Gå til innhold

Å gå til psykiater vs psykolog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på å gå til en psykiater vs en psykolog? Altså bruker de forskjellige "metoder" på å samtale med folk?

Hos en psykolog er det vel gjerne pasienten selv som er nødt til å føre samtalen fremover, finne ut hva en skal snakke om osv. Er dette annerledes hos en psykiater?

Anonymkode: 9a7b4...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så personavhengig. Jeg tenker at det viktigste er KJEMI. Uten det vil ingenting fungere, uavhengig av profesjon. En psykiater kan skrive ut medisiner, fordi han/hun er lege. Min beste erfaring hittil har vært psykolog, men som sagt - det kommer an på personen, hva det gjelder ++. Jeg har også bedre erfaring med privatpraktiserende med avtale (du får frikort) fremfor f.eks DPS. 

Lykke til!

Anonymkode: 01130...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious

Jeg foretrekker å gå til psykolog når det gjelder samtaleterapi. Min erfaring er at psykiatere er altfor opptatt av medisiner. De er jo først og fremst leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justcurious
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er så personavhengig. Jeg tenker at det viktigste er KJEMI. Uten det vil ingenting fungere, uavhengig av profesjon.

Helt enig. Hadde veldig dårlig kjemi med den forrige psykologen. Klarte ikke å åpne meg ordentlig så jeg fikk ikke så mye utbytte av behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker også privatpraktiserende psykolog (med avtale).

Ved dps og hos psykiater fokuseres det som nevnt over raskt på medisinering selv når behovet ikke er til stede, og før andre teknikker er prøvd.

Men som en annen skriver så er det aller viktigste at tillit og kjemi er til stede. Uten tillit til behandler blir det vanskelig å oppnå bedring uansett.

Anonymkode: b2729...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg unna psykiatrisk sykepleier ihvertfall...

Anonymkode: 3b523...f24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykiatrikere ønsker å dope deg "frisk". Psykologer ønsker å hjelpe deg med forskjellige teknikker slik at du kan behandle det tankesporet/de tankene som plager deg/gjør deg syk.

Anonymkode: 1ef72...603

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke forskjell på psykiater og psykolog. 
Men jeg merker forskjell på nyutdannede og de som har jobbet en stund. Nyutdannede er statisk og lite sjel. Det er som om at de leser rett ut ifra en lærebok. Alle oppgaver, tips og råd er det samme. Har hatt 2 nyutdannede og de jobbet identisk. Ga samme informasjon og råd. Hjemmeleksene var identiske, brukte samme mal og alt. Helt likt. Statisk og lite sjel. 

Anonymkode: cd577...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykiatrikere ønsker å dope deg "frisk". Psykologer ønsker å hjelpe deg med forskjellige teknikker slik at du kan behandle det tankesporet/de tankene som plager deg/gjør deg syk.

Anonymkode: 1ef72...603

Dette er en drøy påstand. Selv har jeg gått til både psykiater og psykolog, og min erfaring var uten tvil best med psykiater. Og dét uten medisiner. 

Opplevde at psykiateren så hele meg, både det somatiske og det mentale. Psykologene opplevde jeg at kun så den mentale biten (ikke så rart mtp hvor lite biologi de har på studiet). 

Anonymkode: 27d09...07d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg uenig med noe av det dere skriver. Jeg går fast hos psykolog, men har også jevnlig kontakt med en psykiater. Dette for å vurdere medisiner.

Psykiatrien vil helst ikke at jeg skal gå på medisiner. Og skal sammen med han jobbe med å trappe ned. Dette i samråd med psykologen min. Dette er på Dps.

Min erfaring er at de jobber delvis likt, de har begge fokus på at man må jobbe med problemet bak. Men psykiatere har som regel litt andre fokus områder.

Alt kommer ned til om man har kjemi med behandleren sin. Har vært igjennom flere hvor kjemien ikke har stemt og da har jeg ikke kommet noen vei

Anonymkode: f26b4...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til den som ser DEG, og som tar deg seriøst

Gå gjerne for den typiske nerdete personen som brenner seg ut for skolearbeid og jobb. 

Ikke gå for en kul, laidback person. Ikke gå for en som er for A4. De utdannet seg for pengene.

For guds skyld hold deg unna unge, nyutdannede kvinner. De kan finne på å sammenlikne PTS fra krig med sorgen hun følte da hun mistet hunden. Bare for å gi et eksempel på at de kun, og KUN vet hvordan de skal håndtere jenteproblemer. For noe mer viktig, finn en eldre psykolog.

Er du mann så be om en mannlig behandler. Kvinnfolk fikser ikke mannfolkproblemer, og de evner ikke relatere seg til de. De vil da gi sitt fargede syn på ting, som kanskje ikke er hensiktsmessig eller nyttig for deg.

