Gå til innhold

Bagette eller baguette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det skrives baguett. Hvordan folk uttaøer det, er opp til dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AAAaarg! Og jeg irriterer meg over de som klager på at andre ikke skriver riktig når de skriver dialekt!

Foreksempel hvis jeg skulle skrevet noe som dette:

Det skrives: Ja, men... Hvordan sier dere disse ordende da?

Hehe... Berre irriter deg du!

Og just for the record: Eg har IKKJE klaga over at andre ikkje skriv riktig, viss du mente det personlig mot meg.

Hallais? Ordende?? Sjekk ordlista di du! Då eg hadde sidemål på ungdomskulen, så måtte vi skrive "ordene".

Skrevet

Hallais? Ordende?? Sjekk ordlista di du! Då eg hadde sidemål på ungdomskulen, så måtte vi skrive "ordene".

Hehe!

Noken må klage på alt.

Festlig.

Uansett- eg bryr ikkje meg om nokon seie baguette eller bagett eller kva en no "skal" seie.

Eg seie forresten pommfri.

Gjest Anonymous
Skrevet

Pommfri her også :ler:

Dere som er så opptatt av å uttale hvert bidige ord riktig, sjekker dere opprinnelsen til alle ord da? Vi har utrolig mange lånord og fremmedord i språket vårt, mange av dem importert fra fransk, blant annet. Hvordan uttaler dere f.eks situasjon? Sjampanje? (å skrive champagne slik er vel å banne i kirken, men..)

:-)

Skrevet
Pommfri her også  :ler:  

Dere som er så opptatt av å uttale hvert bidige ord riktig, sjekker dere opprinnelsen til alle ord da? Vi har utrolig mange lånord og fremmedord i språket vårt, mange av dem importert fra fransk, blant annet. Hvordan uttaler dere f.eks situasjon? Sjampanje? (å skrive champagne slik er vel å banne i kirken, men..)

:-)

Nei - å skrive sjampanje slik er i tråd med norsk rettskriving! Det er en konsekvens av den norske måte å uttale et fransk ord. Likeledes situasjon, på fransk skrives det situation...

Prøv å finne noen litt mer aktuelle alternativ neste gang du hiver deg inn i debatten.

Og du, fisk, samme regel gjelder for bagett! Fornorskingen av ordet har ført til at u'en er fjernet i norsk rettskriving.

Skrevet

Hehe... Berre irriter deg du!

Og just for the record: Eg har IKKJE klaga over at andre ikkje skriv riktig, viss du mente det personlig mot meg.

Oki da, det var en slurvefeil!(ordende).

Jeg bare brukte "dialekt-skrivinga" di som et eksempel og det var IKKE mynta på deg!

Det irriterer meg at folk klager over at andre skriver ord sånn eller sånn, når det de skriver er dialekt.

Skrevet

Oki da, det var en slurvefeil!(ordende).

Jeg bare brukte "dialekt-skrivinga" di som et eksempel og det var IKKE mynta på deg!

Det irriterer meg at folk klager over at andre skriver ord sånn eller sånn, når det de skriver er dialekt.

Greit nok det. Men eg syns det var litt merkelig å bruke dialektskrivinga mi som døme, når du skriv om folk som klagar på andre si rettskriving, men sjølv skriv dialekt. (Sidan eg hittill i mi karriere på KG aldri har klaga på andre sine skriveleifar. Utenom ordende dine då :ler: )

Skrevet

For ikke å snakke om de som sier "påm fri", "bærné" eller "antrekå". :-?

Jeg sier "påm fri", "bærnes" og "entrekåt".

Og det verste jeg hører folk si, er "påm fritt". Det høres jo helt grusomt ut :o

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå er det mulig jeg henger meg opp i slike uttalelser fordi jeg faktisk er fransk' date= og det river i ørene mine. Men på den annen side er det ikke vanskelig å uttale disse ordene, ingen merkelige lyder, man må bare vite det.

Men hvorfor i alle dager skal vi lære oss korekt fransk uttale i norge?? Synes det er riktigst å uttale ord "på norsk" når man snakker norsk, jeg..

