er eldre enn 5 år er dårlige kjøp.

Jeg tenker dette er noe alle gjør når de skal kjøpe seg noe. Man generaliserer for å minimere risiko for fremtidige problemer.

I tillegg til det ovennevnte er jeg skeptisk til å kjøpe biler av utlendinger. Selv om ikke alle utlendinger er uærlige, så grovsorterer jeg for å minimere risiko for fremtidige problemer. 

Noen fler som tenker sånn?

Anonymkode: bb2a9...dc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud! Kammeraten min er utlending, og solgte bilen sin lett.. var ikke noe galt med den, han er et helt vanlig menneske... passer på bilene sine og dusjer hver dag.. skjønner ikke folk med fordommer... 

Anonymkode: 6aa7d...048

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg tenker ikke sånn

Anonymkode: a7843...e4a

Skrevet

Passer du også på å ikke låne penger av jøder, og skite fortausside når du ser noen med hijab, og å ringe politiet hver gang noen med mørk hud møter på jobben din?

Du sier jo ikke en gang hvorfor du unngår utlendinger; virker som god gammeldags trolling ved bruk av rasismekortet. Tragisk.

Anonymkode: 5b51e...747

• Liker 4
Skrevet

Typisk pakistansk bruktbilsjappe ligger jeg unna også vis Finn annonsen har typisk muslimsk navn og dårlig norsk tekst, sikkert fordomsfullt av meg 

• Liker 6
Skrevet (endret)
20 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg til det ovennevnte er jeg skeptisk til å kjøpe biler av utlendinger. Selv om ikke alle utlendinger er uærlige, så grovsorterer jeg for å minimere risiko for fremtidige problemer. 

Noen fler som tenker sånn?

Har du hørt uttrykket "ville du kjøpe bruktbil av denne mannen"?

Alle bilselgere er i større eller mindre grad uærlige svindlere. Uansett etnisitet.

Det som er greit å sikre seg, er at det er mulig å få kontakt med bilselgeren, sånn ifall det kommer fram at det er feil som kan være reklamasjonsgrunn. Firmaet bør ha eksistert i noen år, eller privatpersonen bør ha en adresse hen kan nås på - et mobilnummer som viser til et kontorbygg holder ikke. Altså google selger, og sjekk alt som kan sjekkes utifra registreringsnummer.

Endret av T-Rex
Skrevet

Jeg kjøper ikke bruktbil av utlendinger. Å være prektige og antirasistiske kan andre være med sine egne penger. Jeg kjenner til alt for mange tilfeller med dårlige erfaringer fra folk som har handlet bil av utlendinger til at jeg er villig til å risikere mine penger.

Anonymkode: ce84d...266

• Liker 7
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Gjelder dette dansker også? Eller bare de som er litt mørkere i huden enn oss.....

Skrevet
8 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Gjelder dette dansker også? Eller bare de som er litt mørkere i huden enn oss.....

Gjelder dansker også...dersom de er litt mørkere i huden enn oss.

Fra spøk til revolver. 

Er det virkelig så vanskelig å innrømme at dere grovsorterer på mennesketyper? 

Noen som har hørt om damekjørte biler? 

Når det gjelder utlendinger handler det om at mange har en opportunistisk kultur hvor de ikke tar fem flate øre for å lure deg trill rundt, faktisk gjør de det med stor stolthet. Mens nordmenn i større grad ikke har samvittighet til å lure sine naboer og landsmenn. Et resultat av tillitskulturen vår. Selvsagt med unntak, men som en grovsortering.

• Liker 7
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder utlendinger handler det om at mange har en opportunistisk kultur hvor de ikke tar fem flate øre for å lure deg trill rundt, faktisk gjør de det med stor stolthet. Mens nordmenn i større grad ikke har samvittighet til å lure sine naboer og landsmenn. Et resultat av tillitskulturen vår. Selvsagt med unntak, men som en grovsortering.

Hvor har du det fra? Et Donald blad?

Anonymkode: 5b51e...747

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Mens nordmenn i større grad ikke har samvittighet til å lure sine naboer og landsmenn.

:ler:

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Kunne ikke falt meg inn å handle bil av en utlending - utelukkende basert på kjernesunne fordommer.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Nevian skrev:

Kjenner meg godt igjen. Kunne ikke falt meg inn å handle bil av en utlending - utelukkende basert på kjernesunne fordommer.

Ikke godt å ha fordommer, vett :)

Anonymkode: 5c37b...130

Skrevet

Helt enig med deg Ts. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe bil av en utlending.

Anonymkode: b1832...ad5

• Liker 4
Skrevet

Kjøpt bil av en ikke etnisk norsk selv, funka fint det. 

Skrevet

Vi ble megasvindlet av en etnisk norsk bruktbilselger en gang. So there. Nå kan du utelukke to etnisiteter; 1) utlendinger, 2) nordmenn. Kanskje du bare skal spare til du kan kjøpe ny?

• Liker 4
Skrevet
16 timer siden, Blair Waldorf skrev:

Nå handler jeg faktisk en del i både Danmark og Tyskland, handler også med både glad kristne "negre" og buddhister, så det går ikke ene og alene på hudfarge, Derimot min erfaring med muslimer, mye spetakkel rundt selve handelen, 100 kr til bensin og brev fra skatt øst i ettertid som vil ha alle tenkelige og utenkelige opplysninger om bilen fordi de du har handlet med er under bokettersyn 

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, bortebra skrev:

Vi ble megasvindlet av en etnisk norsk bruktbilselger en gang. So there. Nå kan du utelukke to etnisiteter; 1) utlendinger, 2) nordmenn. Kanskje du bare skal spare til du kan kjøpe ny?

Bruktbilselger, vår tids hestehandler 

Skrevet

Jeg har attpåtil handlet hos en arabisk "bunnskraper" en gang når jeg var i pengeknipe. Kjenner gjengen, de kjøper EU kontroll blunkere til 5-15000kr, fikser det som må fikses (og bare det), og selger for 10-15k ekstra. Man vet hva man får, det er alltid lov å prute, og jeg er glad de finnes.

På den andre siden har jeg forsøkt å kjøpe av nordmenn ørten ganger der vesentlige opplysninger kom frem for sent. Satt og skrev kontrakt en gang da selger nevnte, "forresten, frontruta er ikke tett". Rev kontrakten i fillebiter etter at jeg sjekket teppet i bilen under gummimattene, som var våt. Sleipingen hadde luftet bilen veldig godt før jeg kom og han trodde jeg ville gå med på å sette signaturen hvis han bare nevner det i siste liten. Vannskade er noe av det verste man kan få i bil.

Eller den rødhåra, kristne bilselgeren i Bergen flere jeg kjenner har vært bort i. Prøvde å selge meg en "super Subaru", som jeg kjapt fant ut at hadde en helt ødelagt toppakning og andre skader og mangler. Når jeg ringte han mens jeg prøvekjørte og stilte han til veggs, ble han så flau at han ikke ville møte meg. Nøkkelen skulle jeg legge i en postkasse.

Min beste bil har jeg kjøpt av en tysk innvandrer. Utrolig velholdt familiebil, alt er skiftet med originaldeler - attpåtil batteriet. Hvem gjør sånt?

Det fins eksempler for og imot alt mulig om man velger en tilfeldig skillelinje som etnisitet. Jeg tror mange av de småbrune FrPerne som har kommentert her hadde hatt godt av å åpne øyne litt, og se hva man kan få ut av livet om man ikke forhåndsdømmer naboer, kollegaer og generelt medmennesker. 

• Liker 3
Skrevet
54 minutter siden, catman skrev:

Jeg har attpåtil handlet hos en arabisk "bunnskraper" en gang når jeg var i pengeknipe. Kjenner gjengen, de kjøper EU kontroll blunkere til 5-15000kr, fikser det som må fikses (og bare det), og selger for 10-15k ekstra. Man vet hva man får, det er alltid lov å prute, og jeg er glad de finnes.

På den andre siden har jeg forsøkt å kjøpe av nordmenn ørten ganger der vesentlige opplysninger kom frem for sent. Satt og skrev kontrakt en gang da selger nevnte, "forresten, frontruta er ikke tett". Rev kontrakten i fillebiter etter at jeg sjekket teppet i bilen under gummimattene, som var våt. Sleipingen hadde luftet bilen veldig godt før jeg kom og han trodde jeg ville gå med på å sette signaturen hvis han bare nevner det i siste liten. Vannskade er noe av det verste man kan få i bil.

Eller den rødhåra, kristne bilselgeren i Bergen flere jeg kjenner har vært bort i. Prøvde å selge meg en "super Subaru", som jeg kjapt fant ut at hadde en helt ødelagt toppakning og andre skader og mangler. Når jeg ringte han mens jeg prøvekjørte og stilte han til veggs, ble han så flau at han ikke ville møte meg. Nøkkelen skulle jeg legge i en postkasse.

Min beste bil har jeg kjøpt av en tysk innvandrer. Utrolig velholdt familiebil, alt er skiftet med originaldeler - attpåtil batteriet. Hvem gjør sånt?

Det fins eksempler for og imot alt mulig om man velger en tilfeldig skillelinje som etnisitet. Jeg tror mange av de småbrune FrPerne som har kommentert her hadde hatt godt av å åpne øyne litt, og se hva man kan få ut av livet om man ikke forhåndsdømmer naboer, kollegaer og generelt medmennesker. 

Word!

Anonymkode: 5c37b...130

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...