Anonymkode: 66a88...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos dps, og sagt jeg ikke ønsker medisiner da jeg ønsker å skape en naturlig balanse og ser på medisiner som noe som kan skape større uro og ustabilitet om jeg f.eks stopper med de. 
De respekterte dette. :) 

Har vært borti hyggelige folk hittil. Håper derimot på bedre tilstand og fast psykolog.
Er redd jeg kanskje er nødt å prøve medisiner siden jeg har fått det såpass tungt. Er mange minner som starter å komme tilbake som muligens tyngder meg mer. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatere ser vel pasienten jevnt mer over i kategorier/ diagnoser. De "leter" nok litt mer etter diagnoser, noe som kan være både positivt og negativt. I noen tilfeller kan en diagnose gi et svar på mange spørsmål, men i andre tilfeller kan det bli litt for mye fokus på diagnosen

Når alt kommer til alt har kjemien mellom pasient og behandler, samt hvilken terapiform man bruker, mer å si enn om man er psykiater eller psykolog. Bortsett fra om det er mistanke om alvorlige diagnoser som muligens trenger medisinering, for eks schizofreni eller bipolar

Skal også sies at det gjerne er litt ulike personlighetstyper som trekker til de to ulike yrkene. Tipper at i snitt, så er psykologer litt mer empati og menneskesentrert, mens psykiatere har mer tendens til å være observerende og litt mer hodemennesker. Men som sagt, gjennomsnitt og gruppetendens betyr lite når det gjelder individet, du kan veldig lett møte verdens mest emosjonelle person som er psykiater eller verdens mest kalde og kalkulerende psykolog. Om du får velge, så ville jeg forsøkt å finne ut litt mer om personene og finne ut hvem som kan passe deg best som individ

Anonymkode: e784c...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.10.2017 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Hold deg unna psykiatrisk sykepleier ihvertfall...

Anonymkode: 3b523...f24

Jeg har veldig god erfaring med psykiatrisk sykepleier. 

Anonymkode: f932a...bb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til psykolog som samarbeider med psykiater. Hadde mest kontakt med psykiater da jeg begynte før jeg begynte hos psykologen. Slik jeg har forstått det har de et fagteam der de diskuterer pasientsaker, så sånn overordnet har det lite å si. Personkjemi er viktigere. Psykologen min sa at det var veldig mange ulike tilnærminger til psykiatri, og at ulike behandlere hadde fokus på ulike behandlingsformer, men det er mer en smakssak. Det er ikke sånn at alle i en gruppe bruker de samme metodene. 

Psyk.sykepleiere har et ufortjent dårlig rykte. Jeg har vært innlagt på DPS og har derfor vært "utsatt" for alle yrkesgruppene, inkludert psyk.sykepleiere. Det er i aller høyeste grad personavhengig, jeg opplevde sykepleierne som dyktige og gode sparringspartnere. De var omsorgsfulle uten å være dullete, og utfordret meg (ikke alltid jeg likte DET så godt da...). De snakket ut fra faglig kunnskap og erfaring, og det var tydelig at de hadde MYE erfaring. I psykiatrien er det også helt lov å be om å skifte behandler dersom kjemien ikke stemmer. 

Uansett...  Sykepleiere angriper saken fra en annen vinkel enn psykologer, men psykologen ser ting fra et annet perspektiv enn psykiateren, så det er ikke noe som er verre eller bedre enn andre. Psykiatriske sykepleiere og psykologer kan vel skrive ut noen medisiner også tror jeg, og jeg har faktisk mer tillit til dem på den fronten enn fastlegen. Fastlegen har vært raus med medisiner, jeg og psykolog (i samråd med psykiater) finner ut hvordan jeg best kan trappe ned og etterhvert slutte på disse. 

Det kan være vanskelig å komme inn i det psykiske helsevesenet når man ikke er veldig syk, så jeg anbefaler deg å takke ja til det tilbudet du får og se hvordan det går. Det er lov å be om å få bytte. Da jeg måtte inn til andre runde ba jeg om å få noen andre enn jeg hadde fått første gang, og det fikk jeg med en gang. 

Anonymkode: 5bd25...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog - hvis du har det tungt i livet / noen utfordringer ..

Psykiater - hvis du er eller holder på å bli klin kokos 

Anonymkode: 36fe7...cc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Psykiater: inne til prat/avhør om symptomer med påfølgende medisinering. 

Psykolog: terapi

Jeg vet psykiatere mener de driver med terapi, og det er selvfølgelig forskjeller her også, men jeg har virkelig ikke merket noe til det. Og jeg har vært borti mange. 

Anonymkode: 04174...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i stor grad ett fett. Har du en diagnose som krever medisiner kan det være greit å ha kontakt med en psykiater. Har du angstrelaterte plager kan eksponeringsterapi hos psykolog være tingen. Som flere skriver, det er kjemien med den du skal gå til som er det viktigste. Forskning viser at det ikke har så mye å si hvem du går til eller hvilken type terapi du får, bare du får behandling.

Anonymkode: 9f1df...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Psykiater: inne til prat/avhør om symptomer med påfølgende medisinering. 

Psykolog: terapi

Jeg vet psykiatere mener de driver med terapi, og det er selvfølgelig forskjeller her også, men jeg har virkelig ikke merket noe til det. Og jeg har vært borti mange. 

Anonymkode: 04174...936

Jeg har fått samtaleterapi hos psykiater/overlege. Vedkommende hjalp mer enn noen psykologer jeg hat vært borti. Ble ikke medisinert. Det var riktig nok pga eget ønske samt diagnose. 

Anonymkode: 05f3e...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...