AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #1 Skrevet 7. oktober 2017 Flere som klør på fingrene av krabbe og hummerskall når man rensker? Er det vanlig, eller kan det være tegn på allergi? Hvis jeg kjenner godt etter klør jeg også kanskje litt rundt munnen når jeg spiser, men det kan også være innbilning, men jeg svelger en zyrtec for sikkerhets skyld. Reker har jeg ingen problemer med... Anonymkode: 9e7cd...320
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #2 Skrevet 7. oktober 2017 Jeg klør på hendene av sitrusskall, men har ingen problem med å spise innholdet. Kløe kan likevel være allergi, så allergi kan det hende vi begge har likevel - allergi mot matvarer er ikke synonymt med anafylaktisk sjokk. Feks er jeg på tester allergisk mot peanøtter, men legen sier at siden jeg jevnlig spiser det uten negativ effekt så kan jeg fortsette med å gjøre det inntil jeg eventuelt opplever negativ effekt. (Med andre ord er legene enige i at du ikke skal kutte ut en matvare du ikke vet du blir dårlig av) Her kan du lese om eventuell allergi: https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/ Anonymkode: 45586...fd7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #3 Skrevet 7. oktober 2017 Er dette deg igjen med allergiske reaksjoner på alt mulig? Skalldyr reaksjon gir gjerne elvebrlst m.m. Folk flest klør på fingrene av å skrelle håde appelsiner, kranbe, reker m.m. Ja, selv kokte og frosne Krepsehaler klør/irriterer huden på fingrene når en driver og fingerspiser. Ingenting av dette betyr nødvendigvis at man er allergisk. Anonymkode: 11a43...0c2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #4 Skrevet 7. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er dette deg igjen med allergiske reaksjoner på alt mulig? Skalldyr reaksjon gir gjerne elvebrlst m.m. Folk flest klør på fingrene av å skrelle håde appelsiner, kranbe, reker m.m. Ja, selv kokte og frosne Krepsehaler klør/irriterer huden på fingrene når en driver og fingerspiser. Ingenting av dette betyr nødvendigvis at man er allergisk. Anonymkode: 11a43...0c2 Hehe, nei. Finnes nesten ikke allergi i denne kroppen. Jeg reagerer (på papiret) på bjørkepollen. Merker lite til det i praksis. Nyser kanskje maks tre dager iløpet av sommeren. Men testen sier jeg er kjempeallergisk. Lurer på om kløe ved kontakt kan ha noe med allergi å gjøre. Når jeg var liten klødde jeg også av potetskall når jeg skrelte potetene, men tenkte aldri på om det kunne være relatert til allergi. Tror jeg har vokst av meg den kløen nå. Anonymkode: 9e7cd...320
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #5 Skrevet 7. oktober 2017 Skalldyrallergi for ofte: -Opohovnet ansikt og øyne - Røde øyne - Halsen/svelget snører seg sammen - Pusteproblemer, så voldsomme st man må i pustemaskin på nærmeste Legevakt. Man kan faktisk dø om man ikke får hjelp av pustemaskin. Mange med skalldyrallergi bærer alltid med seg en Epipen (adrenalin i sprøyte som settes i låret). Epipen varer kun 1 år, så må resepten fornyes årlig. Anonymkode: dacbf...6c7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #6 Skrevet 7. oktober 2017 Min skalldyrallergi startet sånn, så utviklet det seg til kløe i munnen og etter noen ganger fikk jeg anafylaktisk sjokk som jeg holdt på å dø av. Allergi blir verre jo mer man eksponeres for allergenet, men det visste jeg ikke da. Mener ikke at det garantert er det du har altså, men vær forsiktig. Anonymkode: 11013...f5c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå