Gå til innhold

Bagette eller baguette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det viktigste er om man forsøker å uttale riktig!

Og hvem har sagt ingen forsøker?

Jeg skal ærlig innrømme at det er mange ord jeg sliter med å uttale, jeg forsøker, men det er dermed ikke sagt at jeg får til perfekt uttale.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvem har sagt ingen forsøker?

Ingen har da sagt at ingen forsøker? Hvor fikk du det fra?

Skrevet

Var ment som et hint til de av dere som syns det er så forferdelig å høre på dårlig uttale :roll:

Skrevet
Var ment som et hint til de av dere som syns det er så forferdelig å høre på dårlig uttale  :roll:

Hvorfor er det mer akseptert at uttalen er dårlig enn at den ikke er det? DET skulle jeg gjerne likt å vite!

Skrevet

Altså, denne tråden begynte med et enkelt spørsmål om hvordan baguette staves. plutselig begynner folk her å snakke om hvor ille det er å høre på feil uttale.

Det selvsagt flott at folk klarer å uttale ordene riktig, ingen har sagt det er noe negativt med det så vidt jeg ser.

Men at folk henger seg så opp i uttalen av få enkeltord syns derimot ikke jeg noe om.

Gjest TomKrus
Skrevet

Det viktigste er om man forsøker å uttale riktig!

Godt poeng!

"Hva, sa du niger? Hehe. Nei, lille du, du må da skjønne det heter nigger. Si det til alle vennene dine" sagt med Bård-Tufte-nedlatende-lærer-stemme.

Skrevet

Hadde du hatt ironiflagget med der, så hadde innlegget ditt virket fornuftig... Det gjør det ikke uten.

Gjest TomKrus
Skrevet
Hadde du hatt ironiflagget med der, så hadde innlegget ditt virket fornuftig... Det gjør det ikke uten.

Man trenger ikke støttehjul når man kan sykle.

Skrevet

Man trenger ikke støttehjul når man kan sykle.

Aaaahhhh, så du lar sykkelen stå?

Skrevet
bare fordi de ikke uttaler ord akkurat slik du mener at de skal uttales? Hjelp! :-?

Det finnes normer for hvordan ting skal uttales.

Ta eks ordet fiskestang. Selv om jeg kanskje har LYST til å uttale ordet som fischeschtann, så blir det ikke korrekt av den grunn. Uavhengig hva jeg mener.

Skrevet

For ikke å snakke om de som sier "påm fri", "bærné" eller "antrekå". :-?

Jammen... Kordan seie dokke disse orda då? :oops:

Eg seie dei sånn som Arkana skreiv, eg...

Med vennlig helsing ei bondetutte frå Vestlandet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Bagett er korrekt svar. Eller for å sitere min fransk-lærer: Bagett-t-t-t :wink:

Skrevet

Jeg sier påmm fri, antrekå og bærnè.

Men jeg sier bagett, så det er mulig dere kan øyne et lite håp. :tunge1:

Skrevet

Nå er det mulig jeg henger meg opp i slike uttalelser fordi jeg faktisk er fransk, og det river i ørene mine. Men på den annen side er det ikke vanskelig å uttale disse ordene, ingen merkelige lyder, man må bare vite det.

Skrevet

Det er jo bare snakk om tilvenning.

Foreldrene mine har alltid sagt de ordene jeg sier feil på den måten, så jeg er vant til det.

Har lært meg bagett i stedet for "baguett" nå, og vurderer å jobbe med det resterende.

Jeg irriterer meg jo selv noe vanvittig over andre språkleifer. :wink:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Men på den annen side er det ikke vanskelig å uttale disse ordene' date=' ingen merkelige lyder, man må bare vite det. [/color']

Sant nok. Men hvordan kan vi vite det før noen forteller oss det? Om barn hadde jeg en tante som var veldig glad i antrekå og bærnè. Det var alle andre jeg kjente også. Hvordan skal jeg da vite at det ikke uttales sånn? Men skjønner at det er irriterende for dere som vet det. Mannen min sier bernå, og det er fryktelig irriterende. Jeg har alltid sagt bagett og nå må jeg vel lære meg resten også. :wink:

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg irriterer meg også grenseløst over de som sier Baguett! :roll: Andre ord er jeg ikke like striks på av en eller annen grunn...

Pam

Skrevet

AAAaarg! Og jeg irriterer meg over de som klager på at andre ikke skriver riktig når de skriver dialekt!

Foreksempel hvis jeg skulle skrevet noe som dette:

Jammen... Kordan seie dokke disse orda då?

Det skrives: Ja, men... Hvordan sier dere disse ordende da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er faktisk slik at noen ordlyder er vanskelig å forme og må læres fra man er barn. For eksempel er det vanskelig for spanjoler å skille mellom b og v (tror jeg det var) ettersom det ikke gir noen meningsbærende forskjell på spansk. Det er derfor ikke så enkelt å uttale ord riktig med mindre man har lært det fra man var barn og bedre klarte å skille mellom lyder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...