Gå til innhold

Østfold L


Belima

Anbefalte innlegg

Har et barnebarn på 7 år som konsekvent bruker det jeg kaller Østfold L, eller bløt L. Vi bor ikke i Østfold, så jeg forstår ikke hvordan denne L'en har blitt sånn. Broren på 10 år har den ikke. Ikke har hun lærere som kommer fra Østfold, ikke venner/klassekamerater som kommer derfra. Er det andre som bor rundt i Norge som har lagt merke til dette?
Om jeg synes det er negativt er ikke en problemstilling, jeg bare lurer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dette som kalles talefeil, når lyder ikke uttales slik de skal ifølge talemålet som barnet er i ferd med å lære. Talefeil er nokså vanlig, og da er det foreldrenes oppgave å rette på dette. Klarer ikke de eller andre oppdragere den jobben, kan en søke hjelp. 
Dessverre er det mange dårlige foreldre rundt om, som har fått det for seg at unger ikke skal rettes på, hverken når det gjelder språk eller andre ting, slik som oppførsel.. Selvfølgelig skal de det, det er jo nettopp det som er oppdragerens rolle.

Skarre-r var opprinnelig en talefeil i 1600-tallets Paris som ikke ble korrigert og derfra spredte seg til resten av landet, Tyskland og Danmark. Og til Skåne og Sør- og Vestlandet i Norge. Der har den forlengst vunnet og er nå ingen talefeil lenger, men en del av dialekten/talespråket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svært stor andel barn og unge på sentrale deler av østlandet uttaler L på denne måten nå. Det har nok ingenting med Østfold å gjøre at barn i f.eks. Oslo snakker slik. Når språktrekk sprer seg, er det som regel fra by og ut mot "land", ikke omvendt. Derimot kan utviklinga ha noe med at uttalen er litt mer "økonomisk" - tunga trenger ikke å flytte seg like mye når man sier "barll", istedenfor "ball", med den "mørke" L-en, som vi vanligvis bruker, men det blir bare spekulasjoner. Det er ikke alltid man kan forklare slike utviklinger. Dere får fortsette å skylde på dårlige foreldre - de er nok i flertall på Østlandet ser det ut til.

Her er en video der fenomenet tas opp:

https://www.aftenposten.no/osloby/i/8mp4Q/Ostfold-Len-sprer-seg-i-Oslo

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn som alltid har hatt den "L'n", kun etter a: alle, ball, aldri +. Ellers har jeg den ikke :blink: Familie har det ikke, og ingen andre jeg kjenner snakket sånn. Snodigt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peanut skrev:

Jeg er en sånn som alltid har hatt den "L'n", kun etter a: alle, ball, aldri +. Ellers har jeg den ikke :blink: Familie har det ikke, og ingen andre jeg kjenner snakket sånn. Snodigt! 

Hva med "folk", som i videoen? Eller "mål"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne L-en har spredt seg over hele østlandsområdet, og spesielt etter bokstaven a. F.eks ball.

Min teori er at barna på skolen i dag lærer å skrive ved å stave-lese ordene, og lærer bokstavene i "tilfeldig" rekkefølge, for å lage ord. S- O - L : de sier bokstav for bokstav.

Jeg/ vi lærte alfabetet fra A til Å, nå begynner de vel på S eller I. I- S , S - I. Dvs at vi lærte å si ærr (R) og ell (L) og ess (S), men nå skal de droppe e'en og bare si rr, ll og ss. 

Vanskelig å forklare, men jeg tror det har en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Vilali skrev:

Denne L-en har spredt seg over hele østlandsområdet, og spesielt etter bokstaven a. F.eks ball.

Min teori er at barna på skolen i dag lærer å skrive ved å stave-lese ordene, og lærer bokstavene i "tilfeldig" rekkefølge, for å lage ord. S- O - L : de sier bokstav for bokstav.

Jeg/ vi lærte alfabetet fra A til Å, nå begynner de vel på S eller I. I- S , S - I. Dvs at vi lærte å si ærr (R) og ell (L) og ess (S), men nå skal de droppe e'en og bare si rr, ll og ss. 

Vanskelig å forklare, men jeg tror det har en sammenheng.

Hvordan forklarer du at barn har denne L-en lenge før de begynner på skolen, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Vilali skrev:

Hmmm, nei det vet jeg ikke, de "hermer" kanskje etter de andre i barnehagen? Det blir jo litt som kj og skj? 

Ja, nettopp, men da hermer de etter andre barn som heller ikke kan lese? Kj/skj-sammenfall begrunnes ofte med at det er en forenkling. Forskeren i artikkelen jeg henviste til, mener det er det samme med "Østfold-L-en". Så jeg veit ikke om jeg støtter lese-teorien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Rossin said:

Ja, nettopp, men da hermer de etter andre barn som heller ikke kan lese? Kj/skj-sammenfall begrunnes ofte med at det er en forenkling. Forskeren i artikkelen jeg henviste til, mener det er det samme med "Østfold-L-en". Så jeg veit ikke om jeg støtter lese-teorien din.

Skjønner, og ser den. Men min yngste sønn sa "vanlig"/ tynn L helt frem til han begynte å lære å lese, dvs i første klasse. Ingen av oss andre i familien/ eldre søsken har eller har hatt problemer med "vanlig" L, men nå kunne de andre også lese litt før skolestart. Derfor har jeg erfart at etter at han lærte å bokstavere hvert ord, kom den tykke L-en smygende inn i språket hans. + at jeg hører at alle kompisene hans snakker på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Østfold, her snakker ikke barn med tykk L lenger selv om foreldre og besteforeldre gjør det. Selv har jeg og mannen en annen dialekt så trodde kanskje det var derfor våre barn ikke snakket med tykk L, men kameratene gjør det heller ikke så virker som den nye generasjonen har kuttet ut den måten å prate på..

Anonymkode: 5f60c...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Vi bor i Østfold, her snakker ikke barn med tykk L lenger selv om foreldre og besteforeldre gjør det. Selv har jeg og mannen en annen dialekt så trodde kanskje det var derfor våre barn ikke snakket med tykk L, men kameratene gjør det heller ikke så virker som den nye generasjonen har kuttet ut den måten å prate på..

Anonymkode: 5f60c...ac8

Så rart! Og så fascinerende! Så det vil si at den tykke L-en har beveget seg bort fra Østfold og nå er i fremgang i og rundt Oslo- Vestfold - Buskerud- områdene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Vilali skrev:

Skjønner, og ser den. Men min yngste sønn sa "vanlig"/ tynn L helt frem til han begynte å lære å lese, dvs i første klasse. Ingen av oss andre i familien/ eldre søsken har eller har hatt problemer med "vanlig" L, men nå kunne de andre også lese litt før skolestart. Derfor har jeg erfart at etter at han lærte å bokstavere hvert ord, kom den tykke L-en smygende inn i språket hans. + at jeg hører at alle kompisene hans snakker på samme måte.

Skjønner at du tenker at det har med leseopplæringa å gjøre, men jeg er likevel uenig - det er så utrolig mange andre faktorer som spiller inn på barns språk i den alderen. I mine øyne er nok påvirkning fra andre barn den viktigste faktoren. Men jeg kjenner ikke barnet ditt, så jeg skal ikke være bastant i akkurat det tilfellet.

 

Det er forresten ikke snakk om tjukk L. Ser det er flere som blander den inn. Tjukk L finner du hos enkelte i ord som hæl, fæl, gul, blå, helga (hælja), i tillegg til bord (boL), hard (haL), osv.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i Østfold, her snakker ikke barn med tykk L lenger selv om foreldre og besteforeldre gjør det. Selv har jeg og mannen en annen dialekt så trodde kanskje det var derfor våre barn ikke snakket med tykk L, men kameratene gjør det heller ikke så virker som den nye generasjonen har kuttet ut den måten å prate på..

Anonymkode: 5f60c...ac8

Det kan godt hende at det er en trend akkurat i ditt miljø (der du bor, de du omgås osv.), men Østfold L-en lever i beste velgående blant barn og unge i store deler Østfold - i større grad nå enn tidligere. Så det er ikke slik at Østfold-L-en (egentlig en veldig upresis terminologi) beveger seg bort fra Østfold og inn andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, Rossin said:

Dere får fortsette å skylde på dårlige foreldre - de er nok i flertall på Østlandet ser det ut til.

Du har sikkert rett i at østlendinger flest er dårlige foreldre, spesielt Oslofolk. 
Men vi må heller ikke glemme lærerne. Norge har Europas dårligste skole, og at lærerne ikke gidder gripe fatt i tydelige talefeil hos elevene, er et utslag av dette.

Anonymkode: 80864...ce4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 10.56, Peanut skrev:

Jeg er en sånn som alltid har hatt den "L'n", kun etter a: alle, ball, aldri +. Ellers har jeg den ikke :blink: Familie har det ikke, og ingen andre jeg kjenner snakket sånn. Snodigt! 

Grunnen til det, er at det er 2 (eller 3 om man har tjukk L i tillegg) forskjellige l-er i østlandsk. Man bruker ikke den samme l-en om man sier "ball" og "snill". I ord der det er en a- eller å-lyd før l, er artikulasjonen litt annerledes. Grunnen til at du syns du har en Østfold-l, er at du ikke har denne kontrasten. Du bruker altså samme l på både "ball" og "snill". Om en som snakker "vanlig" østlandsdialekt, og sier "ball, snill, ball, snill, ball, snill" etter hverandre, vil personen kjenne at tungen beveger på seg og står i forskjellige stillnger når l-en i ordene blir artikulert. 

Anonymkode: 010d3...dbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 5.26, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert rett i at østlendinger flest er dårlige foreldre, spesielt Oslofolk. 
Men vi må heller ikke glemme lærerne. Norge har Europas dårligste skole, og at lærerne ikke gidder gripe fatt i tydelige talefeil hos elevene, er et utslag av dette.

Anonymkode: 80864...ce4

Grunnen til at man merker denne "østfold-l-en" blant oslofolk, er at andre dialekter ikke har denne kontrasten (som jeg har nevnt ovenfor). Bergensere for eksempel, har ikke denne kontrasten, og alle l-ene de artikulerer er like.

Anonymkode: 010d3...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to nevøer som DESSVERRE (ja, jeg synes det er schtøgt) har fått denne fæle Østfold-L-en, enda de er født og oppvokst i Oslo og ingen andre i familien har denne L-en. Det er helt besynderlig at det plutselig har gått inflasjon i denne L-en blant unge i Oslo.

Anonymkode: 65ae0...6b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...