Vet godt hvordan ordene uttales på fransk (kan en god del fransk), men det ville ikke falle meg inn å uttale dem på det viset når jeg snakker norsk.

Jeg er norsk og stolt av det.. og snakker derfor norsk.. :) Påmfri me bærne, takk..! :sjarmor:

Skrevet
Baguette

Selvfølgelig

Akk ja, så feil kan man ta i sine bastante uttalelser, bare se her...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor er akkurat disse ordene så irriterende??

Store deler av det norske språket består jo av fornorskede ord hentet fra andre språk. Det er en del av utviklingen til språket at vi "henter inn" nye ord og fornorsker dem.

Det at vi gjør ordene til norske ved å lage vår egen uttale og evt vår egen skrivemåte er en del av å holde på et norsk språk.

Dersom vi skulle insistere på å uttale alle slike "innhentede" ord slik de ble uttalt på orginalspråket, ville jo den språklige utviklingen stoppe fullstendig opp.

Det å "få lyst til å brekke seg" av at norske mennesker uttaler ord på norsk er reglerett snobberi. Man tror man er "bedre" enn andre mennesker fordi man "vet" hvordan ordene "egentlig" skal uttales. Og så er spøken motsatt vei... Den går på bekostning av dem som ikke har fått med seg at ordene har blitt norsk og fått norsk uttale eller skrivemåte.

Dersom vi skulle holde oss til den franske uttalen av alle ord innhentet fra fransk måtte vi jo f.eks slutte og si og skrive ordert "sjåfør" slik vi gjør det i dag.

For å svare på det opprinnelige spørsmålet:

Bagett skrives "baguette" på fransk og "bagett" på norsk. Det uttales likt på begge språk: bagett.

Skrevet

For å svare på det opprinnelige spørsmålet:

Bagett skrives "baguette" på fransk og "bagett" på norsk. Det uttales likt på begge språk: bagett.

Men det er jo egentlig poenget til en del av oss som har uttalt oss i denne "debatten". Det uttales bageTT, ikke bage som man skulle tro hvis ordet skulle sidestilles med pommes frites og entrecote... Eller?

Skrevet

Det heter "påm fritt" faktisk.

Skrevet

Vi som har reist endel og er noe kosmopolitiske av oss kan finne på å irritere vettet av oss over norske måter å uttale franske ord på.

Jeg foretrekker "baguette", uttalt "Baguett"

Skrevet
Vi som har reist endel og er noe kosmopolitiske av oss kan finne på å irritere vettet av oss over norske måter å uttale franske ord på.  

Jeg foretrekker "baguette", uttalt "Baguett"

Wow! Du har reist mye som er så flink! :ironi:

Skrevet

Samantha!

AAAaarg! Og jeg irriterer meg over de som klager på at andre ikke skriver riktig når de skriver dialekt!  

Jeg var ikke sikker på hvorfor du tok det personlig. Da jeg leste over hva jeg hadde skrevet så jeg at det kan tolkes på to måter.

1)irriterende med de som klager på andre når de selv skriver dialekt.

2)irriterende med de som sier at andre skriver feil, når andre skriver på dialekt. Det er lov å skrive på dialekt.

Det var alternativ 2 jeg mente. Det er ikke deg jeg siktet til i det hele tatt.

Skrevet

Og det er nå slik at ganske mange ikke lærer/lærte fransk på skolen. Hvordan skal en da vite hvilke bokstaver i slutten av et ord som skal uttales eller ikke? Særlig når folk sier forskjellige ting.

Jeg har selv bodd i utlandet, og der slet de fleste med å uttale navnet mitt. Rett og slett fordi det er forskjell på hvilke stavelser man legger trykk på, og fordi enkeltbokstaver og bokstaver i sammenheng kan uttales forskjellig.

Skrevet

Rettskriving er noe av det morsomste som finnes :hoppe:

Jeg irriterer meg også grenseløst over folk som sier baguett.

Og det heter antrekått med (avec) pomm fritt og (et) bernès.

Av en eller annen grunn irriterer det meg ikke like mye om disse ordene uttales feil.

Selv sier jeg tånnsi, (pommes frites) det har jeg lært av Lillemann :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...