Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av fruenge
Slettet
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg forstår det riktig, så godtok far kun pålegget fra barnevernet dersom han fikk betale mye mindre i barnebidrag? Høres merkelig ut at han skulle kunne "forhandle" seg til noe sånt. Jeg antar at han da ikke akkurat vil være så villig til å plutselig betale dobbelt så mye, så jeg ville snakket med NAV og forhørt meg der. Foreldre har tross alt en forsørgelsesplikt ovenfor barna sine, og med mindre han ikke har noe som helst, skal han jo da hjelpe til.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal du ikke kreve bidrag? Som du sier, så har situasjonen endret seg og avtalen må reforhandres. Ville gått i dialog med far og familievernkontoret om at han skal betale mer bidrag. Syntes det høres rart ut at far skal betale mindre bidrag om situasjonen var påkrevet av barnevernet. Da skal han jo i teorien i hvert fall ikke ha noe annet valg enn å akseptere ordningen. Søk om barnebidrag med god samvittighet.

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, fruenge skrev:

Vil gjerne ha deres innspill. 

Jeg har begge jentene hele tiden med unntak av at de er hos sin far en gang imåneden, dog ikke samtidig. Dette medfører at jeg alltid har barn. Dette er en påkrevd situasjon fra barnevernet, for at far skulle gå med på dette så har vi laget samværsavtale hvor jeg har gått med på at far betaler under halvparten av hva nav bidragskalkulator sier han skal bet.

situasjonen har forsndret seg siden vi skrev avtalen og jeg måtte si opp jobben for å være hjemme m jentene.  Jeg ønsker derfor å kreve inn bidrag fra far slik at han betaler for jentene også. Slik det er nå så lever vi på forskudd på arv som jeg har fått, men det kan da ikke være rettferdig når vi er to som skapte jentene. Vi et da begge ansvarlig

Bidraget er nå en ting, og far bør jo helt klart bidra med sitt. Men hvordan kan man si opp en jobb og velge å være hjemme? Trenger dere ikke noe å leve av? Jeg forstår ikke.

Dette med avtalen angående bidraget så har det litt å si hvor lenge siden dere inngikk den også. Er det en god stund siden så bør dere jo se på det igjen. 

Anonymkode: b84d4...581

• Liker 7
Skrevet

Vi klarer oss så vidt m oppsparte midler nå

Skrevet
2 minutes ago, fruenge said:

Vi klarer oss så vidt m oppsparte midler nå

Forstår ikke hvordan far kunne sette premisser ang betaling for å akseptere barnevernets løsning. Og hvorfor måtte du du opp jobben for å være hjemme? 

Mulig du bare har gitt en veldig forkortet versjon og det er gode grunner, men uten å kjenne de er det vanskelig å gi råd da det er mye som skurrer i kortversjonen.

Anonymkode: 370f7...fa1

• Liker 9
Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke kan jobbe? Kanskje vurdere å la far ha hovedansvaret? - ting har jo endret seg ;)

Anonymkode: 68df9...444

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan far kunne sette premisser ang betaling for å akseptere barnevernets løsning. Og hvorfor måtte du du opp jobben for å være hjemme? 

Mulig du bare har gitt en veldig forkortet versjon og det er gode grunner, men uten å kjenne de er det vanskelig å gi råd da det er mye som skurrer i kortversjonen.

Far satt ingen premisser, men derdom det ikke ble enighet så måtte j gå til barnefordelingssak, m bv som ville vitne til min fordel. Dette medførte at de ble spurt om han gikk med på det dersom han slapp barnebidrag, og drt gjorde han.

Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke kan jobbe? Kanskje vurdere å la far ha hovedansvaret? - ting har jo endret seg ;)

Anonymkode: 68df9...444

Far er erklært uegnet av bv

• Liker 2
Skrevet

Du plikter å utnytte din inntektsevne så NAV vil sannsynligvis ikke legge til grunn at du er uten inntekt ved bidragsfastsettelse. De vil sannsynligvis fastsette din inntekt til 80% av tidligere inntekt evt ut fra hvilken inntekt du burde ha ut fra utdannelse og arbeidserfaring. Man må ha tungtveiende grunner til å stå uten innteķt..

Far burde absolutt bidra med det han skal, men det blir sannsynligvis ikke nok å leve på.. Barn koster som du vet og det virker korttenkt å slutte i jobben og leve på arv... Den varer jo ikke evig, og det er ikke enkle tider på arbeidsmarkedet - de som står utenfor sliter ofte lenge med å få jobb... 

Anonymkode: 50609...37b

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du plikter å utnytte din inntektsevne så NAV vil sannsynligvis ikke legge til grunn at du er uten inntekt ved bidragsfastsettelse. De vil sannsynligvis fastsette din inntekt til 80% av tidligere inntekt evt ut fra hvilken inntekt du burde ha ut fra utdannelse og arbeidserfaring. Man må ha tungtveiende grunner til å stå uten innteķt..

Far burde absolutt bidra med det han skal, men det blir sannsynligvis ikke nok å leve på.. Barn koster som du vet og det virker korttenkt å slutte i jobben og leve på arv... Den varer jo ikke evig, og det er ikke enkle tider på arbeidsmarkedet - de som står utenfor sliter ofte lenge med å få jobb... 

Anonymkode: 50609...37b

Ja jeg forstår de kan fastsette en inntekt ut fra hva jeg har hatt. Men likevel så tjener  far 4 gangen av hva jeg hvertfall har tjent. Jeg studere noe ved siden av slik at jeg skal bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet nå jeg kan jobbe. Pr i dag kunne jeg ha hatt en liten stilling mens barna var på skolen, og bare da. Jeg har barn m spes behov. 

Skrevet
19 minutter siden, fruenge skrev:

Ja jeg forstår de kan fastsette en inntekt ut fra hva jeg har hatt. Men likevel så tjener  far 4 gangen av hva jeg hvertfall har tjent. Jeg studere noe ved siden av slik at jeg skal bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet nå jeg kan jobbe. Pr i dag kunne jeg ha hatt en liten stilling mens barna var på skolen, og bare da. Jeg har barn m spes behov. 

Jeg forstår fremdeles ikke. Man kan vel ikke bare velge bort arbeid. Dere må jo leve av noe. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår fremdeles ikke. Man kan vel ikke bare velge bort arbeid. Dere må jo leve av noe. 

Penger på bok

Skrevet
21 minutes ago, fruenge said:

Det kan jo være du har rett på noe pleiepenger når du har barn m spes behov.

Men forøvrig mener jeg absolutt at du må be om høyere bidrag fra far. Det koster å ha den og han bør være interessert i å bidra til at barna har det noenlunde Ok også økonomisk. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan bare kreve bidrag gjennom Nav. Ikke inngå privat avtale. 

Så får det bli opp til han å kreve mekling hos familievernkontoret, eventuelt gå til sak hvis dere ikke kommer til enighet. 

Men avtale om å slippe å betale bidrag er ikke gyldig. Bidrag er til barnet og man kan ikke avtale seg vekk fra det. 

Anonymkode: 53a13...064

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være du har rett på noe pleiepenger når du har barn m spes behov.

Men forøvrig mener jeg absolutt at du må be om høyere bidrag fra far. Det koster å ha den og han bør være interessert i å bidra til at barna har det noenlunde Ok også økonomisk. 

jeg har penger på nok så vi klarer oss noen år fremover, og har rett på noen stønader pga jenta, men er det ikke likevel rettferdig at far skal være medvå betale for sine barn? Slik det er nå er det jeg som forsørger oss v penger jeg har arvet. Og jeg føler det vel veldig urettferdig for jentene når jeg set han kjøper dyre gaver og div til ny kjæreste ( må vel innrømme at det stikker litt)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bare kreve bidrag gjennom Nav. Ikke inngå privat avtale. 

Så får det bli opp til han å kreve mekling hos familievernkontoret, eventuelt gå til sak hvis dere ikke kommer til enighet. 

Men avtale om å slippe å betale bidrag er ikke gyldig. Bidrag er til barnet og man kan ikke avtale seg vekk fra det. 

Ja og så kan man vel gå vekk fra en avtale dersom den er dårligere for barna. Og få nav til å fastsette

Skrevet
1 time siden, fruenge skrev:

Ja og så kan man vel gå vekk fra en avtale dersom den er dårligere for barna. Og få nav til å fastsette

Jepp

Skrevet
2 timer siden, fruenge skrev:

jeg har penger på nok så vi klarer oss noen år fremover, og har rett på noen stønader pga jenta, men er det ikke likevel rettferdig at far skal være medvå betale for sine barn? Slik det er nå er det jeg som forsørger oss v penger jeg har arvet. Og jeg føler det vel veldig urettferdig for jentene når jeg set han kjøper dyre gaver og div til ny kjæreste ( må vel innrømme at det stikker litt)

Det er som regel der skoen trykker for de fleste når det kommer til bidrag. Av en eller annen grunn tror mange bidragsytere at mor bruker pengene på seg selv og dyre ferier, klær osv, mens bidragsmottaker tenker som deg at den andre parten bruker penger på ny kjæreste og ønsker høyere bidrag fordi det stikker litt og de er sjalu.

Det kan jo virke som om denne avtalen var grei for deg helt til far fikk ny kjæreste. Du må nesten bare vurdere hva du skal gjøre. betaler han under det du har krav på så kan du helt sikkert få igjennom høyere bidrag via NAV. 

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke hvorfor du ikke bare kan kreve fullt barnebidrag fra far, når barna aldri er hos han nesten, Hvorfor i alle dager gikk DU med på å få halvt barnebidrag? Det er jo bare han som vinner på det, mens barna taper masse på det? De ser jo knapt far uansett.

Anonymkode: f1bef...342

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...