Chiyo Skrevet 6. oktober 2017 #21 Skrevet 6. oktober 2017 Skal ikke man i praksis få skriftlig beskjed om at man står i fare for å ikke bestå? Hvis hun hadde gitt klar og tydelig beskjed om at du sto i fare for å ikke bestå, og hvis hun hadde gitt deg tydelige punkt du måtte forbedre deg på, så kunne du ha jobbet med det.
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #22 Skrevet 6. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom disse 2 avgjørende tingene ikke er på plass, så forstår man hvorfor hun ikke kunne la deg få bestått. Anonymkode: 56c6b...22b Det med å være engasjert sammen med barna var det jeg hadde den størte utviklingen på. Med meg så er det slik at jeg synes det er mye lettere å være aktiv og engasjert sammen med barna når jeg har blitt kjent med dem. Det handler også om at du som voksen må bli «akseptert» av barna. Dette med faglighet, er noe som jeg har vist praksislærer at jeg kan, ved å reflektere rundt teori i veiledningen. Det som er den større utfordringen for meg, er å skulle veilede assistenter på avdelingen med fag.
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #23 Skrevet 6. oktober 2017 3 minutter siden, Chiyo skrev: Skal ikke man i praksis få skriftlig beskjed om at man står i fare for å ikke bestå? Hvis hun hadde gitt klar og tydelig beskjed om at du sto i fare for å ikke bestå, og hvis hun hadde gitt deg tydelige punkt du måtte forbedre deg på, så kunne du ha jobbet med det. Hvis du leser lenger opp, så ser du at jeg har skrevet at jeg fikk beskjed om hva jeg måtte forbedre. Dette tok jeg tak i, og fikk tilbakemelding om at jeg hadde hatt positiv fremgang.
Chiyo Skrevet 6. oktober 2017 #24 Skrevet 6. oktober 2017 (endret) 2 minutter siden, Liseeline skrev: Hvis du leser lenger opp, så ser du at jeg har skrevet at jeg fikk beskjed om hva jeg måtte forbedre. Dette tok jeg tak i, og fikk tilbakemelding om at jeg hadde hatt positiv fremgang. Men da forstår jeg ikke hvorfor du ikke besto. Hvis det var det du måtte forbedre, og du greide å forbedre det, så burde jo ikke hun ha strøket deg. Jeg ville klaget, du har ingenting å tape på det. Edit: Jeg mente ikke å virke anklagende i det første innlegget. Jeg mente at det virket dårlig fra veileder. Endret 6. oktober 2017 av Chiyo 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #25 Skrevet 6. oktober 2017 Fikk du ikke bestått eller ikke egnet? Anonymkode: ad9ad...1bc
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #26 Skrevet 6. oktober 2017 Akkurat nå, Chiyo skrev: Men da forstår jeg ikke hvorfor du ikke besto. Hvis det var det du måtte forbedre, og du greide å forbedre det, så burde jo ikke hun ha strøket deg. Jeg ville klaget, du har ingenting å tape på det. Nei, det er nettopp det. Som jeg skriver ovenfor, så er det helt klart ting jeg kan jobbe med og forbedre, for ingen er perfekt. En blir aldri ferdig utlært selv om en er ferdig utdannet! Hun mente at jeg hadde forbedret meg mye ja.. Men at jeg hadde litt å jobbe med! Noe jeg er enig i! Det er bare så utrolig kjedelig å stryke når jeg føler at jeg virkelig har gjort mitt beste. Klart, jeg ser nå i etterkant at jeg kunne ha gjort ting annerledes, men burde jeg stryke av den grunn? Jeg synes det blir feil... Så jeg kommer til å klage, og håpe på det beste. Mer enn det kan jeg ikke gjøre nå!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #27 Skrevet 6. oktober 2017 Er praksislærer i grunnskolen, så har ikke erfaring med barnehage. Vi har tydelige retningslinjer vi skal forholde oss til når det gjelder vurderingen av studentene. Her kan du se noen eksempler på hva det legges vekt på i vurderingen av barnehagelærerstudenter: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/praksis/praksis-blu/progresjon-i-praksis https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/praksis/praksis-blu/vurdering-i-og-av-praksis Anonymkode: 1327b...de1
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #28 Skrevet 6. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk du ikke bestått eller ikke egnet? Anonymkode: ad9ad...1bc Fikk ikke bestått. Visste ikke at det gikk ann å få ikke egnet?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #29 Skrevet 6. oktober 2017 På 6.10.2017 den 17.59, Liseeline skrev: Det med å være engasjert sammen med barna var det jeg hadde den størte utviklingen på. Med meg så er det slik at jeg synes det er mye lettere å være aktiv og engasjert sammen med barna når jeg har blitt kjent med dem. Det handler også om at du som voksen må bli «akseptert» av barna. Dette med faglighet, er noe som jeg har vist praksislærer at jeg kan, ved å reflektere rundt teori i veiledningen. Det som er den større utfordringen for meg, er å skulle veilede assistenter på avdelingen med fag. Du skriver hele tiden om at du "forbedrer" deg og er "under utvikling". Det er fint, det. Men studiet er ikke først og fremst en slags terapiaktivitet for studenten. Det er bare "godt nok" eller "ikke godt nok" som gjelder, ikke hvor mye du har forbedret deg siden sist evaluering. Anonymkode: 56c6b...22b 5
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #30 Skrevet 6. oktober 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver hele tiden om at du "forbedrer" deg og er "under utvikling". Det er fint, det. Men studiet er ikke først og fremst en slags terapiaktivitet for studenten. Det er bare "godt nok" eller "ikke godt nok" som gjelder, ikke hvor mye du har forbedret deg siden sist evaluering. Anonymkode: 56c6b...22b Ja, jeg gjør det. Fordi det er det det handler om, å gjøre progresjon! Forstår ikke helt hva du mener med «terapiaktivitet»? Klart det er det, men det er også viktig å utvikle seg til det bedre.
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2017 #31 Skrevet 6. oktober 2017 9 timer siden, Liseeline skrev: Hei! Jeg er 3.årsstudent på barnehagelærerstudiet. Jeg elsker studiet, og gleder meg til å begynne å jobbe som pedagogisk leder. Alle andre praksisperioder har jeg bestått. De tilbakemeldingene jeg har fått, og som jeg vet at jeg må jobbe med, er at jeg må være mer faglig med de andre ansatte i barnehagen, og at jeg må være mer engasjert med barna. I hver praksisperiode har jeg også hatt stor utvikling når det kommer til akkurat dette. Jeg setter veldig pris på konstruktiv kritikk når det kommer til hva jeg må bli bedre på, fordi jeg vil bli en så god barnehagelærer som mulig! Så har det seg sånn at jeg nå strøk i denne praksisperioden. Det har vært en kort periode, på kun 3 uker. Jeg forstår at jeg ikke er perfekt, men jeg skal jo være i praksis for å lære! Jeg har sendt inn alle planer og didaktiske planer innen fristen, samt andre ting. Jeg har også fått beskjed fra praksislærer om at jeg virkelig har blitt bedre, og tatt tak i de tingene hun sa jeg måtte jobbe med. Så det var jo som å få et slag i ansiktet når hun sa at det ikke var bestått. Først sa hun at hun var veldig i tvil, og ikke hadde skrevet noe enda. Men så tilslutt så sa hun at jeg dessverre ikke bestod. Jeg forstår at det er ting jeg kan bli bedre på, men på samme tid så føler jeg at det skal ganske mye til for å stryke. Er vertfall det jeg har hørt. Så nå - til spørsmålet mitt.. Burde jeg klage på dette? Er det noen andre som har opplevd lignende? Høres rart ut at du stryker uten varsel i forkant
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #32 Skrevet 6. oktober 2017 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Høres rart ut at du stryker uten varsel i forkant Det kom ikke så tydelig frem her, men vi hadde en midtveisvurdering der jeg fikk beskjed om at jeg var i fare for å ikke bestå.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2017 #33 Skrevet 6. oktober 2017 På 6.10.2017 den 21.36, Liseeline skrev: Ja, jeg gjør det. Fordi det er det det handler om, å gjøre progresjon! Forstår ikke helt hva du mener med «terapiaktivitet»? Klart det er det, men det er også viktig å utvikle seg til det bedre. Det høres ut som om du har fått elendige resultater tidligere? Anonymkode: 56c6b...22b 1
Maleficenta Skrevet 6. oktober 2017 #34 Skrevet 6. oktober 2017 4 minutter siden, Liseeline skrev: Det kom ikke så tydelig frem her, men vi hadde en midtveisvurdering der jeg fikk beskjed om at jeg var i fare for å ikke bestå. Åja ok.. hmm men da får du ta praksisen på nytt. Du står sikkert neste gang da
Smascha Skrevet 6. oktober 2017 #35 Skrevet 6. oktober 2017 På 6.10.2017 den 21.43, Liseeline skrev: Det kom ikke så tydelig frem her, men vi hadde en midtveisvurdering der jeg fikk beskjed om at jeg var i fare for å ikke bestå. Du bør allikevel levere klage. Du tapar ikkje noko på det. Stå på og ikkje mist motet! Husk at du er heldig som har funne det som du verkeleg har lyst å jobbe med!
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #36 Skrevet 6. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det høres ut som om du har fått elendige resultater tidligere? Anonymkode: 56c6b...22b Rolig nå. Jeg har fått bestått praksis tidligere, og jeg har fått positive tilbakemeldinger. Men jeg har også fått tilbakemelding om hva jeg må jobbe med. Det er altså ikke noe «elendige resultater», bare ting jeg må jobbe videre med. Som barnehagelærere vil en jo hele tiden forbedre seg og sin pedagogiske prakis. 2
Liseeline Skrevet 6. oktober 2017 Forfatter #37 Skrevet 6. oktober 2017 2 minutter siden, Smascha skrev: Du bør allikevel levere klage. Du tapar ikkje noko på det. Stå på og ikkje mist motet! Husk at du er heldig som har funne det som du verkeleg har lyst å jobbe med! Takk for gode ord! Ja, er veldig glad for det! 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #38 Skrevet 7. oktober 2017 Wow, høres veldig strengt ut! Jeg er selv ganske fersk lærer, og da jeg var i praksis, så var ingen perfekte. Jeg hadde ting jeg ikke nådde helt opp på også, veldig likt på det Ts beskriver. Jeg fikk tilbakemeldinger på at jeg måtte være en mer tydelig leder og at jeg måtte vise elevene kompetansemålene mer. Jeg var ikke perfekt på disse områdene da praksis var over, men jeg var langt unna å stryke allikevel. Jeg fikk beskjed om at man ikke er ferdig utlært når man var ferdig med studiene, og at jeg kom til å bli kjempeflink etter et par år i jobb. Alle praksislærerne mine hadde veldig mye godt å si om meg, selv om jeg hadde områder jeg burde forbedre. Anonymkode: 6b6c9...616 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #39 Skrevet 7. oktober 2017 15 timer siden, Liseeline skrev: Nei, det er nettopp det. Som jeg skriver ovenfor, så er det helt klart ting jeg kan jobbe med og forbedre, for ingen er perfekt. En blir aldri ferdig utlært selv om en er ferdig utdannet! Hun mente at jeg hadde forbedret meg mye ja.. Men at jeg hadde litt å jobbe med! Noe jeg er enig i! Det er bare så utrolig kjedelig å stryke når jeg føler at jeg virkelig har gjort mitt beste. Klart, jeg ser nå i etterkant at jeg kunne ha gjort ting annerledes, men burde jeg stryke av den grunn? Jeg synes det blir feil... Så jeg kommer til å klage, og håpe på det beste. Mer enn det kan jeg ikke gjøre nå! Det holder ikke at du føler du har gjort ditt beste hvis ditt beste ikke holder mål. Jeg beklager om jeg er brutal nå, men utdannelse handler om å oppnå kompetanse og oppfylle mål for å gjøre deg i stand til å ta et ansvar og gjøre en jobb når du er ferdig. Da hjelper det ikke å gjøre sitt beste og forbedre seg, du må faktisk oppfylle de objektive kravene. Anonymkode: daefa...133 2
Bakepulver Skrevet 7. oktober 2017 #40 Skrevet 7. oktober 2017 13 timer siden, Liseeline skrev: Takk for gode ord! Ja, er veldig glad for det! Lykke til! Jeg skal ut i praksis i januar men har lang fartstid i skolen. Jeg har også vært veileder og har aldri strøket noen som viser forbedringer etter midtevalueringen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå