Gå til innhold

Hvor mye lukter kattekasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mye en sånn sandkasse lukter og hvor ofte man må tømme den? 
Jeg vurderer å få meg katt, men bor i 6 etasje så det må bli innekatt (kommer til å gå med den i bånd i bakgården noen ganger i uka) 
er bare i gangen det passer seg å ha kattekasse , men jeg har soverom på den ene siden av gangen og stue på den andre siden av gangen og det er ikke dør i mellom rommene. Liten leilighet på 35 kvadrat. 
Vil det lukte kattesand, kattetiss eller kattebæsj i leiligheten? 

Anonymkode: f6410...c18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi merket lite til lukt da kattene våre var innekatter :) Rengjorde kassen hver dag.

• Liker 2
Skrevet

Du får tømme den rett så ofte om du skal ha den i hallen uten dører. sånn ca hver dag eller annen hver dag om du vil unngå noe som helst for av lukt

Anonymkode: 51348...1c2

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på katten, sanden og hva du förer med. Jeg har en stor norsk skogkatt, og bruker everclean kattesand, lukter aldri noe fra han. Passer av og til en cornish rex for en venn, denne lukter det av nesten alltid, selv om han ikke er dårlig i magen - men han får annet för enn min. Renser kattekassen 1-2 ganger per dag, og har 2 kasser.

Anonymkode: 1a7c2...367

• Liker 2
Skrevet

Har to huskatter, hvor en bare er inne og en går ut, tømmer kasse annenhver dag, ikke noe lukt. 
Bruker trepellets som strø i kassen. 
Går det 3-4 dager uten tømming av kasse, så lukter det i 1-2 meters krets rundt kassen. 
Om kattene er late og ikke graver ned bæsj, så lukter det, men lukten forsvinner kort tid etter jeg fjerner bæsjen eller graver den ned. 

Anonymkode: 701db...644

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 innekatter i leilighet. Bruker Everclean klumpesand. Har doen rett utenfor soverommet. Har aldri kjent noe lukt annet enn rett etter han ene har vært å bæsjet. Da kan det stinke rett utenfor katte doen. Den lukten forsvinner rimelig fort. Har en veldig stor katte do type XL og den tømmer jeg hver dag. Jeg liker Everclean sin klumpesand. Den er drøy i bruk, varer lenge og veldig lett å rense/ta ut klumpene fra doen.

• Liker 2
Skrevet

Jeppz, som de andre sier: så lenge katten er frisk, får bra fór, du bruker en bra type kattesand og renser doen daglig (fjerner bæsj og tisseklumper) + rengjør skikkelig med jevne mellomrom, så lukter det minimalt. Selv med to katter på en kasse er vi ikke plaget med sjenerende lukt, og vi har kassa i en krok i stua.

Anonymkode: db16b...aea

Skrevet

Everclean kattesand! Vi har 2 innekatter og har 3 kattedoer. Det er anbefalt å ha 1 per katt pluss 1 ekstra. Så om du har 1 katt, så har du 2 kattedo :) Bæsjen burde ikke lukte så ille om du skifter ofte. Vi har nakenkatter, og har funnet ut at driten deres lukter ekstremt mye værre enn vanlige katter :fnise: Synes kattetiss på ukastrerte katter lukter værre, selv i klumpesand :)

Skrevet

Jeg hadde også to katter, og brukte everclean sand. Kattedoene sto langt unna fellesarealer i et stort hus, og jeg gjorde rent der minst en gang pr dag. Likevel syntes besøkende at det luktet. Jeg/vi kjente det ikke selv.

Skrevet

Jeg har en far som er brutalt ærlig og som ikke kvier seg for å si hva han tenker, og de eneste gangene han har klaget på lukt har vært når kattene har vært dårlig i magen eller når den ene katten bæsjer mens han er der, og ikke har gravet bæsjen ned etter seg. 
Jeg bruker for det meste klumpesand fra dagligvarebutikken; Catsan Ultra Plus. Noen få ganger kjøper jeg Everclean.

Anonymkode: db16b...aea

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har to huskatter, hvor en bare er inne og en går ut, tømmer kasse annenhver dag, ikke noe lukt. 
Bruker trepellets som strø i kassen. 
Går det 3-4 dager uten tømming av kasse, så lukter det i 1-2 meters krets rundt kassen. 
Om kattene er late og ikke graver ned bæsj, så lukter det, men lukten forsvinner kort tid etter jeg fjerner bæsjen eller graver den ned. 

Anonymkode: 701db...644

Bruker du virkelig tid på å grave den ned istedet for å kaste den? :overrasket:

Anonymkode: 9ffa6...348

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du virkelig tid på å grave den ned istedet for å kaste den? :overrasket:

Anonymkode: 9ffa6...348

Det gjør jeg også. Om jeg først skal ta bort bæsj, tømmer jeg hele doen, da er det mye raskere å bare ta spaden å strø litt sand over den der og da. Dessuten har jeg 'brent' meg på å 'ta' bæsj for tidlig. Det blir bæsj på spaden. Bedre å la den tørke under sanda først :)

• Liker 2
Skrevet

Nja. Jeg har liten leilighet og kattedoen står i skyvedørsgarderoben rett innenfor døra. Det lukter litt.

Bruker everclean og renser hver ettermiddag.

Anonymkode: 1ac12...827

Skrevet

Jeg renser avføring så raskt jeg ser at det er noe der. Det er ikke den som lukter her, men urinen :( Får dyrefor fra vet og er kastrert, så det er jo ikke akkurat det heller. 

Anonymkode: 5280d...e8d

Skrevet

Med skikkelig kvalitetsand, ikke de du kjøper på matvarebutikk, da lukter det lite til ingenting. 
Når katten bæsjer så lukter det i 3-4 min før lukten forsvinner helt. Det henger ikke igjen en eim av bæsj. Det kjennes bare noen få minutter etter at katten har vært på do. helt normalt, stinker etter oss mennesker også. 

Rengjør kassen daglig. 
Noen kattsand har parfyme og det stinker. Du kan finne luktfrie kattsander også. ever clean har noen og tidy cats. Det lukter kattedo, ikke avføring. Jeg hater den lukter, så jeg bruker tidy cats blå og ever clean aqua breeze for å unngå kattedo-lukten.
Anbefaler å ha kattedoen i gangen eller på badet. Jeg har en leilighet på 32 kvm, går helt fint. Ingen dør jeg heller. 

Anonymkode: c230a...fa8

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvor mye en sånn sandkasse lukter og hvor ofte man må tømme den? 
Jeg vurderer å få meg katt, men bor i 6 etasje så det må bli innekatt (kommer til å gå med den i bånd i bakgården noen ganger i uka) 
er bare i gangen det passer seg å ha kattekasse , men jeg har soverom på den ene siden av gangen og stue på den andre siden av gangen og det er ikke dør i mellom rommene. Liten leilighet på 35 kvadrat. 
Vil det lukte kattesand, kattetiss eller kattebæsj i leiligheten? 

Anonymkode: f6410...c18

Dette synes jeg IKKE greit.Enten har du innekatt(og da anbefales 2) eller så har du utekatt.

For  det første så vet du ikke om din katt vil godta bånd,er ikke alle som gjør det. Og for det andre hvis du tror en katt som har fått smaken på uteliv vil nøye seg med et par ganger i uka må du tro om igjen.

Anonymkode: 1b2bf...ab8

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg IKKE greit.Enten har du innekatt(og da anbefales 2) eller så har du utekatt.

For  det første så vet du ikke om din katt vil godta bånd,er ikke alle som gjør det. Og for det andre hvis du tror en katt som har fått smaken på uteliv vil nøye seg med et par ganger i uka må du tro om igjen.

Mjaaah.

Jeg støtter den med at man kanskje burde ha to, men dette kommer helt an på katten og an på rasen.

Venninna mi har en britisk korthår, den kunne ikke brydd seg mindre om andre katter og ville ikke likt å hatt en kompis hjemme. Han går heller ikke ute i bånd, for det hater han. Helt ok, da er han bare inne.

Jeg har to nakenkatter, en rase som er ganske sosial av seg. Hankatta var den første vi fikk og merket fort at han ville likt en til katt i heimen. Han misliker å være ute, men må av og til bli med ut. Så vi fikk jo en til da, en hokatt og hu elsker å være ute i bånd, være med i veske osv.

Innekatter som av og til går ute i bånd med eieren blir ikke nødvendighvis vandt med å være utekatter.

Man skal forsåvidt være heldig om man får en katt som liker å gå i bånd, uansett om man venner de fra de er små :)

Når nakenjenta mi elsker å være med ut, så betyr det ikke at hun lider på vinteren når hun ikke får være med ut. ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en kastrert korthåra perser som var innekatt de to første årene hans.

Brukte everclean, renset den 1-2 ganger om dagen, og foret han med royac canin første året og friskies det andre året. Luktet stort sett ingenting av kattekassen.

Det var en slik med tak over og filter i veggene. Fungerte helt fint :).

Anonymkode: d1f97...9f4

Gjest Tungsinn
Skrevet (endret)

Har vanskelig for å tro det flere skriver om at det ikke lukter kattedritt inne om dere ikke tømmer og vasker kassa daglig. 

Til TS, om du får deg en katt som skal drite inne, i en kasse da selvfølgelig så burde du tømme den daglig. Ikke bare mtp at det vil lukte dritt i hele rommet om man venter lenger med det, men også fordi katta skal ha en ren do å gjøre fra seg i. 

Endret av Tungsinn
Skrivefeil
Skrevet
On 10/6/2017 at 1:26 PM, AnonymBruker said:

Gi deg! Det er flott  at Ta tar med katten i bånd innimellom! Det er renspikket løgn å si det liksom er umulig for katt i bånd. Det  går  HELT FINT!!

Er bare enkelte pratemakere her som ikke eier dyretekke  !pluss at de juger.

Anonymkode: 3e5d6...d0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...