Gå til innhold

What to do in Paris?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei !

Jeg skal på tur til Paris om halvannen uke. Har vært der før og besokt de "obilgatoriske" stedene, så nå trenger jeg noen tips om andre steder jeg kan besøke?

Kan godt tenke meg noen bra shopping steder, outlets og sånt. Koselige spisesteder tar jeg også i mot med takk.

PS: Vi skal på Moulin Rouge!! Det blir sikkert bra.

:P Parislover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Heia

Vi var i Paris tidligere i år og har vært der før :-)

Vi fikk med oss:

- Eiffel Tårnet

- Triumfbuen

- Champs Elysee

- Hotel National des Invalides (museum + Napoleons gravsted)

- Jardin de Luxembourg (nydelige hageanlegg)

- Notre Dame

- Lido

- Elvebåtene langs Seinen

Hva mer kan jeg si - det er en utrolig flott by med masse å tilby :) få dere et by kart og trø rundt. Anbefaler at dere går - det er da man får mest med seg :D God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Paris i mai (min fjerde gang), og ettersom jeg har sett de "obligatoriske" stedene opp til flere ganger, prioriterte jeg shopping denne gangen! Vi var tre jenter på tur, og brukte en hel dag bare på å gå rundt i gatene og se. Man finner mange morsomme butikker bare ved å gå og kikke! "Les Halles" og området rundt et godt utgangspunkt.

Jeg misunner deg som skal til Paris! Du får nok en kjempefin tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppingsteder:

Området rundt Opéra er bra, men relativt dyrt, kanskje? Her finner du bla. de store varehusene Galeries Lafayette og Printemps. Mye folk, inkl. turister. Varehusene har åpent hele dagen til kl. 1900.

Området rundt rue Rivoli (métro Louvre-Rivoli eller Chatelet) er også bra og litt billigere. Her finner du varehuset Samaritaine og de internasjonale Marks & Spencer, C& A mm, pluss mange mindre forretninger.

Hvis du beveger deg oppover fra rue Rivoli, f.eks. spaserer gjennom rue St. Denis, kommer du opp til området ved Les Halles og Beaubourg (Centre Pompidou). Der er masse butikker, men ganske så turistifiserte. Kan likevel være noe å finne (Jeg vet jo ikke hva dere liker eller er på jakt etter!), og er iallfall et artig område å besøke. Hvis du går inn i Forum des Halles, så finner du et underjordisk, svært senter med masse butikker og metrolinjer. Jeg har ikke vært der noe særlig og handlet. Har hørt det er mye fint, men ganske dyrt.

Har du vært på Marché aux Puces de St. Ouen (Loppemarkedet)? Det er både en turistattraksjon og et spennende sted å handle. Det ligger ved Porte de Clignancourt, og består av mange kvartaler av mer eller mindre utendørsbutikker. Selv om det heter "loppemarked", så er det flust av nye ting også, f.eks. klær. Bod etter bod med massevis av spennende ting. Og her kan du prute! Dessverre er det bare åpent lørdag, søndag og mandag, fra ca 1000 til 1900. Mye folk, men hvis du er tidlig ute, er det brukbart. Mandag er best. Se opp for lommetyver og "spillere" som vil lokke deg til å spille. Stopp heller opp og se på dem. Artig.

Hvis du blir lei av shopping, så kan du ta en kanaltur på Canal St. Martin. Ja, Paris har faktisk en liten kanal (5 km) med sluser og greier. Jeg har ikke tatt selve båtturen, men spasert langs ved kanalen. Det var også gøy.

Eller hvorfor ikke ta metroen til Denfert Rochereau og besøk katakombene (Les Catacombes). Fascinerende opplevelse, og ikke noe dyrt. Begrenset åpningstid mellom ca. to og fire. I området der nede kan du jo også shoppe. Der er det nesten ingen turister (bare noen sprekinger som har gått i katakombene, kanskje), og mye roligere enn de andre områdene jeg har nevnt. Men mange butikker, og det er pariserne selv som handler der.

Hvis du kan litt fransk (iallfall var det ingen instruksjoner på engelsk sist jeg var der), så vil jeg anbefale et besøk på Cité des Sciences (métro Porte de la Villette). Det er et stort vitenskapssenter med masse såkalte interaktive opplevelser. Kjempeinteressant og morsomt. Franskmennene elsker å gå der. Det er også en svær park utenfor. Fint for picnic.

Kunne fortsatt i det uendelige, men har prøvd å plukke litt av det som kan interessere dem som har vært i Paris før, og derfor ikke er interessert i de obligatoriske tingene.

Håper du får det fint! Jeg elsker Paris!

Bonne chance! (Lykke til!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parislover

Tusen takk alle sammen, spesielt til deg Lilleba! Jeg skal printe ut det du skrev og ta det med meg på tur. Gutta blir sikkert henrykt over vitenskapssenteret!

Bon nuit !

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, er vel ikke til å komme forbi at det ofte er "gutta" som viser størst interesse for akkurat det!

Du bør forresten gå til anskaffelse av Pariscope som er et lite hefte med ukesoversikt over "alt" som er å se i Paris, inkl. kino, teater og restauranter. Der står åpningstider, priser o.l. på alt jeg har nevnt over. Den koster et par-tre kroner, og bare kjøp den i den første utendørs aviskiosken du ser. Alle selger den.

Hvis dere skal være der en uke, lønner det seg å kjøpe et ukeskort med metroen. Koster ca. 50-60 kr. og kan kjøpes i alle luker. Du må bare ha et passfoto med deg. Heter "carte hebdomodaire", men det begynner alltid å virke fra en mandag. Regn ut hvor mange metroturer dere vil ta, så finner du fort ut om det vil lønne seg.

Glemte forresten å tipse deg om restauranter. Vil anbefale dere en tur på den gamle arbeiderrestauranten Chartier. Den er billig, til og med for å være i Paris, og er meget spesiell. Gammel, svær bygning, og det sies at stilen er ikke forandret på 100 år. Menyen er kun på fransk, regningen skrives på bordduken, kelnerne kan aldri engelsk, men er meget vennlige. De er også meget bestemte, og plasserer deg gjerne på et bord med fremmede, alt etter hva som er ledig! Métro: Montmartre

Bonne chance!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...