Gå til innhold

Tar dere influensavaksine?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det normalt blant "vanlige" folk å ta influensavaksine hvert år? 

Jeg er ikke i risikogruppen, men er en del i pasientkontakt siden jeg studerer sykepleie og har mange uker praksis på helsehus både på høst- og vårsemesteret. Har veldig lite lyst til å bli syk (siden jeg må ha 100 % oppmøte i praksis), og vil jo heller ikke smitte pasientene. 

Bør jeg da ta influensavaksinen? Eller er det ikke nødvendig siden jeg ikke er i risikogruppen? 

Anonymkode: 6efef...414

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar den ikke, men bare fordi jeg har lest flere ganger avisoppslag at de ikke har nok og er i ferd med å gå tomme. Skjer gang på gang. Da synes jeg heller de i risikogruppen skal få den.

Dette er lokalavisa, vet ikke om det gjelder på landsbasis.

Anonymkode: 794cd...647

Skrevet

Jepp, det gjør jeg hvert år

Skrevet

Jepp, har tatt den for første gang i år fordi jeg hadde alvorlig lungebetennelse tidligere i år, og har fått beskjed fra legenpå sykehuset om at jeg skal ta influensavaksine hvert år fra nå.

Skrevet

Aldri tatt den. Er ikke i risikogruppen , men jobber i helsevesenet.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke i risikogruppen, men er en del i pasientkontakt siden jeg studerer sykepleie og har mange uker praksis på helsehus både på høst- og vårsemesteret. Har veldig lite lyst til å bli syk (siden jeg må ha 100 % oppmøte i praksis), og vil jo heller ikke smitte pasientene. 

Bør jeg da ta influensavaksinen? Eller er det ikke nødvendig siden jeg ikke er i risikogruppen? 

JA. Av hensyn til andre. 

Anonymkode: 160c8...5a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 31, jeg ser ikke poenget. Hvis jeg hadde jobbet på eldresenter eller på sykehus, da hadde jeg nok tatt vaksinen. 

Anonymkode: 146ba...73f

• Liker 2
Skrevet

Aldri tatt den. Jeg står ikke i fare for å dø eller få varige men av en influensa. I tilleg gjør det ikke noe om jeg ligger dausjuk hjemme i to uker om så er, studerer på nett så kan ikke smitte noen andre enn samboer, som heller ikke tar skade av det. 

Anonymkode: 63972...384

Skrevet

Tar den ikke og har aldri hatt influensa og nå nærmere jeg meg 50 år.

Anonymkode: 30144...210

Skrevet

Nei.
Jeg er frisk og ikke i risikogruppen. Jobber ikke med syke og svake. 

Anonymkode: fa8a4...c58

Skrevet

Jeg tar vaksinen. Er i en risikogruppe, og selv om jeg aldri har hatt influensa, så tar jeg ikke sjansen på at jeg er naturlig immun, men velger å vaksinere meg. 

Gjest Ingenting2
Skrevet

Nei. Den kan ta livet av meg, så jeg får den heller ikke. 

Skrevet

Frivillig tvang via jobben. Jobber i helsevesenet og er tett på svært dårlige pasienter. 

Anonymkode: f64c9...b0c

Skrevet

Nei. Jeg er sånn halvveis i risikogruppen, men jeg mener selv at en influensa skal jeg tåle godt. 

Anonymkode: 9227b...7e7

Skrevet
På Friday, October 06, 2017 den 8.33, AnonymBruker skrev:

Influensavaksine er forbeholdt personer i risikogruppene og helsepersonell med pasientkontakt. https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine/

Skulle alle som ønsker en vaksine få vaksine, så vil der ikke være produsert og kjøpt inn nok vaksiner. 

Jeg tilhører risikogruppene men skal ikke ha vaksine. Det er og har i alle år etter "svineinfluensavaksineåret" vært min vurdering og avgjørelse. (Jeg har og kompetanse til å ta den avgjørelsen på egne vegne.)

Anonymkode: 84bab...20c

Skrevet

Jeg er født på åttitallet, har ingen spesielle helsetilstander og jobber ikke med pasienter eller eldre - så, nei.

Skrevet

Jeg tar ikke siden jeg verken er i risikogruppen eller jobber med mennesker i risikogruppen. Jeg syns alle som jobber med mennesker i risikogruppen bør vaksinere seg

Anonymkode: 29513...776

Skrevet

Ja.  For det første jobber jeg med syke og smitte . Så vil ikke smitte eller få influensa.  For det andre. Har hatt influensa fikk lungebetennelse etter på pga influensaen aldri igjen. 

Anonymkode: fa89a...076

Skrevet

Ja. Er i risikogruppen. Tok den ikke for 3 år siden. Det endte med 4 uker på infeksjonsavdelingen. Ikke gøy.

Anonymkode: 3bc0c...f46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...