Gå til innhold

Organdonasjon.

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mån får et annet syn på både på livet og organer når døden puster en tungtmi nakken og banker på døren. Livet blir plutselig temmelig kort uten nye organer. Der er noen i oss som nekter å dø og ønsker å leve så lenge som mulig. En annen ting er de plagene et menneske som kan få hjelp med andres organer har før en donasjon. Å vte at plagen kan bli borte og livet kan leves med en annens organer gjør at man verken tenker på urene organer eller at det er ekkelt. Man tenker bare på å få leve og få bli kvitt de plagene det sviktende organet gir. Om ts selv få oppleve å ha behov for andres organer så vil hun nok også se annerledes både på livet og andres organer enn hun gir uttrykk for i hi. 

Å hevde at en annens nyrer er urene blir like tøvete som å hevde at menneskekroppen er skitten, innvendig. Hadde noe vært urent i en menneskekropp så hadde personen dødd uten behandling. 

Anonymkode: 36400...ffc

Men feks en person som røyker er jo på en måte skitten innvendig.... hjerte og lunger kan være ødelagt. 

Anonymkode: fdbd5...96f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Men feks en person som røyker er jo på en måte skitten innvendig.... hjerte og lunger kan være ødelagt. 

Tror du man donerer vekk ødelagte organer?

Skrevet
6 minutter siden, Citha skrev:

Tror du man donerer vekk ødelagte organer?

Men vis det er som nevnt over her så får du ikke personalia på den du får organer fra. Så lenge det ikke er fra familie.. storrøyker som spiser dritt og aldri trener....

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men vis det er som nevnt over her så får du ikke personalia på den du får organer fra. Så lenge det ikke er fra familie.. storrøyker som spiser dritt og aldri trener....

Ja, disse organene blir selvsagt ikke donert bort.......... Tror du legen plukker ut en lunge, ser at den er svart pga røyking, tenker "shit au", og putter den inn i et annet menneske?

Anonymkode: c920b...efe

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person som røyker får ikke gi organer. Det er strenge kriterier til helse før man tar ut organer. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet neimen ikke om du er uvitende eller ute etter å provosere? 

Hva tror du en organdonasjon koster fra det tidspunktet man får melding om at man har en match på organer til den som er nummer en eller nummer to på listen over personer som trenger nye organer og til organene er på plass i en ny kropp? Det er ikke småpenger. Helsepersonell med kompetanse på organtransplantasjon skal tilkalles til operasjonsstuen på Riksen. Hentepersonalet skal fly ut for å hete ut organene på den døde, ta organene med seg til Riksen og pasienten skal hastetransporteres fra et sted i Norge til Riksen. Deretter kommer sykehusutgifter i mange hundredetusenkroners klassen før pasienten får ett nytt liv. Poenget mit kommer her; man tar ikke og setter inn organer i en ny kropp der man ikke er rimelig godt sikret på at ikke bare blodtype, vevstype og kvaliteten på organene er av beste sort. Giveren skal være frisk, men samtidig ha en skade som ikke er forenelig med et liv før man bestemmer sammen med de pårørende at personen kan gi prganer og redde andres liv. 

Jeg oppfatter ts (ab 96f) som provoserende og muligens uten grunnleggende kunskap om hvilke donorer som kan bli godkjent for å donere sine organer til andre. Man plukker ikke bildeler fra en skadet bil der man vet at motoren ikke fungerer og legger ned timer av arbeid med å sette en ødelagt bilmotor inn i en ny bil i håp om at bilmotoren vil fungere bare den kommer inn i en anne bil. Slik er det også med mennesker. Det er ikke hvem som helst som får gi organer, selv om personen går med donorkort eller de pårørend egir tillatelse til å hente ut organer. Da sier Donorteamet nei, uansett om de som venter på organer vil dø fordi de ikke får organer. 

Bruk google og sett deg inn i hva organdonasjon er, hvem som kan gi og hvem som er heldige å få, her er litt lesestoff http://www.tv2.no/a/3396876/

Anonymkode: 36400...ffc

• Liker 2
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, du får ikke personalia, fordi det er ikke du som avgjør om organet er friskt nok, det er kyndige medisinske eksperter. 

Anonymkode: 7a23a...9d2

• Liker 1
Skrevet (endret)
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har trening med dette å gjøre? Et organ er ikke nødvendigvis friskt fordi en trener

Endret av Honey Dew
Skrevet
På 6.10.2017 den 23.54, Daryl Dixon skrev:

Jeg fikk hjerte, det kunne jeg opplyst om... 

Spurte du om hjertet var frisk og "rent"? Kunne du velge? Tenk om hjertet er fra en gammel mann da! 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Spurte du om hjertet var frisk og "rent"? Kunne du velge? Tenk om hjertet er fra en gammel mann da! 

tror du helt seriøst at dem gir videre syke organer?????

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man kan ikke velge. Du er heldig om man finner et forlikelig organ. Alle organer er sterile, og transplantater er pr. definisjon friske - ellers blir de ikke brukt. Det spiller ingen rolle om det kommer fra et eldre menneske.

Sier du nei, er du heldig om du får sjansen igjen.

Anonymkode: cf1f1...c6a

Skrevet
On 10/6/2017 at 8:22 PM, AnonymBruker said:

Hadde du hatt valget mellom et nytt hjerte og å dø så tror jeg kanskje du hadde sagt ja. 

Anonymkode: b06a0...cd8

Det er slett ikke sikkert jeg hadde valgt det nei. Jeg tror jeg er mer komfortabel med å dø enn med operasjoner og å få andres organer inn i kroppen.

Anonymkode: 4fd73...f4e

Skrevet

Faren min fikk ny nyre av en gutt som kjørte seg ihjel på motorsykkel. Vi ventet i et par år tror jeg, mens han gikk i dialyse (husker ikke for jeg var ganske ung), og denne tiden var veldig slitsom for oss alle. I tillegg forandret han seg når han fikk transplantert nyren, så jeg vet ikke om de 10 årene ekstra var verdt det. For han var det visst det. For meg? Tja. Og ville jeg hatt 10 år ekstra på jorden selv? Det vet jeg sannelig ikke.

Anonymkode: 4fd73...f4e

Gjest Daryl Dixon
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ikke der og da nei, det gikk litt fort og ble litt vel mye folk rundt meg. Og var ikke mye valg muligheter. Jeg spurte i ettertid om det var et "bra" hjerte og fikk til svar at det var perfekt. Det eneste jeg vet om donor var at det var mann og 1 år yngre enn meg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...