AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #1 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg har en sånn irriterende egenskap om at hvis noen sier at de trenger hjelp til noe eller må låne noe så sier jeg automatisk, uten å ha tenkt meg om at jeg kan hjelpe eller at de kan låne av meg. Selv om jeg egentlig ikke har tid eller trenger gjenstanden selv. Det er utrolig irriterende, for da går det bare ut over meg selv og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å tanke før jeg svarer. Jeg er ellers ganske reflektert, sier ikke så mye og tenker alltid mye gjennom ting før jeg sier de. Bortsett fra i slike situasjoner.. Er det noen andre som er/har vært sånn, og hva gjorde dere med det? Anonymkode: 793d4...734
Gjest Cocosa Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 Hvis du sier det for fort, kan du kanskje lære deg å legge til: Men jeg må sjekke om det passer. Hvis du ikke klarer å tenke deg om før du svarer, da.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #3 Skrevet 6. oktober 2017 9 minutter siden, Cocosa skrev: Hvis du sier det for fort, kan du kanskje lære deg å legge til: Men jeg må sjekke om det passer. Hvis du ikke klarer å tenke deg om før du svarer, da. Det er gjerne ikke sånne store ting, men ting som skjer der og da, så det passer vanligvis ikke inne :/ Anonymkode: 793d4...734
Gjest Mysticgirl Skrevet 8. oktober 2017 #4 Skrevet 8. oktober 2017 Jeg gjorde dette også før, og jeg ble til slutt helt utslitt. Bidro også med penger til folk som trengte det så mye at jeg glemte meg selv, og da gikk det ikke så bra med mat den uken for å si det sånn Du må bare bestemme deg for å si at det ikke passer, du kan ikke osv.. Jeg måtte bare gjøre det pga det tærte på meg selv å alltid stille opp for andre. Stiller opp når jeg kan og har helse til det, men man kan ikke la det stjele all energi du har, så du selv blir helt utslitt. Du må lære deg å si nei , rett og slett. For min del ligger det vel i det at jeg vet hvordan andre har det med dårlig råd ,fordi jeg selv har vært i den situasjonen, så da ville jeg gjøre alt for å hjelpe andre . Men du må bare finne styrken i å si nei. Tilslutt blir det lettere, og du trenger ikke unnskyldninger for det heller. Bare si det som det er. Du skulle gjerne hjulpet, men du har ikke tid, føler deg ikke bra, har ikke råd selv osv..
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #5 Skrevet 8. oktober 2017 Da er spørsmålet. Når du innser at det ikke passer. Hvem går det ut over? Står de der uten hjelp, og må finne ny hjelp i siste liten, eller kanskje det er for sent? Eller får du til å hjelpe uansett? Hva med de andre planene du hadde? Går det ut over andre? For hvis det bare går ut over deg, så lærer du forhåpentligvis til slutt. Hvis det går ut over andre, så synes jeg det er utrolig kjipt av deg. Kanskje du ikke klarer å slutte fordi det ikke er deg det går verst utover? Anonymkode: 9a93c...6ac
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #6 Skrevet 8. oktober 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er spørsmålet. Når du innser at det ikke passer. Hvem går det ut over? Står de der uten hjelp, og må finne ny hjelp i siste liten, eller kanskje det er for sent? Eller får du til å hjelpe uansett? Hva med de andre planene du hadde? Går det ut over andre? For hvis det bare går ut over deg, så lærer du forhåpentligvis til slutt. Hvis det går ut over andre, så synes jeg det er utrolig kjipt av deg. Kanskje du ikke klarer å slutte fordi det ikke er deg det går verst utover? Anonymkode: 9a93c...6ac Det går jo utover meg selv. Det handler ikke så mye om tid, men mest om at jeg "låner" bort penger, låner bort ting jeg egentlig trenger akkurat da, osv. Det er ingen tredjeparter involvert. Anonymkode: 793d4...734
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2017 #7 Skrevet 8. oktober 2017 Ok. Det er jo forsåvidt bra. Men du må bare begynne å si nei. Kan godt hende noen utnytter det at de vet du ikke sier nei. Får du tilbake alt det du låner bort? Anonymkode: 9a93c...6ac
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå