Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder ikke at du føler du har gjort ditt beste hvis ditt beste ikke holder mål. Jeg beklager om jeg er brutal nå, men utdannelse handler om å oppnå kompetanse og oppfylle mål for å gjøre deg i stand til å ta et ansvar og gjøre en jobb når du er ferdig. Da hjelper det ikke å gjøre sitt beste og forbedre seg, du må faktisk oppfylle de objektive kravene.

Anonymkode: daefa...133

Sant det du sier. Men som sagt så går jeg nå 3.året. Den kompetansen jeg har tilegnet meg i løpet av tre år på universitetet føler jeg helt klart er tydelig, og kommer tydelig frem når jeg er i praksis. Dette var også noe  praksislærer sa. 

Etter vi hadde hatt vurdering ble jeg satt ut. Når jeg hadde tatt innover meg hva som hadde hendt, var jeg ennå usikker på akkurat hva som hadde gjort at jeg ikke fikk bestått. Jeg måtte gå å lese hva hun hadde skrevet. Det jeg leste da, synes jeg egentlig var «småplukk». Det var ting her og ting der jeg følte hun blåste opp og pirket i. Jeg mener selv at en som praksislærer selvfølgelig skal se på om studenten oppfyller alle krav, men på den andre siden så må en også ta litt hensyn til at det bare er en student. En student har ikke så mye erfaring, og kommer ikke til å være like «god» som en som har jobber som pedagogisk leder i mange år.

Det er jo uansett ikke noe annet jeg kan gjøre nå enn å klage. Om det ikke skulle gå min vei, er det jo bare å ta det på ny. Det er tross alt bare 3 uker, og ikke verdens undergang. 

Jeg er med godt mot, og vet at vertfall en ting er sikkert - jeg skal bli barnehagelærer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skal du ikke godta, bare en som utøver makt, jeg har selv hatt studenter, han ene var så elendig ( uforberedt ) til tusen, kunne ikke sitte adekvate grenser, men bestod for det (?).

Jeg har jobbet som ped leder i 9 år, fikk selv beskjed fra en praksislærer: det var ingen selvfølge og stå! ( jeg vet jeg er veldig flink, noe hun også sa selv, det oste missunnelse.

Har annen høyere utdannelse, jobbene fikk jeg uten og søke.( de hadde sett meg på gulvet )

KLAG!

Anonymkode: a5f86...ae3

Selvfølgelig er det ikke sånn at alle som "ikke utøver makt" skal bestå. Det går jo på å være egnet til å ha en sånn type jobb. Jeg tenker alltid på om dette er en person jeg ville latt ta hånd om egne barn, hvis jeg er i tvil. Og så tar jeg raskt kontakt med høyskolen, hvis jeg har studenter som ikke forbereder seg, tar kontakt med barna på en uheldig måte eller på andre måter ser ut til å fungere dårlig i yrket. 

Det jeg reagerer på her, er at beskjedene er så utydelige. Jeg regner med at en fra høyskolen var involvert da du fikk beskjed om fare for å ikke bestå, men kan ikke fatte og begripe at øvingslærer er så utydelig/usikker på slutten. Når det er sagt, er der jo veldig elementære ting du henger litt etter med:

- Vere engasjert med barna.

- Vere mer faglig med de andre ansatte.

Så kanskje er det like greit å få en ekstra periode å øve seg?

Anonymkode: ba271...2f1

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, Bakepulver skrev:

Lykke til! Jeg skal ut i praksis i januar men har lang fartstid i skolen. Jeg har også vært veileder og har aldri strøket noen som viser forbedringer etter midtevalueringen. 

Tusen takk! 

Lykke til du også :) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke sånn at alle som "ikke utøver makt" skal bestå. Det går jo på å være egnet til å ha en sånn type jobb. Jeg tenker alltid på om dette er en person jeg ville latt ta hånd om egne barn, hvis jeg er i tvil. Og så tar jeg raskt kontakt med høyskolen, hvis jeg har studenter som ikke forbereder seg, tar kontakt med barna på en uheldig måte eller på andre måter ser ut til å fungere dårlig i yrket. 

Det jeg reagerer på her, er at beskjedene er så utydelige. Jeg regner med at en fra høyskolen var involvert da du fikk beskjed om fare for å ikke bestå, men kan ikke fatte og begripe at øvingslærer er så utydelig/usikker på slutten. Når det er sagt, er der jo veldig elementære ting du henger litt etter med:

- Vere engasjert med barna.

- Vere mer faglig med de andre ansatte.

Så kanskje er det like greit å få en ekstra periode å øve seg?

Anonymkode: ba271...2f1

Det hun begynte med å si på sluttevalueringen var at hun ikke hadde skrevet bestått/ikke bestått enda, for hun var så i tvil. Da vi kom til slutten sa hun, da har du dessverre fått vurderingen ikke bestått. Jeg synes dette er veldig vanskelig! 

Jeg mener at studenter som viser helt klart og tydelig at de ikke er egnet til jobben som barnehagelærer, og som gjør helt elementære feil, som at de ikke respekterer barn/ansatte, burde få ikke bestått praksis.

Det jeg synes er veldig synd, er når studenter som meg selv får ikke bestått. Studenter som viser omsorg, empati, og respekterer barn og ansatte på en god måte. Studenter som overholder frister og avtaler. Studenter som møter opp presist. Studenter som bruker tid og krefter på å lage dagsplaner og didaktiske planer. Når disse studentene ikke får bestått, grunnet småting her og der (for ingen er perfekte, selv ikke praksislærer), synes jeg at det er for dårlig og blir litt feil. 

Fordi dette kan faktisk få konsekvenser. Hva om jeg ikke får ta igjen denne praksisen i løpet av dette studieåret, og må utsette å begynne å jobbe? 

Når alt dette er sagt skal det sies at jeg nok ikke har vondt av å være mer i praksis. Jeg tror jeg kommer til å lære mye av det. Det er bare synd om jeg må utsette å begynne å jobbe som barnehagelærer.

Skrevet
34 minutter siden, Liseeline skrev:

Det jeg synes er veldig synd, er når studenter som meg selv får ikke bestått. Studenter som viser omsorg, empati, og respekterer barn og ansatte på en god måte. Studenter som overholder frister og avtaler. Studenter som møter opp presist. Studenter som bruker tid og krefter på å lage dagsplaner og didaktiske planer. Når disse studentene ikke får bestått, grunnet småting her og der (for ingen er perfekte, selv ikke praksislærer), synes jeg at det er for dårlig og blir litt feil. 

Dette er jeg så enig med deg i, TS! Jeg er den som hadde vært i praksis som lærer på forrige side. Jeg fikk beskjed om småting selv, men med en heeelt annen vinkling enn deg. Praksislærer sa det var ting jeg kunne bli bedre på, men at dette kom med erfaring, at det var noe helt annet å ha sin egen klasse enn å være i praksis osv. De tingene jeg måtte jobbe videre med er helt sentrale i læreryrket, og selv om jeg ikke var perfekt på dette området, så bestod jeg med glans(i følge praksislærer.) Ingen andre på kullet mitt strøk heller, og vi var vel 100 stk. Jeg gikk på PPU, som altså er det siste året før jobblivet venter. Mitt inntrykk er at man består praksis dersom man er en normalt oppegående person som viser engasjement og vilje til utvikling.

Jeg synes du skal ta dette med høgskolen først, og høre om terskelen for å stryke virkelig skal være så lav. Dernest ville jeg spurt om de kunne lese gjennom rapporten fra praksislærer med deg, for å høre om de syns dette er like alvorlig som det praksislærer syns. Jeg ville kanskje også prøvd å finne ut om dette er noen som har strøket studenter før. Eller er det kanskje en person som er praksislærer for første gang? 

Anonymkode: 6b6c9...616

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jeg så enig med deg i, TS! Jeg er den som hadde vært i praksis som lærer på forrige side. Jeg fikk beskjed om småting selv, men med en heeelt annen vinkling enn deg. Praksislærer sa det var ting jeg kunne bli bedre på, men at dette kom med erfaring, at det var noe helt annet å ha sin egen klasse enn å være i praksis osv. De tingene jeg måtte jobbe videre med er helt sentrale i læreryrket, og selv om jeg ikke var perfekt på dette området, så bestod jeg med glans(i følge praksislærer.) Ingen andre på kullet mitt strøk heller, og vi var vel 100 stk. Jeg gikk på PPU, som altså er det siste året før jobblivet venter. Mitt inntrykk er at man består praksis dersom man er en normalt oppegående person som viser engasjement og vilje til utvikling.

Jeg synes du skal ta dette med høgskolen først, og høre om terskelen for å stryke virkelig skal være så lav. Dernest ville jeg spurt om de kunne lese gjennom rapporten fra praksislærer med deg, for å høre om de syns dette er like alvorlig som det praksislærer syns. Jeg ville kanskje også prøvd å finne ut om dette er noen som har strøket studenter før. Eller er det kanskje en person som er praksislærer for første gang? 

Takk for gode råd!

Jeg kommer definitivt til å gjøre dette. Fordi jeg vet jo selv at det er ting jeg må jobbe med (praksislærer har uten tvil også ting som hun må jobbe med!), men at disse tingene skulle være grunner til å ikke få bestått er uforståelig for meg, da jeg også viste stor progresjon på disse, og kommer til å bli bedre på etter som jeg får mer erfaring. 

Jeg har også det inntrykket av at man består hvis man gjør de tingene man skal gjøre og er en oppegående og omgjengelig person. Har hørt om personer som er helt på kanten (i utgangspunktet uegnet til å jobbe med barn) som består praksis. Da synes jeg at det er noe som ikke stemmer!

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette. 

Anonymkode: 79540...f37

Skrevet

Jeg er selv barnehagelærerstudent, men på 2.året og nettopp ferdig med høstpraksis. Jeg har også hørt at det skal en del til for å stryke i praksis.. hadde en student i klassen i fjor som ikke bestod og hun begynte på et nytt stduie. Men du fikk vite samme dag som midtveisevalueringen at du stod i fare for å ikke bestå? Du skal jo ha advarsel ei stund på forhånd så du har mulighet til å forbedre deg! Anbefaler deg å klage.

Skrevet
40 minutter siden, Sola* skrev:

Jeg er selv barnehagelærerstudent, men på 2.året og nettopp ferdig med høstpraksis. Jeg har også hørt at det skal en del til for å stryke i praksis.. hadde en student i klassen i fjor som ikke bestod og hun begynte på et nytt stduie. Men du fikk vite samme dag som midtveisevalueringen at du stod i fare for å ikke bestå? Du skal jo ha advarsel ei stund på forhånd så du har mulighet til å forbedre deg! Anbefaler deg å klage.

TS fikk visst dette, men etter dette fikk hun jo tilbakemelding om at hun hadde forbedret seg på disse områdene. Ganske snodig at hun da stryker.

Skrevet (endret)

.

Endret av Måbarefåsiat...
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

TS fikk visst dette, men etter dette fikk hun jo tilbakemelding om at hun hadde forbedret seg på disse områdene. Ganske snodig at hun da stryker.

Jeg kan ingenting om dette studiet og vet ikke hva som kreves. Men jeg har lært gjennom jobber og andre studier at "forbedring" ikke alltid er nok hvis den ikke når helt opp til der nivået skal være. Å ha blitt bedre betyr altså ikke at det er gitt at det er godt nok.

Så må jeg si at etter å ha barn i barnehage at det er tipptopp at kravene er strenge. Har sett noen ubrukelige av arten...

Skrevet
1 minutt siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg kan ingenting om dette studiet og vet ikke hva som kreves. Men jeg har lært gjennom jobber og andre studier at "forbedring" ikke alltid er nok hvis den ikke når helt opp til der nivået skal være. Å ha blitt bedre betyr altså ikke at det er gitt at det er godt nok.

Så må jeg si at etter å ha barn i barnehage at det er tipptopp at kravene er strenge. Har sett noen ubrukelige av arten...

Poenget er at hun burde ha fått tilbakemelding om dette underveis dersom hun fortsatt ikke var på rett kjør. Det gir studenten ingenting å få skryt for forbedringer når man uansett stryker. Jeg mener at TS har blitt misledet.  

Nå er det heller ikke slik at slike vurderinger er ufeilbarlige. Det er mye som går på skjønn og den enkelte praksislærer. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hm, da er det merkelig at hun strøk ja! 

Skrevet
5 minutter siden, Sola* skrev:

Hm, da er det merkelig at hun strøk ja! 

Nå hører jo vi bare ts sin side av saken og jeg er ikke overbevist om at den versjonen vi får høre er helt objektiv. Det er nok noe mer som ligger bak. 

Anonymkode: 420c7...466

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...